kroko Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Knerten har plutselig funnet ut at han skal sove mye. Det har gått opptil 6 timer mellom ammingene noen ganger på dagen og opptil 8,5 time på natten. Det tålte puppene mine dårlig. Kombinert med et legebesøk hvor legen kjente alt for hardt på tilstoppede melkeganger sitter jeg nå her med brystbetennelse. Grrrrr!! Hadde klart meg uten i snart 4 mnd og så gikk det galt. Nå ser jeg fram til såre brystvorter (blir alltid såre etter tette melkeganger), økedager (med såre brystvorter) og lurer veldig på hvor mye av dette jeg skal orke denne gangen. Hadde som ambisjon å klare 6 mnd hvis det ikke ble for mye tull. Jeg sluttet å amme alt for sent sist, hadde omtrent bare brystbetennelser og livet var veldig slitsomt. Det skal det ikke bli denne gangen. Men hvor mye skal man orke av dette? Skal tåle en brystbetennelse, kanskje to, men hva med 3-4??? Hmmm... Men nå er jeg litt forvirret. Knerten sover fortsatt mye, spiser lite (tror jeg - for det kommer omtrent ikke noe i bleia - hverken det ene eller andre), men er blid og fornøyd og vrir seg vekk når jeg prøver å amme han mer. Men - så ga jeg han flaske med utpumpet (blodig) melk og det gikk ned på høykant. Så jeg skjønner ikke helt om han vil ha mer eller ikke. Var inne på tanken om å gi han mme, men kom fram til at vi prøver "naturell" litt til - så lenge han virker fornøyd. Noen som har noen tanker, tips, erfaringer eller meninger om dette??
Blomman Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 bruker du lecithin mot de tette melkegangene /brsytbetennelsen - hvis ikke bør du gå på helsekost å kjøpe kapsler 1200mg. Ta 3-4 daglig som behandling og trapp dereetter ned til en mindre - stå på den dosen i en uke - så en mindre neste uke. Forebyggende dose er 1200 mg daglig. Det løser opp fettet i melka slik at den renner lettere.... Bruk ullinnelegg og vær forsiktig med trekk på brystene (obs når du går i fryseren - kle på deg jakke og votter da siden du får dette så lett) Du bør nok prøve å amme ofter på dag om han vil ha, evt bør du pumpe deg hvis det går så lenge som 6 t mellom ammingene, minst hver fjerde time bør brystene dine tømmes - kanskje oftere, som hver tredje. Ta gjerne kontakt med ammehjelpen (.no)
kroko Skrevet 23. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2006 Har begynt med de kapslene, men har en tidligere diagnose som heter adenofibrose (for mye bindevev i kjertlene) så jeg har en veldig lett tendens til å få klumper i puppene. Hadde det selv uten amming. Har fulgt alle rådene ovenfor forrige gang uten at det hjalp meg noe desverre. Har problemer med å få plass til ullinnlegg i BH'en. Sliter med å få store nok cup'er når jeg er 70-75 rundt. I tillegg klør jeg endel av ull rett på puppen. Har bestilt de med silke innerst, så får håpe de virker bedre. Får nok bare være flink å pumpe ut det værste, så kanskje det går seg til etterhvert. Må jo absolutt passe på å ikke øke produksjonen også. Takk for svar i alle fall! Er litt deprimert akkurat nå, men det går nok over i morgen :-)
Blomman Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Hvis du ikke holder ut ammingen har du godkjent grunn til å trappe ned og slutte - vet at det er en vanskelig avgjørelse, men en ammehjelper kan gi deg støtten du trenger. Om du vil kan du maile ammehjelpen og be dem oversende til Blomman om du vil.
kroko Skrevet 24. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2006 Takk skal du ha! Vi prøver litt til, men har det absolutt i bakhodet at jeg ikke skal "ofre alt" denne gangen. Ga han litt morsmelk fra fryseren i dag, men han ville ikke ha noe særlig, bare 60 ml. Og så kom det en stoor og våt bleie litt senere, så da er vel ikke produksjonen helt borte likevel (selv om det føles slik). Irriterer meg fortsatt over legen som måtte kjenne så hardhendt. Lærer de ikke sånt, da??? Får ta meg en tur til den "slemme" legen i morgen og få rekvisisjon til ultralyd. Håper de kan finne ut om det er en byll eller ikke. Tror nemlig det er det, og da må den helst vekk - ellers er jeg redd det blir som forrige gang. Takk for støtte!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå