Gå til innhold

Røykeslutt, synspunkter...

Anbefalte innlegg

Det styggeste jeg ser er gravide som røyker... Det hadde aldri falt meg inn å ta en røyk og vite at det kan skade den lille.. Egoisme heter det!! Jeg er selv ex-røyker.. Las røykeboka og sluttet på dagen, har ikke lyst på røyk lenger.. Dette klarte jeg på eget initiativ, og ikke fordi jeg var gravid.. Hvordan personer da får seg til å røyke og vite at det kan skade det lille barnet, klarer jeg faktisk ikkje forstå.. Det er vist ultralydbilder av barn meden mor tar en trekker, dei får krampelignende annfall... Og som jeg såg en annen innlegger skrev så kan morkaka løsne for tidlig og føre til at barnet dør, g jeg håper alle røykere ser morkaken etter fødselen, den er missfarget og ekkel, normalt skal den være rød og fin.. Ikke for å tenke på senere i livet... Det er bevist at barn av røykere gjennomsnitlig er senere i utviklingen enn andre barn, de er mer disponible for astma og andre sykdommer... Og dette er dere villige til å utfordre skjebnen på???? Forstå det den som kan, EGOISME!!!! Det er rart, etter en fødsel så skjermer en barnet fra røyk, men tenker ikke folk på at under svangerskpet går det rett i blodet til den lille...Klart dette kan gå bra med dere og barne, men dere har ikke gjort det dere kan for at det skal gå bra.. En god venninde av meg røkte i svangerskapet, mistet helt i slutten av at morkaken løsnet, neste gang misset hun i 12uke.. Røkte begge gangene, hun sluttet, ble gravid igjen og nå har hun en liten gutt på tre år, frisk og rask.. Var det røyken?? Det vet vi ikke, men kanskje det var det.. En annen jeg kjenner har kolikk barn, dette er også mer utbredt hos barn med røykende mødre.. Lykke til med røykeslutt, håper dere klarer det.. Hvem vil vel ikke gi barne den beste starten på livet....eller??????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6428439-r%C3%B8ykeslutt-synspunkter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statistikk viser at det ikke er bra å røyke under svangerskap... og ellers også. De fleste som røyker uttaler vel stort sett at de selv synes det er dumt å røyke, og skulle ønske de ikke gjorde det.

At vordende mødre røyker i svangerskapet betyr allikevel ikke at de er onde mennesker som ønsker barna sine vondt. Men som kjent kan det være vanskelig å slutte å røyke, og svangerskapet er en ganske stor påkjenning både psykisk og fysisk. Når man har mange bekymringer er det dessuten enda vanskeligere å legge til side røyken. Ellers fungerer ofte røyken også som en god trøst. Det er en ond sirkel akkurat som med trøstespising. En røyker, får dårlig samvittighet, og tar seg en røyk for å trøste seg.

Du kan si det er dumt.. men det er veldig menneskelig.

Jeg er veldig enig med første innlegg. Selvom det sikkert er "menneskelig" å kjempe med avhengighet og behov for røyk, så er det ikke til å komme bort i fra, at når et nytt barn er på vei - så handler det ikke lenger om MEG lenger. Ønsket og viljen til å slutte MÅ telle mer enn suget etter røyken. Særlig fordi vi i dag vet så uendelig mye om skadevirkningene. Det henger likesom ikke på greip at vi blir så flinke etterpå....når barnet er blitt synlig tilstede i hvedagen vår, mens når vi går gravide, så er det liksom fortsatt meg og min kropp og MINE valg. Det blir litt sånn som strutsen...vi stikker hodet i sanden og tror at problemet ikke er der!! Det er nok ikke slik at mødre som røyker er ondskapsfulle.....men kanskje litt vel naive og litt dumme? En eller annen grunn må det iallefall være siden så mange fortsetter røyke under svangerskapet...på tross av alt de vet?

Hm... lite å gjøre en søndags ettermiddag? Ser at innlegget ditt går igjen på flere forum her på BIM. Tror nok at du mer enn noe annet kun er ute etter å provosere. Ingenting er vel som å få en gravid som enda ikke har klart å slutte og som allerede har dårlig samvittighet, til å føle seg enda mer crappy. God helg til deg også...

Provosere vil jeg ikke, men om det provoserer deg så er vel du kanskje en av røykerne som får spikeren på hodet??? Jeg synes det er viktig å slutte med røyken.. Så ja, jeg har skrevet det flere plasser, for dette er vel ikke noe som kun er viktig i ett av forumene...

Voksne mennesker skulle ha sluttet å røyke før de valgte å bli gravid, ikke denne nedtrappingen under graviditeten.. Helt ferdig, før en blir gravid... Skulle vore lovpålagt, syns no jeg...

Tror du at hvis du tar opp dette temaet OM OG OM IGJEN så slutter røykere å røyke eller er det for å heve deg selv for at du ikke røyker? Er så lei dette temaet hele tiden, og NEI jeg røyker ikke selv. Synes bare det er så kjedelig å lese det samme hele tiden, du kan jo gå inn på røykedebatten og tilfredstille dette røykedebatt behovet ditt der.. Vi kan ikke begynne å henge oss opp i hva andre gjør med sine svangerskap, da må vi jo også kritisere vekt, matvaner, de som drikker et glass vin osv, det er nemlig ikke bare røyk som kan skade fosteret! Vi som ikke røyker kan være stolte over det så er jeg helt sikker på at de som røyker gjør sitt beste!

Annonse

Det stod hva dette innlegget handlet om på overskrifta, det var vel ingen om tvang deg til å gå inn å lese vel??? Jeg tror faktisk det er lov å ta opp det en vil her inne... Ditte opptar meg, kanskje ikke deg... Ja det er flere ting som kan skade fosteret, vil du ha en debatt på det, versegod.. Det er som sagt fritt frem.. Å er du så lei temaet som du sier, så ikke plag deg selv med å gå inn og lese da vel...

dette innlegget må jo bare bevise at noen er mer glad i å provosere enn andre. alle gravide som røyker, drikker, bruker dop og andre usunne ting skulle nok ønske de ikke gjorde det, men alle har ikke like lett for å slutte med disse tingene som andre. til dere som føler dere truffet av den "anonyme"s innlegg, ikke ta det personlig og tenk på at det er ikke alle som har så stor tankegang som "anonym"... dere er IKKE dårlige mødre om dere røyker!!!!

Jeg fikk beskjed om att nedtrapping var bedre en å slutte tvert. Når man slutter tvert påfører man kroppen mye stress, noe som faktisk er farligere en å røyke. Så legen min sa det var bedre att jeg tok det rolig, trappe ned først, så sakte men sikkert bli kvitt hele greia.

Tror serriøst at du lider av store problemer siden du er nødt til å rakke ned på andre mennesker,som ikke er like flink som deg.

pass på hva du putter i kjeften,plutselig kan en ulykke ramme deg.

tenk om det er deg det skjer noe?????du som er perfekt og ikke har gjort noe.Jeg røyker ikke ,men dømmer ingen.Beg å bli temmelig lei dette innlegget ditt di annonyme ku.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...