Gå til innhold

Røykeslutt, synspunkter...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det styggeste jeg ser er gravide som røyker... Det hadde aldri falt meg inn å ta en røyk og vite at det kan skade den lille.. Egoisme heter det!! Jeg er selv ex-røyker.. Las røykeboka og sluttet på dagen, har ikke lyst på røyk lenger.. Dette klarte jeg på eget initiativ, og ikke fordi jeg var gravid.. Hvordan personer da får seg til å røyke og vite at det kan skade det lille barnet, klarer jeg faktisk ikkje forstå.. Det er vist ultralydbilder av barn meden mor tar en trekker, dei får krampelignende annfall... Og som jeg såg en annen innlegger skrev så kan morkaka løsne for tidlig og føre til at barnet dør, g jeg håper alle røykere ser morkaken etter fødselen, den er missfarget og ekkel, normalt skal den være rød og fin.. Ikke for å tenke på senere i livet... Det er bevist at barn av røykere gjennomsnitlig er senere i utviklingen enn andre barn, de er mer disponible for astma og andre sykdommer... Og dette er dere villige til å utfordre skjebnen på???? Forstå det den som kan, EGOISME!!!! Det er rart, etter en fødsel så skjermer en barnet fra røyk, men tenker ikke folk på at under svangerskpet går det rett i blodet til den lille...Klart dette kan gå bra med dere og barne, men dere har ikke gjort det dere kan for at det skal gå bra.. En god venninde av meg røkte i svangerskapet, mistet helt i slutten av at morkaken løsnet, neste gang misset hun i 12uke.. Røkte begge gangene, hun sluttet, ble gravid igjen og nå har hun en liten gutt på tre år, frisk og rask.. Var det røyken?? Det vet vi ikke, men kanskje det var det.. En annen jeg kjenner har kolikk barn, dette er også mer utbredt hos barn med røykende mødre.. Lykke til med røykeslutt, håper dere klarer det.. Hvem vil vel ikke gi barne den beste starten på livet....eller??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er bra du kommer med ditt synspunkt, men for enkelte av oss er det ikke bare å kaste røyken..

De fleste av oss er stolte av at vi hittil har klart å halvere det daglige inntaket..

Selv røyka jeg mellom ti og femten røyk pr dag.. Nå er jeg 21 uker på vei og røyker ca 4 røyk om dagen..

Jeg driver å slutter, men har stor forståelse for folk som ikke klarer å slutte og synes ikke det er noe vits i å rakke ned på dem med div. skader barnet deres kan få..

de fleste er fullstendig klar over det og skulle nok gjerne stumpet røyken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

Jeg er selv i min uke 22 og er ikke helt sluttet å søyke enda, men jeg jobber hardt med saken. Jeg har røykt i 10 år og røykte litt over 20 for dag, nå er jeg kommet ned i 5 en dag og gjerne inegn dagen etter, det går litt opp og ned. Ja jeg vet det er farlig for det lille barnet som vokser inni meg, men det er så utrolig mye annet som er farlig også, jeg kan bli påkjørt og drept når jeg krysser veien her jeg bor men jeg går da tur med hunden min der hverdag fordi om!!!!

Er så mye jeg vil kommentere i det innlegget ditt her:

Ja det kan skje at morkaken løsner for tidlig og du kan miste barnet ditt, men dette er det INGEN GARANTI for at det ikke skjer selv om du ikke røyker. Dette sier også leger. Spør legen om han kan garantere at morkaken ikke løsner om du ikke røyker ,Svaret vil garantert bli NEI!!!.

Ja jeg kommer nok til å få se morkaken. Den kan se så flott og rød ut som den skal uansett hvor mye jeg røyker. Tanten min fikk skryt av jordmoren fordi morkaken var så fin, da tanta sa at hun røykte som vanlig gjennom hele svangerskapet kunne de ikke si noe. Det synte nemlig ikke!!!!! Og morkaken kan like gjerne få infarkt og tørke inn om du aldri har tatt et trekk i hele ditt sindige liv!!

Jeg prøver ikke forsvare det at jeg og mange andre gravide røyker, men er bare så utrolig lei av alle som skal si hvor farlig det er for barnet og bla bla bla bla bla bla!!!!

Det er så ufattelig mange som aldri har røykt, men de mister, får syke barn osv. Da er det med en gang så vanskelig å forklare hvorfor ting skjer, men spør en som har mistet eller har et sykt barn om de røyker eller har røykt og vist svaret er ja så er med en gang derfor det skjer.

Nei, søstra til bestevenninna mi mistet en liten pike i 8.ende mnd, hun røykte ikke, et vennepar av oss fikk 3mnd for tidlig og har et mulithandikkaped barn hun røykte ikke. Det kan skje oss alle uansett om røyken er innvolvert eller ikke, ja faren KAN være større om du røyker.....

Det er farlig å leve men jeg går ikke å tar livet av meg av den grunn!!!

Forhåpentligvis er jeg helt røykfri om ikke så mange ukene, jeg har uansett gjortmitt beste for å trappe ned og komme dit jeg er i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at alle burde slutta før en blir gravid.. Trappe ned ett halvår før grviditete for så å slutte helt... Voksne mennesker bør vite såpass... Skulle vært lovpålagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kommentar på dette siste innlegget...

Er ikke alle som planlegger graviditeten, da er det litt vanskelig å planlegge røykeslutt et halvt år før du blir gravid.

For mange kan det være sjokk å bli gravid, og leger kan faktisk si at man ikke burde slutte brått å røyke, pga at det kan bli for mye for kroppen..

Jeg er en av dem som har mer enn halvert mitt røykinntak og jeg er pokker så stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette unskylder at du røyker, at det alikavel kan skje med andre??? Er så latterligt og høre på... Du vet vel like godt som andre hvor skadelig det er.. I det tilfeller der aborter o.l. skjer og mor ikke røyker, kan hun i det minste ha god samvittighet og vite at hun har gjor det hun kan, kan du det?? Å du unskylder ikke krampene barn får ved hver røyk, måkje glemme de.. Barna av røykere har det ikke godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En graviditet som ikke er planlagt er noe helt annet.. Men regner med at 90% av dei røykende her inne hadde planer om det... Ja du bør vere tolt av å kutte ned, all ære til deg.. Men enda stoltere når du kaster en siste røyken for den lille... =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal noen sitte her og rakke ned på meg for at jeg røyker og for de meningene jeg har så kan en i det minste tørre å stille seg bak sitt eget nick. Å sitte her å komme med det ene etter det andre som Anonym er bare tåpelig!! Vær sterk nok til å bruke nicket ditt og dermed stå for det du sier eller så kan du bare drite i å komm med noe!!!

Og å si at barn av røykere ikke har det godt er faktisk noe av det dummeste jeg noen sinne har hørt!!! Den må du lenger ut på landet med!!!

Sier det igjen, det er ikke for å forsvare hverken meg eller andre røykere dette er meninger jeg har hatt i mange år, og jeg har alltid sagt at jeg skal slutte å røyke når jeg blir gravid, men det var ikke så enkelt som jeg trodde det skulle bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære anonyme og annis! Det er som med alle andre saker som har blitt diskutert i det siste, og det ender alltid med det samme. Uenigheter og nedrakking av andre. Kva er vitsen? Er det ingen som klarer å forstå at alle er me forkskjellige, og har våre forskjellige synspunkter og oppfatninger. Og som i denne tråden; ulike synspunkter på kor lett det er å slutte å røyke og at gravide ikkje bør røyke. Trur de ikkje at alle, både røykere og ikkje-røykere, veit om farene ved å røyke i dag? Og at sikkert nærmere 100 % av dei prøver og vil så gjerne slutte å røyke? For tre år sidan vart eg uventa gravid, røykte daglig 20 sigaretter, og klarte slutte heilt på dagen då testen viste GRAVID. Det er ikkje alle som klarer det, men me skal da ikkje gå rundt og trakassere de. Ja, det er stygt med gravide som røyker, men det er enda styggere å sjå småbarnsmødre og fedre røyle sammen med barna. Legene meiner, som nokon poengterte i et innlegg her, at det er verre om mor har "anfall" fordi ho har så lyst på røyk, enn å ta ein sigarett. Kan ikkje alle berre akseptere at me e ingen som er like her inne, og me har alle våre skavanker. Og som Annis poengterer både her, og i et anna innlegg her inne, så stå for all del ikkje fram med nicket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av oss her inne kan si at vi har levd nøyaktig etter boken, om det gjelder røyking eller andre ting under svangerskapet.. Hvilken bok forresten -det er så mange gode råd og meninger der ute, at man umulig kan ta hensyn til alle..

Jeg synes heller ikke det er pent med gravide som røyker, men de gjør vel hva de klarer for å skjerme barnet på andre måter.. Kan vel innrømme at jeg har pusset opp under graviditet, som heller ikke er bra for barnet, har vel også spist ting man helst ikke skal ha i seg, alt fra hveteprodukter, sukker og andre ting.. Det er vel heller ikke å anbefale..

Vi gjør vårt beste, gjør vi ikke??

Jada, jeg har røkt selv, kuttet til fest, men nå er det ikke mange fester heller, og alkoholen er jo uaktuell.. Vi er alle forskjelling og har forsaket hva vi føler er riktig, og hva vi klarer....

Vi får stå på, og leve et tilnærmet normalt liv. Det er ingen sykdom vi har fått..

Lykke til med røykeslutt dere som sliter med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært en sånn som tenkte "fyttirakkern, er det mulig å være så teit??!!" når jeg har sett høygravide damer sitte og røyke. Og selvfølgelig, det er jo ikke bra med røyk.

Men hvem er jeg til å fordømme? Jeg har bare gått ned fra ca fem røyk om dagen til null om dagen - lett som en plett. Kanskje den dama jeg sitter og fordømmer har gått ned fra tjuefem om dagen til én om dagen? I så fall en mye større bragd, som hun kan være stolt av! Kanskje hun gikk på heroin og nå har klart å slutte helt med det fordi hun ble gravid, hva vet jeg? Da er hun jo en helt!

Jeg burde skamme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fant ut at jeg var gravid, sluttet jeg på dagen.Man må ta hensyn til at man fra det øyeblikket man ser at graviditetstesten er positiv, har man ansvar for et annet liv!Tenk om barnet som vokser inne i deg får varige skader fordi mor er egoistisk og tenker på sin trang til røyken i stedet for å heller glede seg over at man er med på å skape et sunt og friskt barn.

Min mor røkte hele svangerskapet med meg i magen, og jeg er ikke i tvil et øyeblikk om at dette var med på å bidra til kolikk, luftveisinfeksjoner og ørebetennelser som barn.Husk at barnet er hovedgrunnen til at man stumper røyken; men man kan også si at man hjelper seg selv til tiden etter fødselen. Sykdom, legebesøk, våkenetter, dette er noe man helst vil unngå så langt det er mulig. Tiden etter en fødsel skal brukes til kos, og bli kjent med barnet, ikke til å slite seg ut!

Kom ikke og si at "jeg har røkt i mange år, og derfor er det vanskelig!" Dummeste unnskyldingen jeg hører, selv røkte jeg 15 om dagen i tolv år.Klart det var vanskelig å kutte ut røyken, det er jo en grunn til at man ikke har lagt den vekk tidligere!Men kutt ut selvmedlidenheten og egoismen; ta hensyn til livet i magen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, det va no vell lettvint å si at man BØR slutte å røyke ett halvt år før man blir gravid?

OK, man burde aldri bynne å røyke, så enkelt e det. Men nån av oss gjør det, og når man da i tillegg ikke har planer om å bli gravid, så e det vel vanskelig å slutte ett halv år før?!

Æ fikk to gang beskjed om at æ ikke kunne få barn, allikevell blei det plutselig bevist akkurat det motsatte da æ va 11+2 på vei.

Da hadde æ røykt som vanlig, æ hadde festa som vanlig, vært på festivala og andre store konserta, æ hadde ikke spist folat, ikke spist vitamina eller nåkka som man kanskje BURDE før eller under en graviditet.

Det tre første uken etter at æ fikk det æ vil kalle "sjokket" satt æ bare å troll røykte. Trudde ikke at det kunne være sant. Det sku jo ikke gå...

Men no har æ kutta masse ned. Nån daga e lettere enn andre..

Men hvis ting sku være så farlig som alle sir, så burde egentlig hele min generasjon være enten treg, tilbakeståanes, svakelig osv, for æ e no født på -70 tallet, og da va det no "govving" på høyt plan stort sett over alt.

Æ syns å det e stygt me gravide røykera, æ like det ikke, og mange gang blir æ forbanna på mæ sjøl.. Men samtidig, æ har ingen problem me å innrømme at æ e vel bare svak da. Æ gjør så godt æ kan.

Har snakka me jordmor, og lege om det her, og det e ingen som sitt å prøve å skremme livet av mæ.

