lifa og Eline Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Ser for meg at jeg kan ta med meg snuppa og leke litt i sandkassen når det er bra vær og dressen vi har kjøpt har blitt sydd litt i slik at ben og armer ikke er fult så lange som nå . Hun er 7,5 mnd. krabber, setter seg opp skikkelig (stødig) og reiser seg opp(huff og huff mamma liker ikke dte helt enda). Ser derfor for meg at når hun blir rundt 8 mnd. kune vi sittett litt i sandkassa når vi er ute evnt. krabbet litt rundt der. Ikke bare kjørt i vognen det blir så passifiserende for henne synes jeg. Er det noen som har gjort det med babyen sine når dne har vært mellom 7-9 mnd. eller er det bare tull å gjøre det?
Halloween-mamma Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Min er i sandkasse hver gang vi får sjansen! Han elsker det! Han er snart 11 måneder nå, men vi begynte å gå på lekeplass da han var ca. 8 mnd. Han syntes det var digg å kaste rundt på sanden. Og bare kjenne på følelsen av sand og stein i hendene.. kjekt med alt det nye..
Duracella Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Ja, lille gull her har vært ute "i naturen" siden han var... tja, nærmere sju måneder. Da var vi ute i snøen, jeg tredde ham nedi en snøhaug så han delvis satt/sto av seg selv, og han var henført! Hehe, ble fine bilder. Det er så spennende for de å være på bakken og undersøke, og i en tørr sandkasse går det bra an å ha vanlige bukser og jakke enda, det er bare å børste av eller skifte klær etterpå. Og følge med på om de putter i munnen, så klart. Men før eller senere spiser de sand uansett, så... Vi var også på skogsturer, i fjor var han for liten til å spise bær, men i år har han plukket selv. Når jenta di er 7,5mnd kan hun kanskje få smake på et par bær? (Kanskje ikke mer enn to, tre stykk, de kan sikkert bli løse i magen av det)
lifa og Eline Skrevet 25. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2006 Takk for svar. Første jordbitene forsvant inn i munnen hennes i sommer da hun var 5,5 mnd. så at hun kommer til å smake på sanden rgner jeg med. blir vel en kamp for å få hene fra det. Jeg gikk inn på hytta mens snuppa og pappaen var ute og regnet jo med at han fulgte med hva hun gjorde, men neida når jeg kom ut hadde hun jord rundt hele munnen så det var ikke tvil om hva hun hadde putett i seg.
lifa og Eline Skrevet 25. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2006 Har forøvrig fått smake både vill bringebær og vill jordbær, ble rasende da hun ikke fikk mer enn 2-3 stk. for det var jo godt må skjønne. ER forøvrig ett lite matvrak spiser alt hun blir tilbudt.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Min datter på 17 mnd kan fremdeles finne på å spise sand fra sandkasse. Og å være i sandkasser liker hun veldig godt. Men jeg er litt bekymret, for noen sier at barn som kan finne på å få i seg noe sand, bare bør være i sandkasser som er dekket til når der ikke er noen, fordi katter, som kan ha orm som via katteavføringen kan smitte til småbarn, liker godt å gå på do i sandkasser som står åpne. Noen andre som har hørt noe om dette?
Ranveig R Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Det som kan vere i katteavføring (og dermed i jord og uvaska grønsaker) er toksoplasmose. Rundt halvparten av alle menneske i Noreg har hatt toksoplasmoseinfeksjonen og er då immun. Dersom ein får toksoplasmose som barn liknar infeksjonen på ein vanleg forkjølelse (i følge legen min), dersom ein får det som vaksen er det gjerne noko verre. Dei fleste som har hatt det, hadde det som barn er dermed ikkje klar over det. Alle gravide blir testa for å sjekke om dei har hatt toksoplasmose, fordi dersom dei *ikkje* har hatt det og blir smitta i svangerskapet kan det vere farleg for fosteret. Då eg var gravid fekk eg beskjed om at eg hadde hatt tokso tidlegare, og legen min sa det kom av at eg hadde ete nok sand som barn... Så for meg var det ikkje farleg å kose med katten då eg var gravid. Går ut ifrå at det var toksoplasmose du tenkte på. Men det er jo sjølvsagt mulig at det kan vere andre ting i sanden som ikkje er heldig å få i seg. Kanskje andre har fleire synspunkt.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #8 Skrevet 28. september 2006 Tusen takk, det var akkurat det jeg lurte på. Nå skal hun få kose seg i de sandkassene vi kommer over ; )
Ranveig R Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Av hygieniske årsaker er det sjølvsagt å foretrekke at ungen ikkje akkurat sit og graver i kattebæsj, men det å leike i sandksse bør vere heilt ufarleg ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå