Gå til innhold

Avbrutt insemineringsforsøk pga overstimulering :- (

Anbefalte innlegg

Hei Jenter.

Nå er jeg litt nedbrutt og lei. Vi var igang med vårt første insemineringsforsøk. Deilig å endelig være igang med hjelp og vi la alt i rikshospitalets hender. Var først på ul på onsdag(dag 9). Da var et par egg 11 mm og det var flere mindre. Legen sa det var mange egg men at et par som regel dro ifra. Han gav meg ingen grunn til engstelse. Det var ytterst sjeldent att forsøk ble avbrutt sa han. Fikk beskjed om å fortsette to dager til med menopur sprøyter(fem tilsammen). Kom tilbake i går(dag 11) så spent på utviklingen og på å få vite når vi skulle inseminere. Så får jeg DEN nedturen! Det er for mange store egg. 5 el 6 egg vil komme til å slippe taket... Dermed måtte hun bare skuffe meg å avbryte forsøket- kan jo ike ta sjansen på firellinger eller flere.( et egg på 16mm, et på 17mm og flere på 13 - 14 mm.)

Skjønner jo det jeg også men fy søren for et sviende nederlag.. og skuffelse.. Er det andre som har vært med på dette? Trodde de stimulerte litt forsiktig første gang jeg? Jeg har brukt pergotime 5 dager og menopur 75 IE i 5 dager. Så nå må vi vente 2 mnd før nytt første forsøk. Er så lei av å være tolmodig og smøre meg med tolmodighet. I tillegg kommer jeg nok til å ha helvetes eggløsningssmerter da 6 egg skal bryte ut ... Har dessuten fått sex forbud fram til mensen kommer. De var veldig redde for flerlingsvangerskap. Jeg spurte om det var mulig å gjøre det om til IVF. Det var mulig men hun anbefalte meg det ikke. Jeg var ikke godt nok stimulert for det og det ville redusere sjansene - dessuten ville jeg da brukt opp et IVF forsøk som hun sa. De ville nå bar fått ut 5-6 egg om hun regnet med at jeg ved optimal stimulering ville få ut mange flere. Synes det er mange her som ikke får ut flere enn 5-6 egg ved IVF jeg? Noen med erfaring. Hvior mange er det ønskelig å få ut ved IVF? Man skal vel ikke overstimuleres da heller?

Uff dette ble visst negativt, men måtte bare få det ut. Hvorfor skal man alltid være på den negative prosentsatsen? Vi er av de 20 % som har mistet to ganger i SA. Av de 20 % som ikke blir gravide på et år, Av de få prosentene som blir avbrutt på insemineringsforsøk. .....

Så kanskje det nå snart er vår tur til å være av dev 20 % som faktisk lykkes per forsøk på inseminering: ).

Uansett - nå reiser vi snart til syden . Der skal vi kose oss, så kommer vi sterkere tilbake om to mnd!

Takk for at jeg fikk tømme meg her. Det er godt å skrive ned litt av det en tenker på.

Fortsetter under...

Uff av meg, nei jeg skjønner godt at dette ikke er morro. Det er utrolig nedtur og måtte avbryte et forsøk. Jeg fikk avbrutt mitt første IVF forsøk pga overstimulering, 30 egg, det er visst nesten tre ganger så mye som de ønsker (det svarer et av sprm dine, de liker å få mellom 8-12egg ved IVF). Det var jo aldri fare for flerlingesvangerskap, emn heller med tanke på meg, kan visst utvikle seg til å være livsfarlig sa de hvis jeg fikk satt de inn igjen. uannsett, livet går videre og vi blir sterkere, og en dag slutter nedturene og gleden står i taket :-)

men det er sant det alt for stor risiko og ta og bli gravid med mer enn to. og kanskje fire, det ville være alt for stor påkjenning for deg, og ikke minst fare for at barna blir født alt alt for tidlig med tilhørende komplikasjoner. Du kunne nok ha presset på med og gå over til ivf men som saagt da bruker du opp en sjanse og dessuten er det som oftest ikke alle eggene som blir befruktet, dessverre. men det er nok litt sent nå med mindre du kan få uttak imorgen. men om de var 16 og 17mm igår har du nok eller får EL hvert øyeblikk. kos deg over at dere kom så langt nå og neste gang kjenner de systemet ditt bedre og da blir dosen nok mer riktig.

STOR trøsteklem

Det samme hente for oss på aller første forsøk. Vi skulle ha inseminering, men det ble dannet for mange egg. Her valgte de da og ta eggene ut til ivf. Dessverre ble ingen egg befruktet, men vi røyk direkte over på icsi på neste forsøk. Tror nok vi har spart mange skuffelser med både inseminering og ivf da vi fant ut helt i starten at soldatene hans ikke kunne trenge gjennom eggeskallet mitt...

Gled deg til neste forsøk - det går så mye bedre :o)

Klemmer fra

Tusen takk for oppmuntrende ord! De gjør så godt. Jeg har aldri hørt om at man kan suge ut noen egg og inseminere resten. Hvor gjørde du dette? På hvilken klinikk? Jeg er på rikshospitalet. Trodde de var ganske langt fremme på dette området jeg?..Hvis det hadde vært mulig synes jeg det er rart de ikke gjorde det.

jeg ble avbrutt 1ste gangen pga cyste...

men fikk nytt forsøk med en gang(neste mens)

da ble jeg gravid(mistet i uke 19)

nå skal vi prøve i gjen

skal på ul i morgen(mandag 25.9) er så spent

Er så fryktelig å bli avbrutt,husker da de avbrøyt meg!hele verden datt ned å fy å negativ jeg var.....MEN det går fort over,nå vet du at du får hjelp-det er jo positivt da :-)

lykke til

vi skal jo slå følge,vi....

klemmer

Annonse

Jeg var på fertilitetsklinikken på Haugesund Sjukehus, Helse Fonna.

De stakk hull på eggene mine og så sugde de dem ut. Jeg har skrevet et lengre innlegg om det på "slitere"-siden, du kan lese det om du vil, overskriften er "Stikke hull på egg".

Jeg tror legene har ulike filosofier, og at det er derfor at det blir forskjellsbehandling. Eller så er det ulike retningslinjer på ulike sykehus? Skulle likt å visst det.

Ser nå at jeg må sette stor pris på at jeg har vært heldig. Ble lei på dine vegne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...