Gå til innhold

Hvor i baksetet skal barnesetet stå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom plutselig til å tenke på at det har jeg ikke tenkt over.

Skal det være bak fører eller pasasjerside? Har det i det hele tatt noe betydning tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det har noen betydning, men vi skal ha det bak passasjersetet. Setet tar litt plass, og det er enklere for passasjer å justere setet etter plassen enn for føreren;-)

Skrevet

Vi har også tenkt å ha sete bak passasjersetet, for da kan den som kjører, hvis en av oss er alene i bilen, ha et lite øye med han/henne. Og at hunden vår ikke klarer å sno seg gjennom hundenettingen på passasjersetet ( han klarer å krype bak forover bak førersetet)

Problemet hos oss er at et sete må legges ned for at vogna skal få plass mens dyret er med, og om dyret da ser en vei forover. Spennende =)

Skrevet

Jeg kjøpte nytt sete nå, og de skulle instalere det for meg, så jeg fikk se hvordan det skulle gjøres. Da sa han at barnesete alltid skulle stå bak passasjersete.

Skrevet

Skjønner her at dere ikke har flere barneseter i bilen fra før ja.....

Har en på litt over 2år og han sitter fremdeles bakovervendt i setet sitt. Har tenkt å ha han sånn en god stund til. I den forbindelse må nok veslejenta stå bak sjåføren. Med et babysete i baksetet så går det an å justere forsetene, men det er straks mye vanskeligere når de går over til de større setene.

Skrevet

Alltid bak passasjer-setet, for da er barnet lengst vekk fra motgående trafikk i tilfelle sidekræsj.

Skrevet

Du må tenke litt lengre enn som så katoes.. En to åring tåler en støyt mer enn et lite spebarn. Sett 2 årigen bak sjåføren du og spebarnet bak passasjeren. Blir nesten sjokkert over å se hva dere skriver ang. barneseter. Ingen ting er viktigere enn å få barna lengst mulig unna møtende trafikk.. Logisk tenkning...

Skrevet

Hmm i de krasjene jeg har vært i har biler som har hatt vikeplikt smelt inn i høyre siden på bilen, altså rett i siden på passasjersiden....

Skrevet

Er visst ikke de smellene som er de verste å få.

Er forsket på det også.

Er bak passasjer setet setet til de små skal være.

Skrevet

Vi har hatt det bak passasjer siden.det pga at jeg er minst og han kjører for det meste..men det kan dere bytte på.Går for det samme..

Skrevet

I vår bil (volvo v70) er det ingen mulighet for å få plass til 2-åringen bakovervendt bak føreren, og hun er tryggere bakovervendt enn fremovervendt, så ve har ikke tenkt å snu henne enda. så her må babyen sitte bak føreren. Men vi skal bruke bag-nett da.

Skrevet

Nei så lenge de sitter bakovervendt så er jo det det tryggeste uansett;=)

Men du må så absolutt ikke bruke bag nett! Det er ikke anbefalt,flere land det er forbudt også.

Skrevet

Regner med å få pepper her inne for at jeg skal bruke bag-nett, men jeg trur babyen er like utsatt i et sete som i bagen ved en evt kollisjon. De nyfødte tåler veldig lite uansett. Må kjøre 30-45 min uansett hvor vi skal, så da er det mye bedre for babyen å ligge i bagen.

Skrevet

Alltid bak passasjer setet??? Ja ha ja. prøv og få en 4 åring som har sittet der hele sitt liv til og bytte bort plassen til fordel for lillebror du. Det er da ikke så lett det heller.

Krasj med bil i møte, eller krasj fra høyere pga vikeplikts feil og rett inn i passasjer siden. Tror det blir på ett ut hvor babyen sitter der bak jeg altså. En krasj er ikke bra uannsett, og vi får da håpe vi unngår det alle sammen.. Årker ikke tenke på sånt jeg altså. Selvsagt gjør man sitt for og unngå det osv og sikkre barna sine. Men lenger enn det årker jeg ikke tenke.

Men meg om det..

Skrevet

Tror du skal ta en titt på filmene som e rlagd ang å sitte i setet å ligge i bag. De blir slengt såpass rundt i baggen som ikke nakken nesten klarer å holde.Dessuten er setene lagd slik at de kan sitte i de nå fra nyfødt,de med ekstra pute.

Og hva du tror er vel ikke like bra som hva som er forsket som er best for barnet!

Skrevet

Bagnett hadde jeg aldri ville benyttet meg av. Jeg kjøpte en for 8 år siden som vi aldri brukte. Den ble kastet (helt ubrukt) sist vi ryddet.... Babyen skal bak passasjer. Den mellomste bak fører og den største i midten......

Skrevet

Ang. barnesete fra en ambulansesjåfør.

Så lenge barnesete står bak en av stolene, bak fram, har ikke dette noe særlig betydning. I forhold til ulykkesstatistikk.

Men dette er viktig for alle barn.

Ingen barn under 120 høy eller veier mindre enn 40 kg skal sitte i et sete med airbag. Dette gjelder selv om de bruker barnesete. Det er livsfarlig og barnet kan bli drept momentant. Grunnlaget er at airbagene er laget for voksne og ikke for barn. Barna tåler ikke den kraften airbagen utløser.

Barn skal sitte lengst mulig med ryggen mot kjøreretningen. Da har barnet best beskyttelse.

Barn som vokser ut av sitt eget barnesete, skal ikke sitte i det ordinære sete hvis selen skjærer barnet i halsen, da trenger barnet pute.

Selen skal aldri under barnets arm.

Ved installering av barnesete i bilen, er det viktig at selen er strammet, slik at barnesete ikke får vridring ved evt kollisjon.

Et barn bør aldri sitte i en to pukt sele. Dette p.g.a av barnet sin største vekt er i overkorppen, noe som gjør at ved en kollisjon så går overkroppen fram og beina følger etter da barnet blir "vippet" ut av selen. Dette skjer ikke i en tre punkt sele.

En sikkerhetsele er satt perfekt på barn og voksne nå den nedersete delen av selen ligger over hoftekammen og den delen som går på skrått ligger mid på kragebeinet.

Håper dere ble litt klokere av dette. Har sett mangen kollisjoner der barn har vært innblandet, så jeg har sette dette i praksis hvordan det virker.

Skrevet

Til "anonym ambulansesjåfør."

.."...barn som vokser ut av sitt eget barnesete, skal ikke sitte d d ordinære sete hvis selen skjærer barnet i halsen, da trenger barnet pute...."

I vår kom d ny lov som sier at ALLE barn under 150 cm SKAL benytte pute.. Stemmer ikke d?

Skal d være riktig.. så skal d være riktig...:)

Ellers vil jeg bare si at d er like viktig å tenke på ting som ligger løst rundt barnet i bilen. De fleste glemmer at små ting i bil kan gjøre stor skade!!!!!

Eks.. en mobil tlf veier nesten ingen ting. Jeg har målt min på en "Kollisjonsvekt" som viser at hvis jeg krasjer i 90 km/t vil tlf veie 14.5 kg.

Tenk å få den i bakhodet.... Så vær obs på dette i forholdt til løse ting i baksetet osv:) Bare et lite tips....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...