Gå til innhold

Ville dere kjøpt ny dyne til babyen.....selv om..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har fått 3 dyner som broren til samboeren min har hatt (han er 6år).... dem er kokt og renset... så jeg tror jeg skal bruke dem... har hørt et eller annet om hvis det er innad i familien så går det bra eller noe....

Annonse

spurte Landsforeningen uventet barnedød, og fagsjefen svarte dette:

Hei!

Og takk for henvendelsen.

Så lenge en dyne kan vaskes på 60 grader er det trygt å bruke denne dyna. Det som imidlertid er viktig er at dyna er liten og lett - det kan fort bli for varmt, eller den må være lett slik at barnet kan vifte den av seg dersom den kommer over ansiktet. Noen velger å feste den innunder madrassen vet fotenden av senga slik at den ikke kommer for langt opp mot ansiktet. Det betyr jo at barnet må legges litt nede i sengen. Et alternativ til dyne er en liten sovepose som de anbefaler i noen andre land. En sovepose skal ikke brukes i tillegg til dyne, og det er best med en sovepose uten ermer da barnet regulerer korppstemperaturen sin gjennom ermene i tillegg til hode. Du får velge det du selv synes er bra - det viktigste er helheten i barnets sovemiljø - tenk at sengetøy og seng skal være tilpasset barnet og det skal være luftig og ikke for varmt! Og prøv å vende barnet til å sove på ryggen!

Lykke til og kos deg med barnet!

Jeg har kjøpt 65 x 80 til vogn / vugge. (mange bruker også denne til sprinkelseng første tiden) og 80 x 100 til sprinkelsenga. I tillegg har jeg kjøpt "klyper" til å feste i dyna og senga slik at hun ikke får dratt dyna over hodet. Dyna kan jo festes på mange måter i senga hvis du ønsker det. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...