Gå til innhold

få noe fjernet fra journalen min?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

all historikk om sykdommer osv blir ført inn i en journal..det jeg lurer på er om jeg kan be legen fjerne noe som jeg ikke ønsker å ha i journalen min..som er veldig viktig for meg å få ut av hele systemet?!

det er noe som tilhører min fortid og noe jeg vil ha ut av verden...kan legen fjerne det hvis man ber om det?!

takknemlig for svar da dette er veldig viktig for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et eks. på at din journal kan bli spurt om er feks.ved en forsikringssak hvor dere kanskje søker om livsforsikring/gjeldsforsikring og de vil undersøke om kreft/aids etc. en sykdom som det ikke kan gjøres noe med men bare utvikles til det verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke få noe strøket fra journalen tror jeg, og det er vel litt overdrevet når dere sier at ingen jan lese journalen utenom den legen, journalen følger vel med pasienten fra lege til lege gjør den ikke? Dessuten krever ofte forsikringsselskapene innsyn ved tegning av livsforsikring.

Sad but true. Har ting jeg gjerne ville ha strøket fra min medisinske historie selv, men tviler sterkt på at det e r mulig desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få fjernet noe fra journalene din.

Men du kan heller ikke være sikker på at det er bare legen din som leser denne. Det kommer ann på hvor journalen er. Hvis den er på ett sykehus så blir den tatt frem ved alle innleggelser ved dette sykehuset, og da går alle legene OG sykepleierene som har med deg å gjøre gjennom journalen din. Dette er ikke for å "snoke" i ditt liv, men de går gjennom dette for å "lære" deg å kjenne, på godt og vondt. MEN... alle i helsevesnet har TAUSETSPLIKT, og det gjelder ovenfor andre kollegaer også. Så de har ikke love til å sitte å snakke om deg og din journal uten at det direkte har noe med innleggelsen å gjøre. De har helle ikke lov til å lese journalen for morroskyld.... Hvis du oppdager noe av dette,kan du virkelig lage "huskestue" på avdelingen!!

 

Hilsen en gravid sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff saa kjipt.. det som skremmer meg er at mannen min driver og studerer medisin..og den dagen han blir fristet til aa se min journal saa er det ille ute med meg..huff og atter huff. fikk klamydia.. vil ikke at han skal vite det!!!

det kommer til aa bli et helvete og han kommer til aa forlate meg paa dagen.. faen angrer saa...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du det mens du var sammen med ham, eller før du traff ham. Hvis det var tidligere burde det jo ikke være noe å bekymre seg over, syns jeg i alle fall...? Det kan jo skje med hvem som helst....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle har en fortid. Ikke noe å gjøre med det. Men hvis du tror mannen din vil forlatte deg fordi du har hatt klamydia, så er han ikke noe å samle på... Dessuten går det ann å behandle det. Faren med klamydia er at du kan bli steril hvis ikke dette blir oppdaget tidlig...

 

Har selv blitt testet pos på hep b og det var helt jævlig å fortelle det til sambo. men han var ikke smittet og han er forsatt sammen med meg og vi har en sønn sammen.

Men nå viste seg at det ikke var hep b men forurenset glass på blodprøven...

 

Snill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at journalene er separate fra sykehus til kommunalt helsevesen, dvs. at dersom mannen din skal ha praksis eller jobbe på sykehus har han kun tilgang til journalen din fra tidligere sykehusinnleggelser.

Da du hadde klamydia var du vel ikke innlagt på sykehus, så da står det i journalen hos fastlegen din.

Hvis mannen din skal ha praksis hos en annen lege enn fastlegen din har han neppe tilgang til din journal.

Det er også adskilt mellom somatikk (fysiske sykehusavd.) og psykiatri på sykehus, man kan ikke lese journaler fra psykiatrien dersom man jobber i somatikken og omvendt.

Men jeg er ikke bombesikker på dette altså, så ikke tolk det som en absolutt sannhet...

Men ganske så sikker er jeg, så jeg tror du kan slappe av:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som noen over her sier, du har separate journaler hos fastlegen din, og på sykehuset. I tillegg er det separate journaler fra helseforetak til helseforetak. Så hvis mannen din skal få innsyn, så må han begynne å jobbe akkurat der denne opplysningen står om deg. Og sjansen er vel ikke stor for det vel?

 

Vil vel egentlig likevel anbefale deg å fortelle ham det, så slipper du å gåp rundt å engste deg. Er ikke bra for deg elelr barnet du bærer på det heller..

 

Men, som sagt; Om dette er en opplysning i journalen hos fastlegen din, så er får ikke mannen din innsyn med mindre han blir din nye fastlege!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man skal heller ikke lese journalen til kjentfolk.. Det er også straffbart. Og i dagene elektroniske system, så legger han jo igjen spor i din journal om han titter der.. Han har bare lov å lese der om han skal behandle deg, og det kan du jo nekte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første: man kan be om å få slettet/rettet deler av journalen sin, men det er visse kriterier som må være oppfylt, for eksempel at opplysningen er feilaktig eller at den ikke har noe med din medisinske historie å gjøre. Dersom legen nekter å rette/slette, kan denne avgjørelsen påklages til Helsetilsynet i fylket.

 

Som det ser ut, er nok ikke kravene oppfylt for din del, da det kan være viktig for legen å vite om sykdommen din senere.

 

På den annen side er det IKKE tillatt å sniklese i journaler. Dersom journalen er på et sykehus som mannen din senere jobber på og han urettmessig leser din journal, kan han risikere å bli oppsagt. Det må han som blivende lege vite. Dersom en lege bryter taushetsplikten (f.eks. bringer videre opplysninger som han har sniklest i en journal), vil dette føre til administrative reaksjoner fra Statens helsetilsyn (advarsel eller tap av autorisasjon).

 

Dersom journalen er på et legekontor, kan ikke mannen din lete opp denne med mindre han begynner å jobbe der. Det er ikke noe sentralt journalsystem.

 

Håper dette hjalp!

 

Hilsen helserettsjurist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...