Gå til innhold

Info om Lidl-bleiene for de som undrer....

Anbefalte innlegg

Ranveig R: Vær så snill: Kall en spade for en spade. Det heter PAPIRbleier!

Hva hadde du sagt hvis vi hadde satt et annet navn på tøybleiene...? Du er ofte nærmest i harnisk når noen stiller kritiske spørsmål til tøybleier og tøybleiebruk, da synes jeg du kan være såpass hederlig at du kaller papirbleier for nettopp det det er.

Fortsetter under...

ER papir/plastbleiene 100% papir? Er det ingenting plast inni dei?

Trur ikkje det er meir riktig å kalle dei papir enn plast. Kanskje eg skal gå over til å seie papir/plast/kjemikalie-bleier. Men det blir litt tungvindt igjen ;-p

Deklarasjon: Overflate: Polypropen og polyeten. Kjerne: Cellulosemasse og superabsorberende materiale av polyakrylat og hvetestivelse. Borrelås: Polyamid, polyeten og polypropen. Lim: Polyolefin og syntetisk gummi. Strikk: Elastan.

Av dette er det berre cellulosemasse og hvetestivelse som er plantemateriale og kan kallast papir.

Men dette er Coop sine bleier, mulig Lidl sine er 100% papir. I såfall er det svært underleg at dei held på fuktighet.

Ok, Ranveig, er det sånn du vil ha det, så skal du få det akkurat som du vil.

Jeg kommer altså ikke på noe som helst vis slutte med mine omskrivinger, ertinger osv av tøybleier og tøybleiebrukere. Jeg hadde ellers tenkt å slutte fred med tøybleiebrukerne nå, men vil du ha det på denne måten, så får du det.

Sorry, men for meg er en spade en spade.

En papirbleie kalles en papirbleie fordi det er sugeelementet som er den viktige komponenten i bleien. Sugeelementet er da cellulosemassen, som er det samme som papirmasse. Det er trær som er kuttet opp, fliset, kokt og tørket. Plastrammen rundt er der kun for å holde det hele på plass, og er i stort mindretall når man ser på sammensetningen i en bleie. Ikke er det plasten som skal komme i kontakt med kjønnsorganene heller. De fleste bruk-og-kast-produktene man bruker mye av i dag er også laget av nedbrytbare plastkompositter som er langt mer miljøvennlige enn for 5-10 år siden.

Det mest politisk korrekte blir vel uansett å kalle det eingongsbleier, i og med at det består av så mykje forskjellig. Cellulose er gjerne den største delen av sugematerialet, men ikkje den einaste. Og ei bleie består jo av mykje meir enn sugematerialet.

Då bleiene bestod av berre papir måtte ein ha plastsnipp utanpå for å holde kleda tørre.

På Coop-bleiene er det i alle fall polyeten og polypropen som kjem i kontakt med hud/kjønnsorgan, og dette er i alle fall ikkje papir.

Annonse

Anonym:

Som eit kompromiss kan eg begynne å kalle dei eingongsbleier, viss det hjelper på samvittigheten din at du bruker eingongsbleier i staden for plastbleier på ungen din ;-p

Vær så god å kom med omskrivingar på tøybleier. Kva skal du kalle dei då? Bomullsbleier med ull? Huffda... Det høyrest jo grusomt ut.

Og når det gjeld erting av tøybleiebrukarar (trur neppe tøybleiene sjølv tar seg nær av å bli erta) så synest ikkje eg det er særleg pent gjort. Eg dømmer ikkje dei som bruker eingongsbleier, ikkje ertar eg dei for å ha valgt slik heller. Å erte folk på grunnlag av dei valga dei tar synest eg ikkje er snilt...

Det var aldri meininga mi å starte ein krangel på noko vis, på denne tråden stilte eg berre eit enkelt spørsmål - eg må få lov til å svare på tiltale.

Men det irriterar meg å bli kritisert av folk som er for feige til å signere med nick.

kanskje utrolig teit av meg å få opp denne kranglete tråden men vil likevel si TUSEN TAKK til HOVEDINNLEGGER for innlegget:)

Jeg er i Spania nå og her er det kjøpt inn Lidl bleier til min lille og jeg er veldig fornøyd med bleiene Jeg lurte på om det var de samme bleiene i norske Lidl butikker og med din gode beskrivelse over så skjønner jeg jo at det stemmer

Har et sp. disse bleiene jeg bruker finnes det gutte / jente bleier ?

ellers er det vel typisk at mange er skeptiske til nye ting - jeg tror nok uten å vite at lidl bleier er like bra som andre bleier.

