Ylva 69 Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Minsteman på 13 mnd sliter med den fæl virusinfeksjon. Feber, rennende nese osv. For et par dager siden oppdaget vi at han var litt blå på leppene og kald på hendene. Det gikk over, men så skjedde det samme igår, Det kom mens feberen var på tur opp. Vi var på legevakta igår. Legen kunne ikke finne noe unormalt. Lyttet lenge på hjerte og lunger. Idag var vi hos fastlegen som konstaterte virus. Men dette med blå lepper kunne ho ikke forklare. Normalt er dette et tegn på noe galt med hjertet, slik jeg forsto det. Men da skulle det være mer konstant og ikke i forbindelse med en virusinfeksjon. |allefall så henviste ho til barnelege for å være 100% sikker, og for å utelukke hjertefeil. Jeg er selvsagt bekymret, og det vil bli lenge å vente på time hos barnelegen. Er det noen av dere som har opplevd liknende i forb. med høy feber - uten at det har noe med hjertet å gjøre?
mamman og det lille krapylet Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Heisann! Jeg syns det høres ut som om det var påbegynnende feberkramper jeg...Har ikke legen nevnt det som en eventuell årsak?? Var akkurat slik da vår lille fikk et feberkrampe-anfall. Det du beskriver høres ut som det de kaller "forstadiet" til krampene. Vår var også kald på hendene og blå på leppene og i ansiktet og pustet altså ikke. Men han kom til seg selv igjen og fikk ikke kramper etterpå. Vi opplevde dette 1. gang for tre uker siden og selv om de sier at feberkramper ikke er farlig, så var det helt forferdelig å oppleve det, Vi har en liten en på 15 mnd, som har vært plaget den siste tiden (les: siden han begynte i barnehage i mars) med stadige forkjølelser, hoste og feber etc. For tre uker siden var vi ute på handletur. Han var litt forkjølet og han sovnet i bilen da vi var på vei til en butikk jeg skulle på. Pappa'n ble sittende igjen i bilen sammen nurket vårt så han kunne sove. Etterhvert kom de inn når minsten våknet. Kjente at han var varm og lurte litt på om han kanskje hadde fått feber igjen. Bestemte oss for å dra hjemover siden han ikke var helt i form. Skulle bare innom en butikk for å handle litt mat på hjemveien, men regnet med at han kom til å sovne i bilen igjen siden han var så trøtt etc. På vei til matbutikken prøver min sambo å prate til nurket i baksetet, men han reagerer ikke når pappaen prater. Jeg snur meg også og prøver å få kontakt, men nurket bare sitter å titter stivt i taket på bilen og reagerer ikke når jeg prater eller tar borti han. Plutselig ser pappan at han var helt blå på leppene og litt blå ellers i ansiktet. Vi fikk helt panikk, trodde rett og slett at han holdt på å dø. Vi ringte 113, dro av han alle klærne og tok han ut av bilstolen og ut i frisk luft. Vi hadde 113 på tråden helt til ambulansen kom etter få minutter. Rett før ambulansen kom begynte han å puste igjen. Ambulansefolka sa det hørtes ut som et påbegynnende feberkrampe-anfall, men at han aldri fikk feberkramper. De geleidet oss til legevakten hvor vi fikk god hjelp av de som jobbet der. Målte feberen når vi kom fram hit til 40,2 (det vil si den måtte ha vært atskillig høyere da han fikk anfall), han fikk febernedsettende og kom seg ganske raskt, men var sliten og trøtt resten av dagen. Var ikke noe hyggelig opplevelse, og vår første tanke var også at det hadde noe med hjertet å gjøre, -at det hadde stoppet el. lignende. Men legevakten sa at dette er helt typisk det som skjer før et feberkrampeanfall. Er også helt vanlig at de holder pusten og blir blå, men de starter alltid å puste igjen selv. Det verste i ettertid er frykten for at han skal få et nytt anfall, for det var svært lite hyggelig, selv om de sier at det ikke er farlig så er det likevel ganske ekkelt å oppleve. Puuh...dette ble ganske så langt. Men selv om opplevelsen ikke var spesielt morsomt, så husk at feberkramper ikke er farlige da! Kanskje det er det gutten din også hadde?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Trenger ikke være farlig. Jeg ble fort blå på leppene da jeg var liten..uten at det var noe alvorlig. Bare kald.
Gjest Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Mange er ikke syke selv om de er blå på leppene. Kan være at pga sykdom nå så er det litt dårlig med sirkulasjonen. Er du engstelig så syns jeg du burde kontakte legen din for en time, Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå