Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning??

Bridy og lille øks med umbrako

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt sinnsykt smerter i brystene og i hodet, jeg har også gått opp 2 kg på en uke. Før har jeg gått opp 2 kg i mnd. Kan dette være svangerskaps forgiftning? Noen som vet symtomene på det? Litt bekymra nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6427869-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

FAnt følgende om temaet. Det er heldigvis få som blir rammet. Det er jo ikke vanlig å gå opp litt forskjellig fra uke til uke. Jeg har plutselig gått ned 2 kg på 1 1/2 uke. Håper dette hjelper deg:

Overlege Gro Nylander intervjuet av Gudrun Vinsrygg

Svangerskapsforgiftning rammer omtrent hver 20. gravide kvinne, med økende hyppighet fra svangerskapets siste halvdel og frem mot fødselen. Diagnosen stilles om blodtrykket er høyt, det er eggehvite i urinen og/eller kvinnen hovner opp. Hvis sykdommen oppdages og behandles tidlig, er det liten risiko for mor og barn.

- Svangerskapsforgiftning betyr ikke at man er blitt forgiftet slik navnet på denne sykdommen kan antyde, sier Gro Nylander, overlege ved Kvinneklinikken, Rikshospitalet. – Lidelsen rammer rundt 2 – 5 prosent av gravide kvinner og innebærer forhøyet blodtrykk, eggehvite i urinen og ofte hevelser, særlig i hender, føtter og i ansiktet. Men ofte merker ikke kvinnen noe selv. I mer alvorlige tilfeller forekommer hodepine, kvalme, uvelhetsfølelse og smerter øverst i magen. Svangerskapsforgiftning kommer oftest i andre halvdel av svangerskapet og blir vanligere jo mer fødselen nærmer seg. Årsaken er ukjent, men kvinner med mødre som selv hadde svangerskapsforgiftning, har øket risiko. Det samme har kvinner med høyt blodtrykk, diabetes, hjerte- eller nyresykdom, og kvinner som venter mer enn ett barn. En vanlig svangerskapsforgiftning er ikke farlig. Men en av de viktigste årsakene til svangerskapskontrollene med blodtrykksmåling og urinprøver, er at man kan oppdage sykdommen i tide. Hos noen kan den bli farlig, og det er vanskelig å forutsi hvem dette er. Derfor er dette er en alminnelig årsak til at gravide innlegges for observasjon.

Jeg ville ha ringt føden og tatt en prat med dem. Dette er ikke noe medisinsk faglig side. Svangerskapsforgiftning kan komme både snikende og brått og er veldig farlig for deg og barnet. Bedre å få en sjekk for mye eller lite. Hodepinen din er nok i seg selv for å få en sjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...