Kan du komme med samme oppramsing av alle stoffene som er i det vaskemiddelet du bruker til å vaske tøybleiene med takk? Vil tro det finnes en del kjemikalier der også. Og disse kjemikaliene setter seg i tøyet som du benytter innerst mot barnets kjønnsorganer!

Hvorfor skal vi slutte å diskutere en ting så fort det handler om noe negativt med tøybleier, mens det er helt greit at du overlesser andre med negative ting om papirbleier? Nevner du kjemikaliene i papirbleier, får du være voksen nok til å nevne alle kjemikalier som går med til å vaske tøybleiene også. Eller blir det litt for ubehagelig kanskje?

Ikke vet jeg hva det er for noe med bleiene fra Lidl, men vår sønn tåler de absolutt ikke. Da vi prøvde dem fikk han skikkelig sår stump, noe vi ikke har opplevd med Libero eller pampers. Vi har lang fartstid når det gjelder bleier og sverger til de to merkene.

Barn er forskjellige og kan reagere på forskjellige ting. Det som er bra for noen trenger ikke være bra for andre. Jeg hadde nok ikke hatt betenkeligheter til disse bleiene om min sønn ikke fikk sår stump.

Annonse

Blenda Sensitive er nå iallefall noe av det værste jeg kan bruke på min klesvask! Fremkaller vanvittig kløe. Neutral er det eneste som duger, det merket er også godkjent av Astma og Allergiforbundet.

Det evige argumentet ditt om plasttallerkner og ditto bestikk er altfor oppbrukt og for dårlig, men er det du tyr til når du går tom for gode argumenter for tøybleiebruken. Dette henger da slettes ikke sammen! Dette er ikke sammenlignbart i det hele tatt hva miljø angår. Men ettersom jeg forstår, så er man ikke så sikker på om miljøgevinsten ved bruk, og ikke minst vask av tøybleier er så veldig stor lenger, i forhold til ENGANGSbleier (merk deg ordbruken!) som etterhvert leveres som våtorganisk avfall i flere og flere kommuner. Verden går framover, da skjønner du, og engangsbleiene inneholder færre og færre fy-fy-plast-og-ikke-gjennvinnbare-komponenter. Engangsbleier er ikke hva de en gang var, for tidligere var det mye plast, ja, men den tid er forbi.

Dessuten kan du ikke på noe sett og vis unnslå at det er mye mer arbeid med tøybleier enn med engangsbleier, og det er også av betydning for enkelte. Pris er heller ikke noe godt argument lenger, siden bleier slett ikke er dyrt, med mange gode avtaler og rabattordninger rundt omkring. Engang ble til og med argumentet om at man bruker bil for å få engangsbleiene i hus, og da lo jeg høyt og rungende! Det ble bare for dumt! Bruker ikke tøybleiebrukere bil når de er ute og handler inn matvarene sine de, eller? Såfremt man ikke bor midt i en by, så er man ganske avhengig av bil når man skal handle, og mange gjør også som meg. Jeg kjører innom kjøpesenteret og handler både mat og bleier på tur hjem fra jobb, og til jobben har jeg ikke noe valg, jeg må bruke bilen.

Nå håper jeg du snart slutter å argumentere så vanvittig for hvor flott og miljøvennlig det er med tøybleier, og hvor fælt ungene som bruker engangsbleier har det. Hvis du slutter, så skal jeg slutte!

Hilsen denne trådens første

Du "nesten første anonyme": Viss du hadde fulgt med hadde du sett at eg for fleire dagar sidan sa at eg skulle kalle papir/plast/kjemikaliebleiene for eingongsbleier heretter. Følg litt med i timen, er du snill.

I ein annan tråd som heiter noko slikt som "hva med miljøet" har eg allereide sagt at det aller mest miljøvenlege alternativet er å resirkulere bleiene. Miljøet har ikkje vore grunnen til diskusjonen her, derfor har eg heller ikkje nevnt det på denne tråden.

Når det gjeld økonomi, så er det fullt mulig å sleppe ein god del billegare unna bleieperioden ved å velge billegaste tøybleieløysing, enn billegaste eingongsbleiealternativ. Bruker du dei same bleiene til fleire barn blir det billegare. I tillegg er det mange kommunar som gjev tilskudd til tøybleiebrukarar.

Det at Blenda sensitive (som for øvrig også er godkjent av Norges Astma- og Allergiforbund!) gjev deg kløe betyr ikkje så mykje i denne samanhengen vil eg påstå. Vi bruker Neutral til ull, Blenda til bleier.

Fyrste gong eg er inne på dette debattforumet og eg må seie eg ikkje heilt forstår at de har tid til å bruke energi på å krangle om noko slikt!

Folk som signerar med anonym har ikkje rett på å bli svart etter mi meining (fattar ikkje at det er tillatt på desse sidene, det er vel ikkje spesielt sensitivt tema...?)

