Gå til innhold

MME og fast føde

Anbefalte innlegg

Sønnen min blir 5 mnd om ca en uke og jeg lurer på om noen her har erfaring med fast føde til mme-barn? Jeg har lest et sted at barn som får mme kan begynne med fast føde tidligere enn ammede barn og få flere måltider med fast føde. Aner ikke om dette stemmer. Noen som vet? Har problemer med å finne tilstrekkelig informasjon om dette. Sønnen min får 2 grøtmåltider pluss middag i løpet av dagen og jeg ble plutselig usikker på om det er riktig eller om han heller skal få mer mme? Er det ikke en grense på hvor mange ml om dagen de skal ha??? Håper noen kan hjelpe meg. Helsestasjonen er jo så vage om alt mulig og man har flere spørsmål når man går derfra enn når man kom.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6439348-mme-og-fast-f%C3%B8de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen grenser på hvor mye mme de skal ha i døgnet.. Det som står på pakka er ment som en veiledning til mengde... det er for stor variasjon på barn til at ALLE kan følge disse målene.. "det som er så fint med barn,er at de vet akkurat hvor mye mat de skal ha" -et sitat fra min sønns barnelege..

Helsestasjonene vet dessverre alt for lite om flaskemating! Det er faktisk bedre å bruke forum eller venner har jeg funnet ut.

Man kan begynne å gi fast føde fra 4 mnd dersom barnet ikke er fornøyd med mme. Jeg har lest flere ganger på forum at det anbefales til barn som drikker mer enn 1 liter mme i døgnet (når de er 4 mnd.) Oftest trenger flaskebabyer tidligere fast føde enn de som bare får mm.

Jeg mener du gjør riktig ved å gi han litt fast føde enn å øke dosen mme. Magen trenger mer å jobbe med enn litervis med mme.

(Å så deilig det var å ha en sånn tråd uten X antall bedrevitere som rakker ned på oss som gir mme/fast føde!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...