Gå til innhold

ULs feilbarlighet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde selv at jeg hadde termin 26., 27. eller 28. sept. da jeg kom til UL i uke 18. Men jordmor på UL mente at min riktige termin var 14. sept. Og da har man ingenting man skulle ha sagt ... Resten av svangerskapet har forholdt seg til denne datoen. De siste ukene har det vært litt styr fordi hodet på babyen min fortsatt stod høyt i bekkenet, det viste ikke tegn til å ville ned, langt mindre feste seg. Jordmor lurte da på om jeg hadde for trangt bekken, om morkaka kunne ligge i veien eller om babyen var altfor stor. Dessuten lå ungen litt rart. Fikk en ekstra UL tre dager før termin som ikke fant noen forklaring på at hodet fortsatt stod høyt. UL-legen mente bare at ungen antakelig var litt stor, ca. 4 kg.

NÅ, 41+2, 9 dager etter UL-termin, har babyen min endelig festet hodet sitt... Og jordmor lurte i dag på om terminen min kanskje var feil, og at jeg først NÅ nærmer meg termin. Ja, det var det jeg trodde i utgangspunktet, sa jeg. Jordmor tror også vektestimeringen på siste UL er feil, og at ungen nok bare er ca. 3,5 kg, og at han kanskje trenger å være der inne en uke til...

MEN jeg hadde tenkt å føde på ABC, og de må forholde seg til UL-termin, og på torsdag, 42+0, blir jeg flyttet over til vanlig fødeavdeling, hvor de mest sannsynlig kommer til å sette fødselen kunstig i gang denne dagen, selv om jeg mener at det egentlig er den dagen jeg har termin ...

Jeg vil jo gjerne at fødselen min skal komme i gang av seg selv og vil helst ikke bli satt kunstig i gang, spesielt ikke når det mest sannsynlig er to uker til å gå på. Dessuten er det litt bittert at det er ULs skyld at jeg ikke får føde på ABC, og at jeg kanskje må bli satt i gang.

Nå har jeg fire dager igjen å føde naturlig på. Håper veldig at fødselen kommer i gang nå da.

Er det noen sjanse for at jeg får gå noen dager til hvis ikke jeg har født innen 42+0? Jordmor sa at det er lov å forklare situasjonen og spørre, men at det nok kommer an på hvor rigid legen er. Noen som har erfaring fra overtidskontroll på Ullevål??

Hvordan blir en fødsel igangsatt ved termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk 12 dager over og skulle føde på ABC, jordmor forklarte på overtidskontrollen at hvis det ble 3 dager til så kunne de ikke ta meg imot på ABC likevel, de har ikke lov til det med overtidskvinner da de ikke har leger og utstyr hvis det blir komplikasjoner.

Men jeg fikk modningsakupunktur av dem flere ganger for å hjelpe meg igang med fødsel, så jeg skulle slippe å overflyttes - ville ringt jordmoren din og bedt om det !!

Heldigvis begynte det etter siste runde med nåler og jeg kunne begynne fødsel på ABC likevel (når ble det jo aldri noen fødsel der, det ble snitt til slutt på meg, men det kunne jo ingen ane da)

Hvis du blir satt igang på Ullevål får du modningspille og må vente til riene starter.

Skrevet

ÅÅÅ jeg blir altså så forbannet altså,,, at det ikke går an til å lytte til hun som faktisk går gravid..veldig mange vet når de ble gravide og det vil jo være et for stort avik å sette terminen 14 dager frem eller tilbake da det mener nå jeg. Jeg sliter med det samme bortsett fra at den er satt 14 etter min egen termin men man får jo ikke gjort noe med det::((( . Men jeg tror nok de er mer villig til å la deg gå lenger over en at noen blir satt i gang før ul term..så lykke til og stå på ditt..

Skrevet

Takk for svar! Da har du vært i litt lik situasjon som meg da. Ja, jordmor er veldig ålreit, og jeg får også modningsakupunktur på ABC. Fikk på onsdag og lørdag, og skal få på tirsdag og torsdag. Jeg var også til annen akupunktør de to foregåene ukene og fikk modningsakupunktur. Så jeg håper på ABC-fødsel i siste liten! Men hvis ikke, må jeg bare godta overflytting. Men jeg får være på ABC på barsel etterpå, hvis alt er greit. Det er godt å vite, er trygt når jeg er kjent der. :)

Skrevet

Ja, det er irriterende... Håper på at de er villige til å la meg få gå noen ekstra dager. Jordmor sa at jeg i så fall må til kontroll hver dag, men det er jo greit nok, hvis ikke det blir diskusjon og kamp hver dag for noen timer til ... Håper for deg at du føder før UL-terminen blir noe problem for deg. Du får vel begynne å be om overtidskontroll rundt termin, du, hvis ikke babyen er kommet til verden før den tid. Vi får mase og stå på vårt begge to, vi da. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...