Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 25. september 2006 #1 Del Skrevet 25. september 2006 Har funnet en dagmamma, men ikke bestemt oss helt ennå. Selv begynner jeg på skolen 6. november. Poden vil være 11 mnd når han da begynner hos dagmamma i beg av november. Men det blir jo usannsynlig dyrt! Vi må altså gå to mnd og betale full pris UTEN kontantstøtte! Dette er jo nesten hele husleia vår, i TO måneder! Hun jobber hvitt, virket helt super (hadde mange referanser og tre barn selv på 6, 8 og 18, og har jobbet flere år i barnehage). Men hun tar 6000 per måned. Da er tre måltider inkludert. Hun har to på halvannet år, og får en til snart- eldre enn babyen vår-siden hun kun vil ha et barn som ikke kan gå, pluss eventuelt gutten vår. Venninnen min har fått plass i familiebarnehage. De måtte "kjøpe" seg plass, de fikk plassen i september, men jenta deres (også født i des 2005) fikk ikke begynne før tre måneder senere, ettersom de ikke tar i mot barn under et år. De måtte da betale for tre måneder for å holde av plassen, 2500,- x 3. Det jeg ikke skjønner er: hvorfor får familiebarnehagen i dette tilfellet kontantstøtten, eller for å si det på en annen måte- hvorfor må ikke venninnen min betale full pris (2500,- + kontantstøtten) mens jeg må det? Vil jo ikke at venninnen min skulle måtte betale dette, men fatter ikke hvorfor jeg må det kun fordi jeg skal ha dagmamma og ikke familiebarnehage. Synes det er vannvittig urettferdig! Vi bor i Oslo (som ufattelig MANGE andre barnefamilier). I morgen skal jeg oppsøke de familiebarnehager jeg har søkt på, men ikke fått noe svar ifra. Kanskje vil det være mulig å smiske til seg en plass?? Huff, det er ikke lett.Jeg trodde jo at alt var i boks nå, men skjønner jo at det er det ikke. Kan liksom ikke be dagmammaen senke prisen i to måneder, hun har et liv og regninger hun og. Sukk fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6449643-axelh-eller-andre-som-kan-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. september 2006 #2 Del Skrevet 26. september 2006 Ja, det er urettferdig. En familiebhg får ikke bare "kontantstøtten", men ca tre ganger så mye som kontantstøtten fra det offentlige. Og det får en familiebarnehage f.o.m. at barnet begynner, mens en mor som må bruke dagmamma ikke får kontantstøtte før måneden etter at barnet fyller ett år. Nå vil nok mange si at "desto bedre", for MANGE synes at den som betaler 6.000 pr måned for en god dagmamma som jobber hvitt, ikke burde få kontantstøtte i det hele tatt. Kaller det "misbruk" o.s.v. "Bruk heller Timothy's kontantstøtte til å opprette fler barnehageplasser" er kanskje et refreng vi har hørt før? ----- At en familiebarnehage tar seg betalt (av foreldre pluss av det offentlige) for å holde av en plass, er ikke uvanlig dersom det dreier seg om at FORELDRENE tar imot en plass fra en dato som passer bhg, men venter før de tar den i bruk. Men at en bhg tildeler en plass fra september og tar betalt uten å la barnet FÅ LOV TIL å begynne (fordi han er under 12 mnd) høres ikke lovlig ut. Din veninne har sikkert papir på at hun har fått og betalt plassen, og om hun viser disse til bydelens eller kommunens bhg-administrasjon er jeg SIKKER på at bhg øyeblikkelig vil la hennes barn begynne i bhg. Om hun tør å legge seg ut med bhg-eieren, er en annen sak... ---- Hva du kan gjøre om 6.000 blir for mye å betale i nov/des? Kanskje dagmamma syenes det er greit å avtale at ditt barn begynner i desember? Jeg mener i tilfelle du har et nettverk med noen bestemødre/oldemødre/uføretrygdede/hjemmeværende veninner som tilsammen kan passe ditt barn GRATIS! i 19 skoledager. Dersom du er alenemor vil kommunen kunne dekke 64% av det hvit dagmamma koster når du skal gå på skole. Så da blir det ikke så dyrt likevel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6449643-axelh-eller-andre-som-kan-det/#findComment-6453296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 26. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 26. september 2006 Takk for svært utfyllende svar axelh! Du burde tatt deg betalt her inne! Du har alltid kloke ord. Ang fam bhg til min venninne: de var seks (!) familier som ønsket denne ene fulltidsplassen, samtlige var på intervju, men min venninne kom altså best ut. Men bhg ønsket at barnet skulle begynne med en gang. Altså måtte de betale for seg, ellers ville et annet barn ha fått plassen. Enig at det høres helt bak mål ut, men min venninne er kjempeglad for at hun i det hele tatt fikk plass. Dagmammaen blir bare bedre og bedre jo mer jeg tenker på henne. Vi får se. Men er ikke alenemor så "får" ikke de pengene av kommunen. Takk igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6449643-axelh-eller-andre-som-kan-det/#findComment-6453683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. september 2006 #4 Del Skrevet 26. september 2006 For ordens skyld, om noen skulle mene at den dagmammaen du vurderer tjener for mye: Hun har utgifter, slik at av de 6.000 pr barn er 5.100 lønn. Hun har noen måneder tre barn, andre måneder 4. Månedslønnen er altså noen ganger 15.300 og andre ganger 20.400. "Mer enn jeg tjener selv!" vil nok mange si, men da sammenlikner de hennes brutto (før skatt) med egen netto (etter skatt), og det bir jo feil. La oss si at dagmammaen tjener gjennomsnittlig 18.000 pr måned 11 måneder i året (ingen feriepenger, ingen lønn i juli). Da får hun en årslønn FØR skatt på 198.000. Folk som tjener 198.000 får ca. 12.000 utbetalt pr måned, litt mer i juli og desember. Denne HVITE dagmammaen har også bare 12.000 til bruk hver måned, om hun setter av litt hver måned til å leve for i juli, og til å betale skatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6449643-axelh-eller-andre-som-kan-det/#findComment-6460915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå