Gå til innhold

Hva kan jeg som ARBEIDSGIVER gjøre?

Hilsen Aud

Anbefalte innlegg

Jeg hører vanligvis til på "bli gravid", men er innom her fordi en av mine ansatte nylig har fortalt at hun er gravid. Jeg søker etter tips og forslag til hva jeg skal gjøre i den anledning.

Lønningskontoret tar seg av den biten som vedrørere permisjon og papirarbeidet, men jeg ønsker å være "oppdatert" på hva andre ting jeg kan gjøre.

Jobben er et kontorarbeide, så det er lite fysiske ting som må tilrettelegges. Hva kan jeg gjøre for at vedkommende har det bra og kan være lengst mulig i jobb? Hva kan jeg si/ikke si og er det noen spesielle rettigheter den ansatte har nå som hun ikke hadde før?

Dette er den første av mine ansatte som er gravid, så jeg er litt "grønn" på dette. Jeg håper å få litt tips og forslag fra dere!

Fortsetter under...

Jeg tror at det viktigeste du kan gjøre er å gratulere den gravide og vise at du er oppriktig glad på hennes vegne. Dessuten kan du jo si at hun må si ifra dersom det er noe hun trenger hjelp eller støtte til, evnt om det er noe hun har tenkt på allerede.

Alle gravide er forskjellige og alle jobber er forskjellige.... det viktigeste er vel at hun føler at hun kan komme til deg dersom det skulle være behov for det.

Det at du skriver dette innlegget er i og for seg et godt bevis på at du nok kommer til å være en god arbeidgiver i en slik situasjon.

Dette synes jeg var et bra initiativ fra deg som arbeidsgiver.

Jeg er selv i fjerde mnd og driver å skifter jobb. Og har to sv. skap bak meg. Min gamle arb. giver følte jeg at ikke brydde seg og heller overså min voksende mage og behov for å stresse ned på slutten. Noe som resulterte i sykemld.

Min nye arbeidsgiver har sagt at jeg bare må si i fra om det trengs og tilrettelegges noe å at jeg må ikke nøle med å si i fra om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge for meg.Det er veldig godt å høre og jeg vet at de mener det.

konklusjonen er at bare du sier i fra og at hun vat at hun kan gå til deg så er det veldig flott. Jeg synes du er flink.

Annonse

uke ti er jo uansett veldig tidlig, det kan jo godt vente enda litt til om du ikke føler deg helt klar.

Men det er jo vitkig for dine ansatte at du har en plan klar for de når/hvis du skal ut i perm. osv... det er jo greit å vite hvordan du har tenkt at arbeidsplassen skal fungere i mellomtiden.

Jeg tror i allefall at jeg ville ønsket å vite at det er like trygt som før å være her...

Syns først og fremst det er et KJEMPEBRA tiltak, av HI.

Selv er jeg nyansatt i et firma og gravid. De fikk beskjed under intervjuet, og ikke alle involverte trodde meg (deres problem), men på den positive måten. Jeg er nemlig så heldig å være i svært god form. 5 mnd på vei. Trøtt, men det er jeg alltid.. :)

Jeg forventet ikkke noe av min arbgiver, annet enn at han egentlig sa at han hadde fått det med seg, og at det ble oppfattet som greit. Når det gikk opp for han forrige dagen hva jeg hadde ment med at tredjemann var på vei, kom han bort og klemte meg og gratulerte. Da fikk jeg bekreftet at mitt svangerskap var "ok".. og noe mer enn det forlanger jeg ikke. Jeg har ikke noe ønske om å bli fritatt for noe, eller å bli behandlet på noen som helst annen måte. Men måten han taklet det på- og de andre- har ført til at jeg ofrer meg litt ekstra. Jeg kommer til å være fleksibel i fht permisjon, vi har en jobb hvor jeg kan gjøre endel hjemmefra. Ikke fordi jeg skal belønne de for å ikke si meg opp feks, men fordi jeg ikke forventet at de skulle være såå positive og glade på mine vegne.. Og da har jeg lyst til å yte litt ekstra tilbake også! Ære være sjefer som deg- jobber i rekrutteringsbransjen og det er nok av de som ikke vil ansette jenter som oss!!

Om det er mulighet for det så kan flexi tid være et greit tiltak. Særlig om den gravide blir rammet av trøtthet... *kremt* jeg har blitt det, å er utrolig deilig å kunne styre sin egen arbeidsdag litt med tanke på når jeg skal gå på jobb og når jeg kan gå hjem... Er jeg kvalm en morgen så kan jeg lett bruke en time på å klare å stå opp, da er det faktisk praktisk å kunne komme inn litt sent på jobb å heller jobbe litt lenger utpå ettermiddagen/kvelden.

Er jo ikke alle jo jobber dette passer på da, men om det går så kan det være bra både for morgenkvalme, trøtthet og mange andre plager som gravide lett kan bli rammet av;) Og jeg er overbevist om at man lett kan unngå en del sykemeldinger om alle arbeidsgivere hadde vært villige til å tilrettelegge litt;) Lykke til med tilretteleggingen HI. Ta gjerne en prat emd din ansatt å hør hvordan du kan gjøre det for henne for at dette skal gå så "smertefritt" som mulig. Da kan hun og komme med hva hun mener, og du gjør jo lurt i å ha noen mulige tilrettelegginger i bakhånd;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...