Gå til innhold

Hva ville dere gjordt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og plages med en dilema jeg har hatt i par uker nå. Er 19+2 i dag og har nå siden uke 4 blitt plaget med kvalme, hodepinne, trøtthet masse hormoner og muskel smerter i armene og beina. Den siste innslaget er søvnproblemer som kom for ca. 2 uker siden.

Nå har det seg slik at jeg har en ekstrahjelp jobb på en stor butikk som i utgangspunktet var på rund 80% stilling (for det meste). I den siste tiden har jeg merket at jeg måttet takke nei til mye av jobbinga pga. manglende energi ++. Nå har jeg vart hos legen og kom i dag hjem med 50% sykemeldning...så nå begynner jeg å tenke.... what a f**k skal jeg gjore med denne??? Jeg er jo ekstrahjelp som får jobbplanen sin hver uke + evt. tilkalinger utenom. Hvis jeg viser denne til arbeidsgiveren vil de ikke gi meg mer jobb for å så gi meg fri pga. sykemeldning...de vil rett å slett ikke gi meg jobb.

Prøver nå å finne ut om jeg kan få meg svangerskapspenger istedet...men da må jeg gå uten jobb i 4 måneder + 1 år etter fødsel :(

Tror det blir bye, bye til jobben min :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, ja, det var jo ikke helt lett. Såvidt jeg vet har du ikke rett på sykepenger som ekstrahjelp, selv om du er sykemeldt. Så det er jo barte en tap - tap situasjon for deg... Kunne ikke legen hjelpe deg med dette da?

Skrevet

har ikke satt meg helt inn i dette ennda, men trodde det var slik at svangerskapspenger var noe man fikk om man ikke kunne utføre den jobben man hadde... enten pga flyforbud på flyvertinner eller farlige stoffer/gasser ol. men er jo litt regler som lar seg tøye... alternativt så kna du jo få legen din til å sykemelde deg 100% da regner de sykepenger av snittet du har jobbet de siste mnd...så da får du jo penger da...

Men d er vel å snylte litt på staten, men det er nå opp til hver enkelt hvordan man bruker systemet.... må man så må man jo... kan jo ikke gå uten mat og drikke heller...:(

Skrevet

Joda...det tror jeg jeg har...regnes ut i fra gjennomsnitts lønn på de 3 siste måneder. Men dette gjelder 100% sykemeldning...Sukk har provd å forklare situasjon til legen i dag....var rimelig knust og sliten i dag etter en våken helnatt. Hun bare gliste og nikka med hodet..."dette fikser vi med 50% sykemeldning". Lampen tennte seg på først når jeg var ute og godt vekk fra legekontoret.....dette papiret kan jeg bare tørke min såre, slitne, muskelbetennte bakdelen med.

heh....nei ikke lett :) er ganske oppgitt

Skrevet

Jeg er i samme situasjon nesten -har en liten stilling, men jobber masse ekstra, slik at jeg har jobbet tilsvarende 100 % stilling hele tiden. Nå er jeg sykemeldt 100 %. Jeg sjekket MYE opp i ting før jeg ble sykemeldt; Iflg trygdekontoret har man krav på sykepenger ut fra det man HAR jobbet av ekstravakter, så lenge man har hatt noen de siste 14 dager før sykemelding. De var veldig klare på at man hadde krav på sykepenger enten man var ekstrahjelp eller fast ansatt, poenget var at man har jobbet.

Jeg var i samme dilemma som deg; det lønte seg ikke å være 50% sykemeldt, da min stilling er minimal, og resultatet ville bli at jeg bare ikke fikk ekstravakter, og tapte masse økonomisk.

Det du absolutt bør gjøre,er å forsøke å bli 100% sykemeldt, hvis det er mulig, og det litt kjapt. Da vil du få utbetalt ut fra et snitt av hva du HAR tjent. På min arbeidsplass regner de snittet av hva du har tjent de siste 6 måneder. Det virker kanskje "sleipt" på noen, men av og til er det økonomiske tapet så stort at man ikke har noe valg. For min del har ikke gradert sykemelding vært noe alternativ uansett, rent fysisk, men jeg ville tapt masse på å være 50% sykemeldt.

Skrevet

selv er jeg veldig i mot å "lure" systemet... Men om du har samvittighet til det så hadde nok en 100% vært det beste for din situasjon... da ville du iallefall vært sikret økonomisk....

hvilken uke er du i?? om du ikke er så langt på vei så kan det jo bli vaskalig å være sykemeldt helt ut... men du trenger jo bare å jobbe/være sykemeldt 6 av de siste 10 mnd før fødsel...

Enig om at å bruke den 50% sykemeldingen du har fått nå vil være å skyte deg selv i leggen... :( å gi den til arbeidsgiver er nok ingen god ide...:/

Skrevet

Takk for innlegget seff, jeg trengte den:)

Hmmm...skal vi se leve med meg selv for å utnytte systemet...du menner som som jobben min kommer til å gjøre med meg når jeg kommer med 50% sykemeldning. Hvis verden var rettferdig ville de gitt meg like mye arbeid som før og fjernet 50% prosent...men det har dem ingen plikt til å gjore. Nå skal det sies at min jobb er en spinge, stå, løpe mellom etasjene og lager, stresse i 5- 8,5 t jobb med bare 30 min pause per dag. Prøv å forestile deg en gravid kvinne, halveis på vei jobbe i en slik miljø. For å si det slik har du noen ganger sett stoler på kapp ahl?

Jeg er sliten og deprimert og ikke minst så utrolig stressa og lei. Kunne kanskje vart en ide å faktisk skyte meg selv i leggen...:(

Skrevet

huff kan tenke meg hvordan du har det... jobber selv ofte 10-12 timer dag (ikke så ofte nå når jeg er gravid da... men det skjer) Å en stol vet man nesten ikke hva er, for å ikke snakke om pauser, det er nok noe noen har funnet opp for å irritere... er heldigvis i fin form (bank i bordet) så d går fortsatt utrolig bra..!

Men hadde jeg vært deg ville jeg nok ha gått for en 100%... du skal jo ha noe å leve for etter fødselen og... om du gir inn den 50% som du fikk no så får du jo ingen vakter som du selv sier, og det blir jo ikke noe å leve av etter fødselen...

Skrevet

Jepp...det blir nok det at jeg må velge meg fri...ennå ikke noe jeg er 100% fornøyd over, men som sagt ...det er jo opp til legen kan hende hun sier nei

Bra at du er i fin form kaa82 :) håper at det forsetter like bra utover.

Natta Klem Til alle dere på tjukka der ute :)

Skrevet

Hei Gaara!

Jeg følte bare for å si til deg; du snylter IKKE på systemet. Systemet er bare slik, og har man en fysisk utfordrende jobb, eller det er vanskelig å bli omplasert til noen andre arb. oppgaver, da er det sykemelding som er helt riktig.

Jeg selv jobber i bhg, med bare småttiser, og nå med bekkenløsning og i 23 uke....så er jeg blitt 50 % sykemeldt. Men det fra en 100% fast stilling. I tillegg har jeg en ekstra jobb, som jeg blir oppringt til av og til. Har snakket med trygdekontoret og det gikk helt greit at jeg jobbet der av og til, selv om jeg var 50% sykemeldt. Dette fordi de to jobbene hadde helt ulike arb oppgaver. Men ble anbefalt å sende de et skriv og fortelle de om arb.situasjonen min, og VIKTIG, skriv på sykemedlingen på den ene jobben at man kommer til å utføre annet jobb.

Klem!!

Skrevet

Har du avtale fremver på 80%?

Da skal du nemlig ha lønn for de % du ikke jobber, og når du ikke har de timene lengre betaler trygdekontoret det og du vil få utbetalt dette også under permisjonen.

Ta deg en tur til trygdekontoret - de hjelper deg de!!!

Skrevet

Stakkar :-( Jeg vet hvor slitsomt det her er, man blir så bekymra og alt er så vanskelig liksom. Det som stressa meg ekstra, var at fødselspengene ble regnet ut fra 6 av 10 siste måneder, og hva hvis jeg bare ble sykemeldt 50% og ikke fikk vakter osv osv...Løsningen ble som sagt 100% sykemelding....Også tar jeg ut permisjon 1 mnd før det er vanlig for å komme tettest opptil den perioden jeg har jobbet mest. Det er egentlig litt kjipt at arbeidsgiver er sånn; de får jo alt av "utgifter" de har på gravide som er borte fra jobb dekket av trygdekontoret. Så de taper jo ikke på det liksom. Jaja, kom gjerne med en oppdatering på hvordan det går :-) !

Skrevet

Oh...skulle ønske at det var avtale...som ekstrahjelp har de plikt til å kalle meg minst 1 lørdag i måneden...Det var bare at helt siden jeg begynte med jobben fikk jeg rundt 80%, nå i sommer nærmere 100%...men nei ingen kontrakt på det :( *sukk*

Mannen min prøvde å komme i kontakt med legen min i dag...forklarte at jeg ikke kan ha 50% sykemeldning og insisterte på å få ordnet det så snart som mulig. Men, dem hadde ikke tid til å printe ut en papirark så vi måtte bestile en ny lege time. Den er på fredag...så vi får se.

PS. Var på trygdekontoret for par uker siden og forklarte situasjonen...dama i disken sa : SÅ SYKMELD DEG DA!

PSS: Fikk derimot resept på kvalmestilende stikkpiller fra legen i går...heh...med de gassplager jeg har hatt i siste tiden ....det ville vart ganske spekulart opplevelse ned i underbuksene mine, det. Tror jeg holder meg unna dem :)

Skrevet

Haha...de stikkpillene kunne fort blitt til dødelige våpen i kombinasjon med gassplagene :-) " Gravid skadet flere uskyldige på kjøpesenter med stikkpille i lynets hastighet" ...thi-hi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...