Min status: Har brukt berre tøybleier inntil barnet starta i barnehagen, for personalet blir det mest praktisk med eingongsbleier og eg ser ikkje på det som noko stort problem sjølv om eg synest det er litt leit. Datra mi har ikkje hatt noko problem med utslett, men kanskje litt irritasjon av pampersbleier. Heime brukar vi fortsatt tøybleier. Til nestemann vil eg også bruke tøybleier så lenge eg er fornøgd med det. Når eingongsbleiene er organisk nedbrytbare trur eg at eg vil vurdere å gå over til desse. Men slik er det ikkje per i dag.

Fyrst når ein har brukt både eingongsbleier og tøybleier har ein eit grunnlag for å uttale seg om bruken. Tom sambuaren min vart overbegeistra for tøybleier, det hadde eg aldri trudd!

Jeg har endelig prøvd, og er så fornøyd som d går an å bli!!:D vi brukte libero før,og den lakk om nettene,men så prøvde vi lidl og null lekking!:D

Kan anbefales på det varmeste;);) Siden vi bor ganske langt unna Lidl så hamstrer vi bleier etter hver lønning..hehe:D

Måtte bare svare på det som gjelder giftige stoffer i produkter til barn/baby. Jeg synes det blir litt naivt å si at ingen produkter i Norge selges hvis det er giftige stoffer i de, for ikke lenge siden gjorde grønn hverdag(gå inn på grønn hverdag sine nettsider)en omfattende undersøkelse av mange baby/barneprodukter(ikke bleier da) hvor det kom frem at flere produkter som selges her i norge inneholdt ikke tillatte stoffer, denne artikkelen sto det også om i vg eller var det dagbladet, tror det var i stoffer. Blant annet kom flere av natusanproduktene svært dårlig ut, ved flere offentlige steder kutter de nå ut natusan. Helsesøster hos oss opplyste oss også om dette da vi var på barselgruppe, der ble vi anbefalt å bruke og fikk en pose med tester av babylineprodukter som er en serie babyprodukter som er svanemerkede. Når det kommer til giftige stoffer kan det være stoffer vi ikke "oppdager" er giftige nå men som fo eksempel kan være hormonforstyrrende og som man kan se uheldige virkninger av over tid.

Men når det kommer til bleier hadde det vært gøy å virkelig finne ut hva disse superabsorbentene som blir til gele virkelig er for noe........hadde vært gøy om grønn hverdag gjorde en bleietest også!

DET var ein god setning det!

"Ingen produkter i Norge selges hvis det er giftige stoffer i dem!"

Dette stemmer vel neppe, verken når det gjeld barne-/babyprodukt eller andre ting. Ta ein titt i skapet der du oppbevarer vaskemiddel, medisiner, ølet eller røyken din... Og sjå på www.gronnhverdag.no

Hei.

Jeg er nokså grønn når det gjelder bleier, men vet du hvor lenge man bruker de ulike bleiestørrelsene??Jeg antar at str. 4-9 kg brukes de første 3 mnd???

Tenkte å gjøre en beregning slik at jeg får sendt LIDL-bleier sørfra da vi ikke har LIDL her i nord. Hvor mange bleier bør man beregne pr. dag??

ER DER RART DET ER KRIG I VERDEN..?????

Jeg bare lurer!

Hanna82, takk fok kjempefint råd!! Jeg skal i allefall følge det! Dessuten, hva er dette med sterilitet??? Det dummeste jeg har hørt på lenge! En unge kan ikke bli steril av bleier i 2 år!? Er det snakk om nedsatt sædkvalitet, så blir det produsert nye friske med jevne mellomrom hele livet og det er da virkelig varme og sånne ting som er årsaken til dette! Skal de gå med boxer fra 3 års alder da? Jeg husker da jeg var liten (beg. av 70-tallet) så brukte de plast med knytinger i siden, og det er da mange barn som er produsert siden det, det er jo disse sidene bevis på :) Dessuten er vel midlertidig nedsatt sædkvalitet for en 2 åring det en skal bekymre seg minst for, til tross for stadig lavere debutalder ...:D

sånne bråkeberter som dere skulle hatt et eget forum hvor dere kunne snakket om alt det som foregår i hodene deres....jeg skjønner selvfølgelig at det kan være giftige stoffer i forskjellige produkter , men at de ikke selger bleier til barn hvis de vet at de inneholder det!!!

Vet at verden går fremover og at man kan oppdage ting om 20 år....kanskje den blenda sensitiven du bruker ødelegger for sædproduksjonen den også!!! Men men det får du vel ikke vite før om noen år....

MAKAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...