Gå til innhold

Hvor lenge fullammet dere, og hva var grunnen til at dere begynte med fast føde før 6 mnd alder (hvis dere gjorde det da)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min førstefødte datter ble fullammet til hun var 1 år. Hun vokste og la på seg som hun skulle og sov hele natten uten pupp fra hun var 3 uker. I samråd med legen og helsesøster ble vi enig om at så lenge hun var fornøyd med kun pupp, skulle jeg bare stå på.

Min andrefødte datter måtte få grøt til kvelds fra hun var 6 1/2 mnd. Hun sov over natten uten pupp fra hun var 16 dager, men da hun var 6 1/2 mnd begynte hun å bli urolig. Vi begynte med mat i tillegg, og hun sov natten gjennom igjen. Hun blir ennå ammet og fyller 2 år 9. oktober.

Sa legen og HS at det er helt greit med fullamming til 1 år altså? Jeg nevnte på dette til HS en gang og hun anbefalte det ikke.. Pga jernmangel og at barnet skal bruke gommene sine for å lære seg å tygge og trenger tyggemotstand.. (??)

Måtte du amme mange ganger om dagen da hun var over 6 mnd?

Jada, både legen og hs gikk god for den. Selv om jernlagrene tømmes og bør fylles opp, gikk det helt fint. Prøve ble tatt og alt var på topp. Når det gjelder tygging og tyggemotstand var det ikke noe problem. Fra det øyeblikket hun fikk fast føde som f eks brødskive, tygget hun som om hun aldri hadde gjort noe annet.

Ammet ikke noe mer enn ca 6 ganger pr dag. Frokost, lunsj, middag, etterm og kveld. Ingen nattmat. Hun var jo så stor at hun forsynte seg kraftig ved hvert måltid.

Det var engentlig veldig greit. Amming er topp. Så lenge barnet er fornøyd er jo ingenting bedre. Den som kanskje merket mest av denne ammingen var min kropp. For det første var jeg ufattelig tørst (det er jeg denne gang også). Drakk mellom 10 og 15 liter vann pr dag, mens det roet seg tidligere med vanndrikkingen denne gang. Er nå nede i ca 5 l pr dag. Mistet svært mange kg også, langt flere enn nødvendig og så vel ikke helt frisk ut vektmessig. Denne gang mistet jeg også kiloene veldig fort, men har klart og stabilisert meg på en fin vekt.

Lykke til !

Som regel går det helt greit å fullamme utover 6 mnd i forhold til jernlagrene.Morsmelk inneholder nok lite jern, men så lenge barnet kun fullammes tas jernet i melken svært godt opp. Og så lenge man har det under oppsyn er det ingen fare. min er er 8 mnd og det er først nå vi har begynt med introduksjon m fast føde- men virker ikke helt klar.... klarer seg bra med pupp, ammer nok 8-10 ganer i døgnet -inkl et par ganger på natt.

Her ammet vi frem til 5 mnd. da hadde vi max. 1 oppvåkning på natt for mat.

mnd. ble hun VELDIG aktiv og begynnte å våkne både 2 og 3 ganger for mat, var faktisk oppe i 5 ganger en natt. Regnet da med at hun trengte mer energi så jeg startet med grøt.

Annonse

Fullammet fra 5 uker til 5 1/2 mnd, da begynte vi med små smaksprøver (2-3 ts med grøtpulver) fordi tulla begynte å rote så veldig om kveldene. 6 1/2 mnd var vi oppe i full kveldsposjon med grøt.

Nå (7 1/2 mnd) har vi to grøtmåltider pr dag, samt 7 amminger pr døgn.. jeg nattammer fremdeles.

Fullammet begge jentene mine i 10 mnd, pga allergi i familien. De fikk begge et jerntilskudd i flytende form fra de var 6 mnd, la på seg flott, og var blide og fornøyde. Ammet begge i ca 20 mnd.

fulammet første til han var 3,5 mnd. Var en veldig urolig baby så prøvde oss litt frem... Ikke visste jeg hva som var "bra" og ikke bra heller.

Nå er lillegutt tre mnd og satser på å fullamme til iallfall 6 mnd dersom han trives med det og legger på seg fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...