Gå til innhold

Kan jeg drikke noe alkohol mens jeg ammer?

Anbefalte innlegg

Jeg skal i bryllup og lurer på hvor mye/lite alkohol som skal til før melken bør kastes. Kan jeg drikke ett glass rødvin til maten, eller er dette for mye og vil gå over i melken?

Når kan jeg eventuelt begynne å amme igjen etter alkoholinntaket, og hvor lenge må jeg pumpe meg for å kaste melken?

Fint om jeg får svar på dette.

Fortsetter under...

prøv å søke i forum, har vært en del debatter rundt dette, men mener det nye er at dersom baby er over 6 uker kan en drikke to enheter alkohol og likevel amme( alså to glass vin f.eks..).

Når du drikker får blodet ditt en viss promille. Morsmelken har samme promille som blodet ditt.

Ergo: Du drikker f.eks vin med 14% som kanskje gir 0,2 promille i morsmelka. Barnet drikker dette og får kanskje 0,0000002 promille selv.

Ergo: Man kan drikke et glass vin eller to med god samvittighet.

Det som er alfa omega når det gjelder amming og alkohol er at mor ikke blir ruset ( noe man lett blir etter 40 uker uten alkohol ) , men er i stand til å ta seg av barnet om noe skulle skje.

Hvis babyen er under 6 uker er det null alkohol fordi leveren ikke er moden nok til å forbrenne alkohol enda. Hvis barnet er født før termin bør man ha termindato i berergningen og regne utfra da. Så etter 6 uker er det greit å drikke en til to glass vin/øl.

Les på ammehjelpen.no amming fra a-å alkohol

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...