Gå til innhold

Noen som har noen gode forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt litt med depresjoner, svimmelhet, utmattelse og kvalme i svangerskapet. Har grått mye.

Nå har jeg i tillegg fått en forferdelig forkjølelse som har tatt resten av energien ut av meg:o( Er i uke 33, og føler at alt er over. Jeg er sååå sliten og lei at det er ikke mulig.

Har prøvd å kontakte Gaia-jordmor, men har ikke hørt noe enda. Noen som har noen ideer til å lyse opp hverdagen eller som kan være til hjelp?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er mange som føler seg deprimert i ulik grad under svangerskapet. Jeg lurer på om du har mann, om du jobber og om du har barn fra før. Hvis du har en mann bør du snakke mye om hvordan du føler deg. Hvis du er i jobb og føler deg på denne måten, bør du muligens sykemelde deg og slappe av. Du bør kontakte den som følger deg opp i svangerskapet for råd og hjelp til å finne en som kan hjelpe deg.

Hvis du har dårlige erfaringer fra tidligere i livet eller har slitt psykisk tidligere er det ikke uvanlig at du får problemer med det i svangerskapet.

Min mann og jeg jobbet hardt for å få første barn. Var så lykkelig da jeg endelig ble gravid. Etter tre måneder over toalettet med oppkast følte jeg meg ganske deppa. Dette gikk heller ikke over. Jeg tok en B12 prøve hos min lege (blodprøve). Det viste seg at denne verdien var for lav og jeg måtte ha injeksjoner. Symptomer på lav B12 kan være kvalme, utmattelse, svimmelhet og depresjon. Jeg følte meg bedre etter å bli behandlet for dette. Forskning viser at mange barn blir født med lav B 12 fordi mødrene har lav B12. Derfor ville jeg startet med å ta en slik prøve for å utelukke dette.

Svangerskapet videre var bedre men følte meg ikke helt som meg selv. Etter jeg hadde født følte jeg meg litt deppa i ca 6 mnd før jeg ble meg selv. Fikk råd om å søke hjelp, men klarte bare ikke å få meg til å gjøre det.

Nå er jeg gravid i uke 28 og har brukt mye tid på å sørge for at dette svangerskapet ikke går som det forrige. Følger med på prøveresultater og får profesjonell hjelp for å bearbeide følser fra første svangerskap og tiden etter fødselen. Dette hjelper virkelig og jeg skulle ønske at jeg hadde gjort det tidligere. Prøv å bruke den energien som går til å fortvile over hvordan du har det, til å gjøre noe med det. Den setningen du skriver om at du føler at" alt er over", sier at det er på tide med litt hjelp.

Lykke til!!!!

Skrevet

Kjære deg. Du må ta kontakt med jordmora eller legen din med en gang og fortelle hvordan du har det. Å være gravid skal være en god tid men for mange blir det veldig slitsomt og tungt. Det er kjempe viktig å ta de følelsene på alvor!! Jeg har selv akkurat hatt en periode hvor jeg var utrolig trøtt og sliten. Kan ikke si jeg var deprimert men jeg var nok så nærme som jeg noen gang har vært og gråt for den minste ting. Fikk sykemelding hos legen og kjenner nå etter en ukes tid med mye søvn og hvile at både kreftene, humøret og gleden kommer tilbake. På det stadiet jeg var da trengte jeg bare søvn og hvile, men nå kjenner jeg at en ny genser og en time hos frisøren vil gjøre god nytte. Det er deilig. Ønsker deg alt godt og håper du får den forståelse og hjelp fra lege el jordmor som du trenger. Lykke til og ta vare på deg selv!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...