Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Hei! Har en baby på 3 mnd og tenkte å begynne med babysvømming. Har jo vært så mye på tv og i aviser i det siste om at babysvømming og generelt mye opphold i svømmebasseng før 7-års alder kan føre til astma. Noen av deres unger som har fått astma? (OG dere var med på babysvømming) Har visst noe med klorgassen å gjøre. Ødelegger immunforsvaret og i verste fall fører til astma... Er jo så innmari mange barn i Norge som har det nå... Men vet ikke om det påvises så tidlig som 3 år, da. Min mor jobber i SFO (dvs. 6 år og oppover), sier det er kjempe mange som har det... Men hun har ikke akkurat spurt foreldrene deres om de hadde med ungen på babysvømming når han/hun var liten.. Er bekymra... Vet ikke hva jeg skal gjøre...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Det skal visst ha en sammenheng, ja, men min ene fikk astma uten å ha gått på babysvømming. se de kan jo få det uansett.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Vårt barn på 2,7 år har vært på babysvømming, og har astma. Har ikke automatisk tenkt noen direkte link.
Dano Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Jenta mi har astma, Eller(ekstremt ømfintlige luftveier) som legen så fint sa det...og hun har ikke vært på babysvømming, Astma kan de få uansett, kan være arvelig også... Personlig tror jeg det er litt overdrevet jeg da, ang astma og baby svømming.
Gjest Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 min har ikke astma, og han gikk på baby svømming!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Min baby begynte på babysvømming da han var 10 uker, og begynte å slite med pusten tre uker senere. Nå er han ett år og sliter veeeldig.... Han får astmamedisin fast morgen og kveld (ikke spes gøy å gi han den...), og har likevel flere episoder der han blir tett hver dag. Han har også hatt to lungebetennelser..... Mulig det hadde kommet uansett, men det er ikke veldig vanlig å slite så mye så tidlig..... Har du mye astma i familien hadde jeg hvertfall tenkt meg om med babysvømmingen......
Galskapens overhode Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 astma og ikke m på babysvømming.. Astma pga av dårlig inneklima. Byttet hjem, hun er frisk nå
Reidis Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Hei! Vi gikk på babysvømming på Haukåsen skole i Oslo, fra jenta vår var 4,5 mnd til hun var drøye 1 år. Det gikk helt supert og vi koste oss masse. Litt rennende nese av og til men aldri noe problem. Vi flyttet til Kristiansand i fjor og startet på barne/babysvømming her også, men her var det mange flere barn, bassenget var mye større og jeg tror rett og slett at det var mye mer klor og sånt i vannet. Vi måtte slutte etter 3 mnd, pga stadig hoste og forkjølelser...Etter 2 uker uten svømming og nytt forsøk, ble hun syk dagen etter. Slik holdt vi på i 5-6 uker, før vi innså at det var svømminga som nok hadde skylda. Så her tror jeg det også avhenger litt av hvor mye klor de tilsetter i vannet. Uansett syns jeg det er verdt å prøve, for det er så kos å svømme med babyen sin. Det kommer jeg til å gjøre med nestemann også, men i et annet basseng (et lite og rent ett) enn det vi gjorde sist. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 Moren min har astma og onkelen min har fått transplantert nye lunger. Jeg og mannen min har ingen problemer, ikke noe i hans familie, heller. Har ikke lyst til å risikere noe såpass viktig bare fordi det er "kos"... men synes det er kjempe synd, for hadde gledet meg sånn! Dette er i Pirbadet i Trondheim. Ganske så nytt. De sier det er mer klor enn i de andre bassengene pga. renslighet (er jo til helsebad/babysvømming), men sier de har renseanlegg som hele tiden bytter ut vannet slik at kloren ikke rekker å reagere med organiske stoffer (hudceller og svette...) og det dannes slik ingen klorgass. I tillegg sier de at de har et toppers ventilasjonsanlegg som står på "på fullt" og tar opp den eventuelle klorgassen... Burde jeg gi det en sjanse? Hilsen Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 Min gutt på to år gikk på babysvømming og fikk konstatert astma litt over 1 år gammel. Hadde hørt om risikoen før vi begynte, men tok sjansen allikevel. Vet jo ikke om det har noen sammenheng og er veldig i tvil om hva jeg ville gjort med et eventuelt neste barn. Deilig at han er så trygg i vannet og hopper uti og dukker uten problemer men kjiipt med innhalator morgen og kveld. Man må nesten bare vurdere selv.
Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #11 Skrevet 6. oktober 2006 Eldstegutten min har astma og aldri vært på baby svømming.Samme har henta mi og jeg tror ikke det har sammenheng med at hun var på bading.men de anbefaler ikke at babyen blir dukket under vann.
Lepje Skrevet 7. oktober 2006 #12 Skrevet 7. oktober 2006 Vi begynte på babysvømming da datteren var ca 3 mnd gammel. I dag er hun 2 og har strevd mye med svært ømfintlige luftveier og lungebetennelser. Har måttet medisinere kraftig lenge (opptil 1/2 time pr dag), har trappet litt ned nå. Vi har ingen astma eller allergi i familien, og jeg har en sterk fornemmelse av at babysvømmingen kan ta en stor del av æren for jenten min sine luftveisproblemer. Husker enda den voldsomme hostingen og harkingen hun hadde da de dukket henne under vann (logikken sier at det må være skadelig med klorvann i lungene på en liten baby), ikke likte hun å bli dukket heller. Visst var det koselig, men når hun var så liten hadde hun nok ikke det største utbyttet av det. kommer ikke til å gå på babysvømming med en eventuelt nestemann. Er det undersøkelser som viser en sammenheng mellom babysvømming og astma, er det bedre å være føre var. Særlig om man har astma i familien. Anbefaler deg å vente med å gå i basseng til babyen din har blitt litt større og mer robust. Så kan du heller gå i bassenget med han/hun alene, ikke fult så ofte som babysvømmingen ville vært, og unngå å dukke h*n under vann.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 8. oktober 2006 #13 Skrevet 8. oktober 2006 Gutten min er nå blitt 2,9mnd gammel og vi gikk på babysvømming med han siden han var 3mnd gammel, han har ikke fått astma, men mener å huske at han var forskjølet ofte, og når det gjelder å bade barnet om vintern på dagen, så liker jeg det ikke, lærte fra barndommen at man altid skal bade om kvelden (for da går man ikke ut etterpå).
Sassa Skrevet 13. oktober 2006 #14 Skrevet 13. oktober 2006 Hej! vi børjade på baby sim nær våran son var 6mån... det gick 2 månader så hadde vi diagnosen astma.. allt detta børjade i simhallen.. efter varje gång vi varit på baby sim så fick han feber och blev tett o førkyld...så jag tror man ska passa sig..men det går ju att prøva.. kanske vissa barn har det latent o sen bryter det ut lættare i sådan miljø.. mvh sara
Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #15 Skrevet 17. oktober 2006 Min gutt på tre har astma og atopisk eksem. Astma ble påvist nå han var to, og eksem har han hatt fra han var liten baby. Eksem var grunnen til at vi ikke gikk på babysvømming.. Men astma fikk han jo uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå