Gå til innhold

Høyt blodtrykk og vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte ta keisersnitt for tre år siden pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Har gått veldig bra i dette sv.skapet, men blodtrykket mitt har begynt å stige nå (3 uker til termin) og var i dag på 120/95. Har ødem, men ikke protein i urin. Skal til sjekk på sykehuset i morgen.

Er det noen som vet om høyt bl.trykk i seg selv gjør at man må ta keisersnitt? Kjenner at jeg får panikk ved tanken om keisersnitt denne gangen også (tok så lang tid å komme seg sist). Har så lyst til å føde "normalt" (selv om det også kan føles skremmende av og til!). Måler en bl.trykk under selve fødselen slik at en har kontroll på trykket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også høyt blodtrykk (hadde det før jeg ble gravid også). Har blitt fulgt med hyppige kontroller hos fastlege og på svangerskapspoliklinikken, og til og med vært lagt inn på obsposten for gravide. Ingen har nevnt et ord om keisersnitt.

Venninnen min fikk også høyt blodtrykk helt på slutten av sitt andre svangerskap, og ble til slutt satt i gang fordi hun fikk begynnende svangerskapsforgiftning, men da var hun ved termin. Det var heller ikke noe snakk om keisersnitt der. Er nok bare hvis det haster og de må forløse babyen pga alvorlig svangerskapsforgiftning at de må ty til keisersnitt.

Skrevet

Takk for tilbakemelding! Håper det er som du sier! Ble så usikker fordi sykehuset var så raske til å si at det ikke kom på tale å føde vaginalt sist og det var med det samme jeg ble lagt inn og hadde da "bare" 140/100 i BT (2+ i protein).

Skrevet

Hei!

Jeg hadde sv.sk.forg. på slutten av mitt 1.sv.skap. Det resulterte i fødsel en uke før termin, spontant. Ble lagt inn på s.huset med BT 150/98 3+på prot. og ødemer i massevis. Jeg fikk epidural for at BT skulle holdes nede og ikke stige ytterligere. Var ikke snakk om keisersnitt......Mulig de har ulik praksis rundt om i landet også.... De tar ikke keisersnitt om de ikke må...

Skrevet

Kan epidural brukes for å holde nede blodtrykket, altså?

Skrevet

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap. Hadde høyt Bt og lakk proteiner som en sil. Først snakket de om at det muligens ble keisersnitt, men fikk BT medisiner som fikk ned trykket nok til at de heller satte igang fødselen. Som en annen sier vil du da få epidural tidlig da det senker BT. Hos meg ble ikke BT målt under fødselen og jeg nådde heller ikke epidural, men så tok fødselen bare 3 timer så det gikk litt fort.

Skrevet

Jeg hadde skyhøyt blodtrykk i forrige svangerskap, pga sv.forgiftning. Ble satt igang da jeg hadde 3+ på protein, opp en kg om dagen pga ødem, og trykk på 155/135. Fikk epidural for å holde blodtrykket nede, og de målte blodtrykk hele veien... En fødsel kan nemlig høyne blodtrykket i seg selv. Eneste problemet jeg hadde, var at dagen etter fødselen fikk jeg et sinnsykt blodtrykksfall, og besvimte i ett sett... Var visst en bi-effekt av epiduralen

Skrevet

Svarer på mitt eget innlegg, jeg! Har vært på sykehuset i dag og ble veldig beroliget. Fikk beskjed om at så lenge jeg ønsket en vaginal fødsel skulle en prøve på det. Men det måtte skje naturlig, de ville helst ikke sette fødselen i gang. Ble det keisersnitt, var løpet kjørt for evt senere fødsler (altså må ta keisersnitt på nr 3, 4 ...). Men dersom fødselen drar ut, blir det keisersnitt uansett. Var ikke snakk om å ligge i to døgn eller at babyen skulle stange i fødselskanalen. Dette både for blodtrykket mitt sin del og pga at arrvevet etter keisersnittet ikke skal rivne.

Takk for alle kloke svar, jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...