I alle bøker ang røyking under svangerskap står det da at det e farlig, og slutt tidligst mulig osv. MEN det står også alltid at : Hvis du ikke klare før 2 uke før fødsel, ei uka, en mnd osv så e det OG bra. Alt e bra.

vi røyke ikke inne mer, hverken æ eller samboer, det blir mer ork me å gå ut.. Å no som det e kommet mye mage, så e det letter å få dårlig samvittighet, og æ har jo skamvett...

Men det gjer ikke alle andre rett tell å dømme mæ.

Det e faktisk folk som gjør verre ting under en graviditet som får friske velutvikla barn.

Det finnes ingen garanti for det i det hele tatt..

Æ sir no bare lykke tell alle som enda jobbe me saken,tell dåkker som har klart å slutte . ære være, og vær stolt.

Å tell dåkker som aldri har røkt.. Vær gla å stolt for det, men slutt å dømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonym antirøykfanatiker!

Hvorfor gidder du å legge inn dette innelegget overalt uten å tørre å si HVEM du er?

Hva i all verden er dette her for noe?

Synes du er frekk og feig!

Hilsen medlem av Januarklubben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sa alltid til folk som masa om at eg måtte slutte å røyke at eg kom til å gjøre det når eg blei gravid. det samme sa mannen min.. Dagen kom og realiteten var der. Vi kjøpte Allan Carr røykeslutt boken, og eg slutta å røyke. min mann der i mot, holdt seg røyk fri i en og en halv dag...

Eg har vert røyk fri i 2mnd. Omgitt av røyk fra alle kanter. Alle røyker, min mann han røyker i bilen og forran meg heletiden. Tenker ofte på det, hvorfor ga eg opp røyken når eg blir utsett for et enormt røykepress og passivrøyking dagen lang? Barnet får jo i seg en del røyk likevel.

Eg sprakk her om dagen, klarte ikkje meir. Det var så deilig å trekke inn nikotinen. Eg røykte 4røyk den dagen. Så følte eg at eg var ferdig. eg hadde fått det eg trengte. Så får vi sjå kor lenge eg klare å leve i røykepresset før eg sprekke igjen.

Hvem sier at det kun er mødrene som skal slutte?

Eg syns at det beste for barnet er røykfrie foreldre, fra og med svangerskapet starter. Hadde en venninne som røykte minst 20 om dagen under hele svangerskapet, barnet er en sunn jente, men det var helt grusomt og se på. En høygravid dame som damper og tenner røyk etter røyk...

Og selv om barnet er friskt no, alle vet jo at asma og allegier kan komme når som helst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hærregud..da va vi"her"igjen.. folk skjeller ut de som røyker, å de som røyker blir forbanna....

kan vi ik bare holde munn igjen,å heller være stolt av oss sjøl som ik røyker eller drikker under graviditeten??

alle røykera vet nok kas skade barnet kan få av røyken,så slutt å ta dåkker til rette ved å komme med fæle kommentara.-folk som har "vett"nåk til å lage barn,vet også ka som e farlig å ikke farlig her i verden!

æ slutta sjøl å røyke i uke 6,da æ fikk vite at æ va gravid,mn det gir mæ ik grunn til å gå rundt å dømme andre som ik klarte å kutte røyken.

slutt med å lat som om nån e bedre enn andre her inne,vi skal alle bli mødre å burde vite bedre enn å driv me frekke kommentara til folk som ik klare å røyke!

æ syns ikke det e rett og røyke i svangerskapet,tvert i mot,men æ kan holde resten for mæ sjøl! å heller gi skryt til dem som har klart å trappe ned på røyken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh Lisemor, hveteprodukter er ikke farligt, tværtimod. Det er selvsagt ikke sundt at spise finmalet hveteproduktet hele dagen, men det er faktisk vigtigt at få hvete, specielt grove produkter. Der er mange gode ting i hvete, du får blandt andet jern fra hveteklid og karbohydrater er svært vigtigt for hjernecellerne.

Personligt kan jeg heller ikke prale af at have levet etter boken...spist for mye snob. Jeg kan godt forstå, det er svært at kutte røyken. Sluttet selv for 4 år siden, spydde i 3 dager af abstinenser og var syk ½ år efter. Da jeg røyk, hostede jeg hver dag, nu kan jeg tælle på fingrene mine, hvor mye jeg har hostet siden jeg sluttet. Så jeg merkede på kroppen min, hvor giftigt det var.

Jeg syntes, det er flot, I røykere forsøker og kutter ned, så held og lykke med at slutte røyke, men det gør stadig vondt på meg, når jeg ser en gravid røyke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...