Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som har hatt barn som har vært mye syke? Jeg har ei jente på snart 2,5 år, og hun har vært veldig masse syk. Hun har hatt tre antibiotikakurer de siste seks månedene på grunn av halsbetennelse og en alvorlig ørebetennelse (måtte operere). Nå skal hun til vurdering av spesialist for å se om hun kan ha nytte av å fjerne mandlene. Noen som har erfaringer med fjerning av mandler på barna sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Gutten vår hadde konstant rennende nese og var mye syk. I tillegg snorket han som en voksen mann. Han fikk fjernet falskmandlene da han akkurat hadde fyllt 2 år. Vi skulle i utgangspunktet også fjerne halsmandlene, men legen som skulle operere mente det skulle holde å kun ta falskmandler samt sette dren i begge ørene. Dermed ble det til det. Og han ble bedre - han er ikke lenger tett i nesen og snorker heller ikke så ille. Men han er fortsatt plaget med halsbetennelser og luftveisplager generelt. Dersom det kommer en halsbetennelse til nå i høst kommer jeg til å kreve å få komme til spesialist igjen. Han har hatt 2 antibiotikakurer på ca 4 mnd (det er 7 mnd siden operasjonen).

Det var ingen hyggelig opplevelse å se lille gullet bli lagt i narkose. Heller ikke å se han under oppvåkninga... Det ble noen tårer, ja... Men han ble bedre så jeg skal ikke klage. Dersom det må til å fjerne halsmandlene også gjør vi det bare han slipper å være så mye syk.

Skrevet

Vi fjernet mandler, falske mandler og la inn dren rett før han fylte to år. Han var ganske mye syk men værst var det at han ikke fikk puste om natten. Han satte seg opp for å få puste bedre. Det var nok den enormt store falske mandlen (polyppen) som var årsak til det. Han hadde store inndragninger på brystet siden han ikke fikk nok luft gjennom nesen.

Etter operasjonen fikk han gode netter og nå må jeg kjenne på han for å sjekke pusten hvis han ikke er forkjølet. Han er fortsatt mye forkjølet men slik har jeg inntrykk av at det er med øre-nese barn. I følge legen som fjernet mandlene var den falske mandlen abnorm stor og de i halsen grodde nesten sammen på midten. Det er ikke noe morsomt å se sine barn måtte gjennom en operasjon men de er så tapre disse små og vet å sette pris på fri tigang på iskrem. Han var skikkelig tufs en ukes tid etter operasjonen. Forøvrig har vi tett oppfølging av øre-nese-hals spesialist hver 2-3 mnd i tillegg til at vi tar oss en tur om vi tror det feiler han noe.

Alt i alt fikk vi en mye "lettere" gutt med bedre humør som endelig begynte å prate etter operasjonen.

Skrevet

Heisann!

Vi har en gutt på 2 år som fikk fjernet sine falske mandler (polypper) og satt inn dren i begge ørene da han var 1,5 år. Da hadde han gjennomgått 4 antibiotikabehandlinger i løpe av 6 måneder. Operasjonen i seg selv forløp helt fint. Han sovnet stille og rolig inn i narkosen. Det verste var når han våknet av narkosen. Han ble fryktelig kvalm av narkosen, og ble slett ikke bedre av morfinen han fikk for å dempe smertene. Men etter at han fikk mat og væske i kroppen, og en god formiddagslur, var han en helt ny unge. I tillegg begynte han å prate og det kom nye ord hver dag.

Enda er han plaget med rennende nese og er en del tett, men fastlegen min sier at det er helt normalt for øre-nese-hals-barn (som hun kaller han). Men de vokser det av seg.

Håper hun blir frisk snart da.

Hilsen mor til en skravlegutt på 2 år.

Skrevet

Junior tok mandler, polypper og fikk dren i ørene når han var 1,5 år. Han har blitt en ny gutt etterpå.

Han var født med det, snorka når han pusta til vanlig, alltid tett nese og sleit skikkelig med å suge pupp+snorka når han sov, og var alltid syk.

Eneste han har hatt i ettertid er enkle forkjølelser, og noen betennelser i øren pga drenene. Ikke en eneste halsbetennelse eller noe.

Skrevet

Takk for svar!

Det ser jo ut som om dere bare har positive erfaringer med det. Jeg har allerede sett jenta mi i narkose, da hun ble operert for en veldig alvorlig ørebetennelse som hadde spredd seg til beinet bak øret (mastoiditt) da hun var nesten 2 år. Det var ikke noe hyggelig med den narkosen, men det må jo til... Jenta mi bråvåkna av narkosen rett etter operasjonen og fikk panikk - hylte og skrek etter bamsen sin... Men det gikk jo veldig bra.

Håper hun snart får fjernet mandlene, for hun har det ikke så bra. Og hun har mange av tegnene som tyder på altfor store mandler (snorking osv).

Skrevet

Vår datter hadde samme problemer som du beskriver. Fikk fjernet polyppene før hun var 2, det hjalp ikke særlig. Fikk så fjernet mandlene da hun var 2 år 3 mnd - vi fikk NY unge!! Helt fantastisk forkjell!

Vi gjorde inngrepet på Alle klinikken på Høvik utenfor Oslo. Kan anbefales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...