Beth Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Hallå! Nå lurer eg alvorleg her. Eg hadde positiv EL-test torsdag for halvanna veke sidan, og skulle da ha tanta torsdag eller fredag i denne veka. Men nå har eg plutseleg fått svakt rosa utflod... Kva er dette for slags??? Eg trudde den luteralfasen eller kva den nå heiter alltid er 14 dagar, så skal eg vel ikkje ha tantebesøk 4 dagar før tida??! Puppene er rett nok litt ømme, men ikkje meir enn dei brukar i forkant av mensen. Eg skjønar absolutt ingenting. Andre som har opplevd dette? Og nei, eg har sjølsagt ikkje testa. Ingen grunn til det før eg ser om det er tantefaen som lurer seg innpå...
zzzzz-frøken Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Hei Beth, lutealfasen er ikke nødvendigvis på 14 dager - dette er kun et statistisk gjennomsnitt. Lutealfasen varierer mellom 12 og 16 dager (som anses som normalt) men kan også være mellom 10 og 18 dager (ikke så vanlig men heller ikke "unormalt"). Lutealfasen er stort sett stabil fra syklus til syklus, men varierer altså mellom kvinner. Imidlertid er det vanlig at lutealfasen varierer men +/- en dag. Min lutealfase er feks. stort sett 12 dager, men har også vært på 13 dager og en gang på 10 dager. Ergo dersom du har en lutealfase på 12 dager (slik som meg), kan det godt være at IKM er nå siden du testet positivt på EL-test for halvannen uke siden. Eller du kan ha en lutelafase som er 14, 15 eller 16 dager og IKM er ikke før om et par dager. Når det gjelder den lyserosa utfloden, kan dette være litt av hvert. Det kan være spotting (litt restblod fra forrige mens) eller det kan være festeblødning (nokså sjeldent). Spotting er nokså vanlig - det kan variere hvor lenge mang spotter. Noen gjør det bare 1 dag før mens setter i gang, andre spotter i 4 eller flere dager før mens. Sjekk www.pernille.info - kjempefin side for prøvere Lykke til!
zzzzz-frøken Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Glemte å skrive at mange opplever en liten blødning omkring det tidspunktet man forventet mens men var gravid. Dette kan skyldes at kroppen ikke helt har "fått med seg" at den er gravid. Har lest flere steder at omkring 30% av alle gravide opplever en liten menslignende blødning eller bare litt blod omkring tidspunktet de skulle hatt mens men som de ikke hadde siden de var gravide
Beth Skrevet 25. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2006 Takk for svar, men om den lutealfasen er stabil frå syklus til syklus for same kvinne, verkar det merkeleg at min plutseleg går frå normalen på ein 14-15 dagar (må det vera, sidan mensen kjem presist 14 dagar etter positiv EL-test) til berre 10-11? Eg spottar alltid litt i forkant av mensen, vanlegvis berre ein dag, enkelte gonger opp i to-tre. Men avstanden frå første dag med spotting i ein mens til første dag med spotting i neste mens er ganske stabil (syklus er vanlegvis 27 dagar). Kan lutealfasen bli forkorta med alderen? Kanskje det berre er kroppen min som spelar meg eit puss? Ein kan bli sprø av å vera for mykje inne på desse sidene...
zzzzz-frøken Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Lutelafasen kan endre seg med alderen men ikke nødvendigvis i en bestemt retning (ie. lenger eller kortere). Den kan med andre ord blir lenger et par år, for deretter å bli kortere og lenger igjen. Men vanligvis endrer den seg ikke mange dager fra en syklus til neste. Så hvis du vet at du har omkring 14 dager, er det mindre sannsynlig at den plutselig blir 10. Når det gjelder spotting før mens kan dette også variere veldig. Man kan spotte 2-3 dager før mens i mange sykluser etter hverandre, for så å slutte og spotte eller motsatt ingen spotting og pluteselig 4 dager. Jeg begynte å spotte før mens for et par år siden. Begynte med 1-2 dager, for deretter å gå over til 4 dager før mens. Nå de siste syklusene har det variert mellom hver gang. Håper du ble litt klokere - er ingen ekspert men har fått med meg at det er de store linjene som gjelder. Derfor veldig tilhenger av temperaturmåling (som jeg har skrevet entusiastisk om i anet innlegg her inne). Selv om man får positiv eggløsningtest er det nemlig ikke sikkert at man har EL. Kun temperaturendring (økning) eller blodprøve kan fastslå dette med sikkerhet.
Beth Skrevet 25. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2006 Hmmm! Eg får vel berre vente og sjå. Er det tanta, kjem ho nok for fullt i morgon... Eller kanskje eg er gravid...? Eg hadde ei slik miniblødning da eg vart gravid i 2004 (det gjekk seinare gale), men det meiner eg var etter at eg eigentleg skulle hatt mensen. Trur ikkje eigentleg eg er gravid nå, for det føles ikkje heilt slik heller. Skjønt, mensmurringar og auka trykk der nede pga graviditet er ganske lett å forveksle. Æsj! Det er jo uansett ingen vits i å teste så tidleg. Skulle ønskje det var fredag. Sukk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå