Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Jeg fikk for noen år siden utført en brystreduksjon. Det ble da nevnt at jeg allikevel kunne amme. Noen som vet noe om dette, om det stemmer?
mamma til yalisa Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Jeg har utført brystreduksjon når var ca 18 år. er 34 nå. Jeg klarte desverre ikke amme min datter som nå er 6 år, selv om det kom litt melk ut. Men skal prøve igjen med denne. Men denne gangen skal jeg ha flasken i bakhånd, for datteren min ble utsultet og skrek på seg kollik. Slet i flere måneder, og høldt på å bli gal. Gjør ikke den feilen igjen. Men leste at man kan amma og gi morserstatning. Ammer først og mater deretter med kopp for å ikke forvirre babyen med sugingen. Tenkte å prøve. Lykke til :-)
Angelas_Baby Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Stemoren min tok brystreduksjon en del år før hun fikk barn og kunne ikke amme pga dette. Det kom visst ikke en dråpe melk ut.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Jeg tok en brystreduksjon på den ene puppen i 2000. De var litt ulike... Fikk et barn i 2004, og det var ikke noe problem å amme.
Prestedattra Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Hei, hei:-) Jeg fikk utført en brystreduksjon da jeg var 18 år (fjernet tilsammen 3 1/2 kilo), og kunne ikke få igang melkproduksjonen da jeg fikk jenta mi for fire år siden. Jeg ble "lovet" at jeg skulle kunne få til å amme etter en sånn operasjon, og ble dypt skuffet da det ikke var tilfellet. Nå er jeg 19 uker på vei med nr.2, og har tenkt å prøve litt hardere. Jeg fikk et tips om en nesespray som skulle sette igang utdrivningen av melk, og dermed hjelpe brystopererte. Den heter Syntocinonspray, og jeg skal prøve den. Jeg fikk råmelk sist gang, og ble overbevist om at det skulle gå bra, men den gang ei...Tror det er lurt, som det blir nevnt over her; å koppmate etter puppmating, så barnet ikke blir sugeforvirret. Jeg vekslet mellom pupp og vanlig flaske sist, men hun ble bare forvirret over å måtte skifte sugeteknikk. Ble bare svett begge to, og hun gikk ned for mye i vekt. Lykke til:-))
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #6 Skrevet 25. september 2006 Hei, fjernet noen kilo skinn og pupp selv for en del år siden, og tror det kommer helt an på kirurgen om du kan amme etterpå. Jeg ble operert av en som ikke tok så mye som vi hadde blitt enige om fordi han åpnet opp og fant "bare kjertelvev", som han sa - da prioriterte han ammeevne, så jeg hadde nok flaks slik sett. Det jeg oppfatter som det store problemet vårt var at da sønnen min (nå to) og jeg slet med ammingen ble det avfeid på barsel med at da kunne jeg nok ikke amme, og måtte bare gi opp. Problemet var faktisk at guttungen kun klarte å ta 10 ml av gangen de tre første månedene! Ble en del timer ved puppen, ja, for jeg ga meg ikke... Jeg pumpet, så jeg visste jo at det var melk nok der. Da han var tre mnd var det noe som gikk seg til i magen hans og han ble puppebarn nr 1! Han kommer fortsatt bort og klapper kjærlig på puppen med jevne mellomrom, og skulle nok helst fortsatt puppingen lenge, lenge til... Anbefaler også syntocinon-spray, siden en del nerver rundt brystknoppen kan være skadd etter operasjonen er all hjelp god hjelp. Og bruk sunn fornuft. Blir det bare slit kan det være greit å supplere (det ville ikke jeg, pga melkeallergi osv i familien), og bli kjent med puppene dine så du kjenner om du har melk osv. Fred og ro og full konsentrasjon om ammingen, syntocinonspray og sunn fornuft er det du trenger. Og evnen til å gi opp om det blir for slitsomt, å amme er flott og morsmelk er bra, men det viktigste for baby er å ha en mamma som fungerer i hverdagen:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #7 Skrevet 25. september 2006 Jeg kunne ikke amme min første, venter barn nå i feb, og tror rett å slett ikke gidder å prøve. Bedre at barne får den nærinegn det skal ha helt fra starten.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #8 Skrevet 25. september 2006 hei jeg har tatt bryst reduksjon for noen år tilbake, og fikk da før opperasjonen beskjed om at det ikke var sikkert at jeg kunne ammme om jeg fikk flere barn. jeg venter spent og skal prøve. får sånn vit guffe fra puppene nå om dagen bare litt som jeg pirker bort med fingrene. men jeg håper håper håper at det skal gå fint. ellers har jeg flasker i reserve.
SpongeBob Skrevet 25. september 2006 #9 Skrevet 25. september 2006 Min JM mente at fikk jeg råmelk var i alle fall melkegangene OK, da var det evt utdrivingsrefleksen som kunne være skadet. Nesespray hjalp oss med det problemet, og jeg fullammet til 6 mnd uten store problemer.
selfangerkjerringa Skrevet 25. september 2006 #10 Skrevet 25. september 2006 Min jm sa til meg forrige gang at råmelk ikke hadde noen sammeheng med evnen til amming/melkeproduksjon. Det kan jo likevel være at din jm har rett - at råmelk viser at det i hvert fall kan komme frem til brystvorta det som blir produsert der inne... lykke til uansett Jeg kommer antageligvis til å operere selv etter dette barnet, men siden jeg ikke skal ha fler så blir ikke amming en aktuell problemstilling for min del.
SpongeBob Skrevet 25. september 2006 #11 Skrevet 25. september 2006 Råmelka viste bare at melkegangene ikke var tette eller blokkert. Det er jo slett ikke alle som kan amme selv om de har råmelk, og på langt nær alle som kan amme har råmelk før fødselen! Og ja, planlegger også ny operasjon etter at barneproduksjonen er ferdig...
selfangerkjerringa Skrevet 25. september 2006 #12 Skrevet 25. september 2006 jeg er bare så nervøs for at de ikke skal virke etterpå... og da mener jeg til "voksenbruk" altså... det vil i tilfelle være et stort tap for min del
SpongeBob Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Har aldri vært så fornøyd med kroppen min som etter at jeg ble kvitt en del, da... Ikke angret et sekund. Flink kirurg er vel hemmeligheten, anbefaler "min" på det varmeste. Bra fasong og full funksjonalitet - også til voksenbruk... Nå er det jo fritt sykehusvalg, så sjekk nøye hvem du evt. skal opereres av.
tosøtetuller Skrevet 25. september 2006 #14 Skrevet 25. september 2006 Hvor mye har dere betalt for brystreduksjonen? Det er utrolig plagsomt med veldig store pupper. Kjøpte ny BH i dag. Vel er jeg gravid, men har ikke lagt på meg særlig. På Lindex fantes ikke stor nok BH som var smal nok rundt brystkassen... Måtte opp i 75G som de hadde på en dyr undertøysbutikk!!!
SpongeBob Skrevet 25. september 2006 #15 Skrevet 25. september 2006 Det ble vel 375,- iberegnet paracet og bandasjer... Fikk min gjennom offentlig helsevesen pga vonde skuldre osv - 6 mnd ventetid men verdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå