Gå til innhold

Noen som går på Albyl E og metformin ?

Englita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har gått på Albyl E 75 mg siden uke 11 (er nå 32+3). Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning forrige gang (endte ikke så bra). Har denne gangen ikke hatt antydning til det i det hele tatt. Legen min på sykehuset sier at farene ved å gi albyl er mye mindre enn farene ved å ikke gi. Lillebror i magen her har vokst flott og blodtrykket mitt har holdt seg jevnt mellom 110-120 i overtrykk og 70-75 i undertrykk. Har ikke merket noe av albylen. Bortsett fra at blåkulene mine "varer" veldig lenge og at blodet er litt tynnere når jeg tar blodprøver. Skal slutte etter 36 fullgåtte uker. Fikk vite at albyl hadde positiv innvirkning på morkaka (når det blir danna og utvikla).

Lykke til videre :)

Takker for svar. Ble litt tryggere. Ringte også til jordmor for å dobbelt forsikre meg. Hun sa det samme som deg. Jordmor hadde også vært med å studert kvinner som fikk albyl e i svangerskapet.

Jeg tar jo metformin og Albyl E, min største frykt er at barnet skal bli påvirket av dette. Jobber med funksjonshemmede barn, så jeg har sett endel skader av medisinbruk.

Gyn. spes sier at det er studier på at metformin ikke påvirker barnet negativt, da dette er en gammel medisin som har blitt brukt i en årrekke. Jeg vet nå ikke med kombinasjon mellom disse to medisinene, men må bare stole på at spesialisten har rett.

Jeg ønsker deg og lykke til !

• 2 uker senere...

Hei, jeg fikk ikke helt med meg om du visste hva Albyl-E egentlig er, så jeg tillater meg å skrive det, så får det heller risikere å bli unødvendig informasjon. Vet ikke om du husker Dispril fra "gamle dager"? Albyl E inneholder det samme, nemlig acetylsalisylsyre, men i langt mindre dose enn i Dispril'ene. Tanken er jo at små doser blodfortynnende middel skal forebygge høyt blodtrykk. Og små doser er virkelig stikkordet her. Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg i det hele tatt.

Jeg har også hatt alvorlig svangerskapsforgiftning i det av mine svangerskap som endte i barn - fødte i uke 28. Derfor vil nok dette også bli aktuelt for meg nå, hvis jeg skulle være så heldig å beholde. Er kort på vei (uke 8), men har gått med truende abort (småblødninger) i 5 dager nå - skal til legen i dag, men er svært pessimistisk, siden jeg ikke kjenner meg særlig gravid lenger og har hatt noen smerter. Så svangerskap nr. 4 blir nok heller ikke langvarig, dessverre. Ekstra vemodig fordi jeg for en uke siden var på tidlig UL og så hjertet slå.

Lykke til videre i svangerskapet ditt Englita, og et stort lykke til også til Sannesol!

Jeg går på Albyl-E 75 mg samt Klexane (sprøyter) og har god erfaring etter gjentagende aborter. Nå er jeg i 19 uke og alt ser kjempe fint ut. Har også vært bekymret for virkning på fosteret, men vi får vel bare stole på at spesialistene vet hva de snakker om ;o)

Masse lykke til, til dere alle sammen!!

Jeg har fått beskjed om at jeg skal starte på Albyl E 75 mg fra uke 12. Nå er jeg i uke 8.

Fikk en datter i uke 27 for 3 år siden, hun ble tatt med keisersnitt p.g.a. vekstretardasjon og dårlig gjennomstrømning fra morkaka til babyen. (Det har gått kjempefint med henne!)

Vil jo gjerne at vi skal komme lenger denne gangen, og har fått beskjed om at blodfortynnende kan ha positiv innvirkning på morkakens funksjon.

Fikk beskjed om at det er svært liten risiko ved å bruke det, og at sannsynligheten for at den hjelper er stor. Jeg må stole på legene og tro at de vet hva de snakker om når de sier det de sier. (Har svært god erfaring fra vårt 10 uker lange sykehusopphold med datteren vår for 3 år siden, det er de svært kompetente legene og sykepleierne på nyfødtintensiven på Ullevål som skal ha all ære for at vi har en frisk og rask 3-åring sammen med oss i dag : )

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...