Mayflower *26.03.07 <3* Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Ble inspirert av den andre tråden her nå til å dele noe av den kunnskapen jeg nylig fikk ang. dette temaet. Jeg var nemlig nettopp på kurs gjennom jobb, og en av foredragsholderne var visstnok landets fremste ekspert på fosterpåvirkning av alkohol. Husker desverre ikke navnet hennes, men det var en godt voksen dame som jobber som barnelege i Trondheim. Hun anbefalte uten tvil totalavhold i svangerskapet, og mente det var meget uheldig at ikke alt helsepersonell i Norge kan formidle det samme til gravide kvinner. Her var det visstnok spesielt legestanden som "hang etter", mens flere og flere jordmødre anbefalte totalavhold. Den største myten om alkoholbruk i svangerskapet var ifølge henne at mange tror at det ikke skader å drikke på slutten av svangerskapet. Feil! Hjernen er visstnok under massiv utvikling den siste perioden i mors liv, så det er like viktig å avstå fra alkohol i denne perioden som i de første 3 mnd. Det jobbes faktisk nå for en kampanje i Norge, for å klart formidle en gang for alle at totalavhold i svangerskapet er det beste for det ufødte barnet. Og til de som mener det er helt hysterisk og gjerne tar seg et glass vin til maten: I Danmark er det helt andre drikkevaner enn i Norge, og gravide kvinner der drikker mer alkohol i svangerskapet enn norske kvinner. Faktum er at det fødes langt flere barn med misdannelser og ulike problemer som f.eks ADHD i Danmark enn i Norge. Og så en siste myte som barnelegen avkreftet, nemlig at det er de yngre kravide kvinnene som drikker mest i svangerskapet. Undersøkelser viser klart det motsatte, nemlig at det er de "eldre" og mer etablerte, som gjerne inviterer venner til koselig hygge og samvær med god mat og vin, som drikker mest. Bare et lite apropos til de uendelige aldersdiskusjonene som har herjet her inne den siste tiden... For min del er totalavhold i svangerskapet en selvfølge, og ikke noe problem! Jeg er nok litt naiv, for