Gå til innhold

Fått beskjed om at babyen vår er liten, noen med erfaringer?

Kristineee

Anbefalte innlegg

Går til vekstkontroll. Sist fikk jeg beskjed om at han er 24% mindre enn normalen. Det vil si at han vil være ca 2500 gr den 1310 da han skal forløses med ks, dersom han vokser 200 gr per uke..

Dette er vår første og jeg er veldig bekymret. De sier at alt ser bra ut, men dersom jeg ikke kjenner like mye liv som jeg hittil har kjent, skal jeg komme på sykehuset umiddelbart... Det er tydelig at han har stor plass fordi han sparker hardt og mye. Den rullingen jeg leser om, er ukjent for meg.

Er det flere som er i situasjonen, eller har erfaringer i forhold til små babyer?

Fortsetter under...

Hei. Vår datter måtte forløses i uke 27 + 2 p.g.a. at hun fikk for lite næring i magen. Veide 650 gram da hun ble født. Hun er i dag 3 år og frisk som en fisk: )

Du har jo kommet veldig mye lenger enn det jeg hadde da hun måtte tas, og så lenge du blir fulgt opp godt fremover, vil jeg anta at legene har full kontroll på babyen din.

Jeg var en liten baby når jeg ble født. 2450g og 48 cm, broren min veide 2900 og var 49 cm.

I dag er det ingen som vil kalle oss små, jeg er 175cm og broren min nesten 2m.

Vi er begge friske som fisker.

Jeg vet mor hadde litt problem med å holde meg varm de første ukene. Hun gikk til innkjøp av varmeflasker som hun brukte i sengen.

Jeg fikk, helt uventet, en liten baby (ca 2400gr). Ungen vår var født til termin, og ingen hadde oppsdaget at den var liten til tross for mange ultralyder. Det går helt fint nå! Som nevnt ovenfor, kan det være lurt å innvestere i noen små varmeflasker. De sover en god del, vi måtte vekke babyen for å mate. Kan ha litt problem med å suge fordi de rett og slett ikke er sterke nok. Jeg måtte mate babyen hver 3. time døgnet rundt den første tiden for å være sikker på god vekst. Noen babyer tar igjen vekta til sine jevnaldrene ganske fort, andre gjør ikke det. Det trenger ikke å bety så mye. Er babyen under 2500 gram, må den få vitaminer (multi + folat og jern) hver dag første leveår. Små babyer kan være litt tregere til å rulle, krabbe osv rett og slett fordi at noen av disse aktivitetene krever en viss muskelmasse. Du vil sikkert få tilbud om rutinemessig sjekk hos fysioterapeut.

Babyen vår er fremdeles liten for alderen, men aktiv og kvikk som bare det. Jeg tenkte mye på dette med vekta til å begynne med, men nå gjør jeg ikke det lenger for jeg ser at det går kjempebra!

Lykke til!

Tusen takk for svar dere. Det var deilig lesning for meg. Begynte faktisk å grine. Har nok bekymret meg mer enn jeg selv ville innrømme.

Nå føler jeg faktisk at jeg senket skuldrene ned til normalen. Hjertelig takk.

Skal til ny vekstkontroll torsdag. Håper han har vokst litt til.

Annonse

Dette med utvikling av små babyer vil nok variere fra baby til baby.

Hun som skrev innlegget over sa hun hadde en baby som var litt sen i utviklingen. Jeg kan fortelle at jeg (selv om jeg altså var 2450g) var veldig tidlig i utviklingen. Jeg satt når jeg var 4 mnd og gikk når jeg var 10 mnd. Jeg var super-aktiv og mamma var oppgitt ;) Da jeg var 6 år var jeg høyest av alle i forskolen.

Altså helt inviduelt.

Det er uansett til ingen nytte å ta sorgene på forskudd. Et lite barn betyr ikke at det er noe feil på det :)

Se på den positive siden så lenge... det kan jo bli en enklere fødsel ;)

Det går såååååå bra skal du se :D

Takk for alle svar. Var til ny vekstkontorll i går. Fikk da bekreftet at det er en genetisk liten baby og at alt er bra i magen. Morkaka fungerer som den skal, det er nok fostervann og bevegelsene er fine. Vi kunne slappe helt av.

Nå er det bare 14 dager igjen til ks og det er kjempespennende.

Jeg bor i USA, og her er gj.snitt foedselsvekt en del lavere enn i Norge. Da datteren min ble foedt (i Norge) veide hun 2980gr, og det ble regnet som liten, mens her ville hun ligget paa normalen. Da jeg forteller at norske babyer ofte ligger paa 3500gr faar folk her sjokk (inkludert legen min)... her ville de begynt aa regne det som STORT !

Jeg har termin om tre uker, og venter en liten baby (etter amerikanske maal!) Er litt bekymret, men haaper at det er som med Kristineee...en generisk liten baby som er sund og frisk! Maa likevel si at jeg er overrasket over at babyen blir saa liten... jeg trodde liksom nr 2 skulle vaere litt stoerre enn nr 1, ikke mindre!!

Vi fikk også beskjed at vi ventet en liten baby. Legen sjekket blodtilførselen gjennom navlestrengen et par ganger og blodtilførselen til hjernen - alt var normalt. Jeg tok også ks (ønsket), og når hun kom ut så viste det seg at hun hadde navlesnoren rundt halsen! Om det hadde skjedd de siste 2 ukene eller tidligere vet vi ikke. Vet heller ikke om det hadde noen innflytelse på vekten. Men jeg er overlykkelig for at jeg valgte ks, normal fødsel hadde nok ikke gått så bra hvis de ikke hadde oppdaget det (da hadde det blitt haste ks), og det bekreftet legen også. Hun kom ut med 49 cm, 2700 g, og scoret 10 i APGAR testene.

Nå er hun over 6 måneder og ligger ikke bak de gjevnaldrene hverken i vekst eller utvikling. På en av kontrollene, ca 3-4 måneder, sa barnelegen at hun var langt fremme for alderen.

Husk at jo større babyen blir jo vanskeligere er det å forutsi fødselsvekten, fordi det er vanskelig å få et helt og godt bilde av det de skal måle på skjermen. Det er vanlig med en usikkerhet på 500 g.

Jeg ville ha slappet helt av, og nytt de siste dagene.

Spar kreftene til barnet er der, du blir forløst under trygge forhold og det tar 30-45 min før du er ute igjen fra operasjonsbordet. Barnet er ute i løpet av 5-10 min. Så det går raskt.

Lykke til!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...