Gå til innhold

åreknuter

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her som har begynt å få åreknuter?? jeg er 21 uker nå å kan se et par blålilla blodårer på beina, syns det var litt tidlig å få det nå...Noen som vet hvordan man kan forebygge det? og vil det gå bort av seg selv etter fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i uke 20 og har fått masse på beina,det er skikkelig ubehagelig.

Bruker støtte strømper og det hjelper.

Noe går som regel bort etter fødsel,mens noe bare blir svakere.

Skrevet

Åreknuter pleier dessverre ikke å forsvinne etter fødsel, men de "trekker seg litt tilbake". Er de små nå, er det ikke sikkert du vil legge merke til dem etter fødselen. (Min erfaring er at de blir mer synlige igjen i forbindelse med menstruasjonen, så blir de (eller i hvert fall noen av dem) nesten borte igjen osv). Men dette er vel ganske individuelt. Store åreknuter har vel en tendens til å bli værende (går an å operere dem bort).

Du forebygger ved å være fysisk aktiv, ikke stå for lenge, ikke sitte med beina i kryss, bruke støttestrømper. Kanskje har du tid til å legge deg ned med beina høyt et par ganger i løpet av dagen. Noen har sagt "ikke stå hvis du kan sitte; ikke sitt hvis du kan ligge..."

Selv fikk jeg ikke åreknuter med de 4 første, men maaaange med nr 5. Var veldig aktiv i det svangerskapet, jogget bla ut 7. måned. (Og det skal jo være bra.) Men for litt siden leste jeg i en eller annen "pregnancy fitness bok" at for å forebygge åreknuter skulle man være nøye med å "trene ned", ikke gå direkte fra høy aktivitet til null aktivitet. (Feks gå de siste 5 minuttene av joggeturen, istedet for, som jeg gjorde, å springe rett inn til kjøkkenbenken...) Vet ikke hvor mye dette har for seg, men tror i hvert fall det ville gjort en forskjell for beina mine. (Og det kan i hvert fall ikke skade:-)

Lykke til

Skrevet

takk for svar:) skal kjøpe støttestrømper nå!

Skrevet

jeg hadde tydelige årer da jeg gikk med nr 1, de forsvant etter fødsel. har fått tilbake tydelige årer nå også, og regner med at de også går tilbake...

Åreknuter ligger liksom "utenpå", og de går ikke bort av seg selv.. men man kan operere dem bort. noe som ikke er komplisert. om det kun er snakk om sprukne små årer kan man "stikke dem opp" og de forsvinner.

Skrevet

Hva mener du med "stikke de opp"? Er det noe man kan gjøre selv??

Skrevet

Nei ikke selv. her har vi noe som heter laserklinikken, der gjør de sånne ting. står ofte oppført under privat klinikk..

Skrevet

Ok, har fått litt sånne på bena som jeg gjerne kunne tenke meg og få fjernet. Det er jo ikke akkaruat lekkert:-( Takk for svaret:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...