Gå til innhold

Hjelpe&Trøste....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...dette med å bestemme seg for barnevogntype begynner å føles som en håpløs kamp i en tett, ukjent og skremmende jungel....

Vi skal ha vårt første barn i begynnelsen av desember, og har fått SÅ mange forskjellige råd om hvilken vogn vi skal ha. Noen sier at man absolutt IKKE må kjøpe trehjulinger, da de visstnok er så ustabile at de tipper og barnet garantert vil falle ut og pådra seg varig mén, i mens andre igjen sier at man MÅ ha trehjuling for å kunne ferdes utenfor asfaltjungelen. En venninne av meg påstod man måtte ha tre vogner, en gammel og sliten en som skal stå på verandaen, en liten snasen og fin en til å gå på cafe med, og en sporty solid en til å gå i skogen med. Og så var det diskusjonen ny eller brukt - har blitt fortalt at man ikke trenger å kjøpe en gammel vogn med andres barns gamle inntørkede gulp i, ha ha.... Hvor lang er levetiden for en vogn? Vi vil gjerne kunne ferdes både på asfalt og i skogen, og helst slippe å bruke en formue (da jeg har svidd av altfor mye på en altfor dyr designvugge, helt idiotisk selvfølgelig men den passet så godt på det nyoppussede soverommet vårt... ;o) ) Jeg orker bare ikke sitte i timevis og lese om barnevogner på nettet, alle leverandører påstår å ha den beste vogna, og å tråle barneutstyrsbutikker er utelukket, da blir jeg bare stressa og angrer nesten bittelitt på at jeg ble gravid...

Hvis noen kan trylle frem et godt tips så er jeg evig takknemlig!

;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet akkurat hva du mener om jungelen :-)

Jeg vil bare si en ting; det er stor forskjell på trehulingene! Til førstemann kjøpte vi Quinny fashion duovogn. Den var super å trille. Veldig lett å trille og håndtere. Men bakdelen var fortauskantene. Om de var litt høye og bestemor ikke trilla som hun gjorde for 25 år siden kunne det fort kantet. Men det gikk fit hver gang. Junior falt aldri ut og har ikke fått varige men ;-) Etter en kræsj fikk vi ny vogn og valgte en Teutonia Y2k. Makan til tung tralle! Den var håpløs å trille. Bæltung (i forhold til nette, lille Quinny). Fordelen var at fortauskantene ikke var så truende for bestemor.

Nå skal jeg ha ny vogn til nestemann og går meg vill i jungelen. Jeg tror jeg har blitt enig om at jeg vil ha en diger bagvogn, og kjøper gjerne brukt. De fleste kan du vaske innertrekket på, så andres gulp kan fjernes ;-)

Jeg vil heller bruke mer penger på en god vogn som tåler en tur i skogen og snøen. Veranda vogna har jeg fra forrige mann. Den får bli med til barnehagen når den tid kommer. I barnehagen blir vogna definnitivt slitt så jeg ville kjøpt en brukt en om jeg ikke hadde fra før.

Den lille snasne til cafeturer og den sporty kan fint kombineres. Det finnes gode, snertne, sporty vogner i jungelen. Traxx Marlin, Mutsy (har hørt negativt om Mutsy, men har ikke egne erfaringer), Quinny er hvertfall noen.

Lykke til!!

Skrevet

Hvis du vil ha en solid bagvogn(typen Simo) ville jeg kjøpt en brukt(brukt til et barn bare kanskje) bagvogn. Disse brukes bare i en 6-10 mnd, så er som nye. Altså ikke kombi eller duo, men ren bagvogn.

Så ville jeg kjøpt en flott sportsvogn når bagvognen byttes ut(og lettsolgt er den sikkert også da). Og når den tid kommer, så er du så inne i vognjungelen(interessen vokser i takt med barnet, jeg lover:-) så da vet du hvilken sportsvogn du vil ha:-)

Vil du ikke ha stor barvogn, ville jeg gått for en Teutonia Mistral(4-hjulig) eller Teutonia Spirit S3(3-hjuling) med softbag eller hardbag. Da har du bagvogn, og flott sportsvogn etterpå..vi har begge(en til hver av jentene)

Det var mine tips.-)

Skrevet

Vet akkurat hva du mener!

Har nå bestemt meg for en teutonia mistral eller teutonia S3 med mykbag. Disse kan man ha helt fra førdselen av og til man ikke trenger vogn lenger (etter hva jeg har forstått). Men klarer ikke å bestemme meg for hvilken av dem...

Tenkte å kjøpe en litt sliten vogn til å ha i barnehagen.

Skrevet

Jeg må si meg enig med de fleste her. Teutonia s3 er en god vogn som dekker de fleste behov. Men ellers tror jeg veldig på å kjøpe en brukt bagvogn og bytte etterhvert. Jeg ville ikke kjøpt en tradisjonell dou/kombivogn, de er blytunge.Quinny er fine, men bagen er bitteliten og har en vektbegrensning på 9 kg. Jeg har en stor liten gutt på 3 mnd og 8 kg, som allerede er for lang og nesten for tung til quinny bagen.

Personlig har jeg nå bestilt meg en bugaboo og gleder meg som en unge. Men jeg skal ike ut på tur i skog og mark.

Skrevet

Jepp, det er godt man har mange måneder å bestemme seg på (evn. ombestemme seg på). Dette er mitt andre barn og til min første hadde jeg en brukt brio kombivogn. Det er super slitsomt med store vogner som skal ut og inn av bil + det går ikke mange månedene før du begynner å tenke sportsvogn...tro meg. Derfor har jeg spart min gamle briovogn til verandavogn og barnehagevogn - og skal kjøpe meg en Teutonia S3 spirit - hurra for 3 hjul m/mykbag. Jeg velger å lukke ører for kommentarer for ustabile 3 hjulinger, da jeg har en sportsvogn med 3 hjul og svingbart forhjul (som kan låses) fra før. Kan ikke få fullrost det å ha svingbart forhjul i butikker og i store folkemengder...

Lykke til!

Skrevet

du må nesten gå i en butikk eller to og prøve trille en 4hjuling og en 3 hjuling og se hva du selv synes er best. noen liker det ene og andre liker det andre.

skal selv ha i begynnelsen av desember og har kjøpt en simo duo vogn da den er stor god og solid og er enkel å trille i all slags vær.

jeg kommer også til å ha en liten nett trille ved siden av som jeg kan bruke til korte turer o.l.

dette er mitt andre barn og synes det er den beste løsningen for meg og mitt behov..

nesten opp til deg å tenke igjennom hva som er best for deg og ditt behov.

lykke til

Skrevet

Hei igjen, og tusen takk til alle dere supre jentene som har gitt så gode svar! Det ser ut til at vår foreløpige favoritt er Teutonia Spirit X3. Min samboer vil veldig gjerne ha en trehjuling, han tror at den er best både til bygåing og til skogsturer. Er det riktig eller tar han feil der? Lille grevlingen ankommer verden i begynnelsen av desember. Hva er fordeler og ulemper ved softbag kontra hardbag? Trener vi begge deler? Er det sånn at "vinterbarn" må ha hardbag for å få plass til dun- eller skinnpose nedi?

Igjen veldig takknemlig for svar, hilsen barnevognanalfabeten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...