Mayflower *26.03.07 <3* Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Ble inspirert av den andre tråden her nå til å dele noe av den kunnskapen jeg nylig fikk ang. dette temaet. Jeg var nemlig nettopp på kurs gjennom jobb, og en av foredragsholderne var visstnok landets fremste ekspert på fosterpåvirkning av alkohol. Husker desverre ikke navnet hennes, men det var en godt voksen dame som jobber som barnelege i Trondheim. Hun anbefalte uten tvil totalavhold i svangerskapet, og mente det var meget uheldig at ikke alt helsepersonell i Norge kan formidle det samme til gravide kvinner. Her var det visstnok spesielt legestanden som "hang etter", mens flere og flere jordmødre anbefalte totalavhold. Den største myten om alkoholbruk i svangerskapet var ifølge henne at mange tror at det ikke skader å drikke på slutten av svangerskapet. Feil! Hjernen er visstnok under massiv utvikling den siste perioden i mors liv, så det er like viktig å avstå fra alkohol i denne perioden som i de første 3 mnd. Det jobbes faktisk nå for en kampanje i Norge, for å klart formidle en gang for alle at totalavhold i svangerskapet er det beste for det ufødte barnet. Og til de som mener det er helt hysterisk og gjerne tar seg et glass vin til maten: I Danmark er det helt andre drikkevaner enn i Norge, og gravide kvinner der drikker mer alkohol i svangerskapet enn norske kvinner. Faktum er at det fødes langt flere barn med misdannelser og ulike problemer som f.eks ADHD i Danmark enn i Norge. Og så en siste myte som barnelegen avkreftet, nemlig at det er de yngre kravide kvinnene som drikker mest i svangerskapet. Undersøkelser viser klart det motsatte, nemlig at det er de "eldre" og mer etablerte, som gjerne inviterer venner til koselig hygge og samvær med god mat og vin, som drikker mest. Bare et lite apropos til de uendelige aldersdiskusjonene som har herjet her inne den siste tiden... For min del er totalavhold i svangerskapet en selvfølge, og ikke noe problem! Jeg er nok litt naiv, for jeg må si jeg trodde omtrent alle delte denne holdningen. Mitt håp er at de får i stand en kampanje og viser den informasjonsvideoen vi fikk se på kurset på tv. Det er for synd at uvitenhet og tvetydige beskjeder fra helsepersonell skal stå i veien for sunne og friske barn i år 2006!
Mayflower *26.03.07 <3* Skrevet 23. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 23. september 2006 Og en liten ting til til Poamin og alle andre som mener vi gjør mange farligere ting i svangeskapet enn å drikke et glass vin (eks kjøre bil). Hvis du kjører bil og barnet ditt får skade som følge av at dere krasjer har du ihvertfall ikke valgt det selv!!! Man velger ikke å bli utsatt for en ulykke, men man velger om man vil avstå fra alkohol eller ikke. Fosteret har ikke noe valg. Og så er det mange som sier: "Da min mor gikk gravid med meg drakk hun, for de visste ikke at det var farlig. Og jeg er jo helt frisk jeg!" Faktum er at det tidligere ble født flere barn med misdannelser enn i dag.
godiva med 3 gull Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 totalavhold bør være en selvfølge. om ikke det er mulig å gjennomføre bør man ikke bli gravid i utgangspunktet!!
Steinbukk79 fødeklar Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Tusen takk for et kjempe fint og informativt innlegg Mayflower!!
___ Skrevet 23. september 2006 #5 Skrevet 23. september 2006 Jeg drikker faktisk ikke når jeg er gravid jeg heller, men jeg ergrer meg en del over at selv veldig små mengder alkohol blir så til de grader fordømt av mange her inne, mens andre ting sees på som helt natulig. Når det gjelder det å kjøre bil så velger vi selvfølgelig ikke å krasje, men setter vi oss i en bil utsetter vi både oss selv og barnet for en risiko. Bryter vi fartsgrenser, kjører uten bilbelte eller med dårlige dekk vil jeg si det er værre enn å drikke et glass vin. Du velger ikke å påføre barnet skader ved å drikke litt vin mens du er gravid heller. I begge tilfeller skal du ha skikkelig uflaks i tilleg til at du gjør noe risikabelt. Det samme gjelder for mye annet vi gjør. Vi utsetter barnet for en risiko fordi det er greit / morsomt eller behagelig for oss selv. Vi vurderer risikoen opp mot hvor gjerne vi vil gjøre de forskjellige tingene. Jeg kan bare ikke se at alkohol stiller i noen total særklasse. Bare for å gjøre det klart,- jeg oppforderer ingen til å drikke eller røyke i svangerskapet.
Mayflower *26.03.07 <3* Skrevet 23. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. september 2006 Jeg er forsåvidt enig i det du skriver. Min hensikt er ikke å fordømme de som drikker et glass vin i svangerskapet. Poenget er at jeg mener alle bør få den informasjonen som faktisk finnes angående dette temaet. Kanskje blir valget om å avstå enklere, evt at man likevel velger å gjøre det på tross av den faktakunnskap som finnes. Uansett hvilke valg man tar i livet synes man stort sett det er greit å vite mest mulig om konsekvensene. Jeg må innrømme det blir litt komisk da, men for å illustrere hvor sårbart fosteret kan være for alkohol brukte de på kurset et eksempel fra forskning med rotter. Dersom den gravide rotten drakk alkohol på den 6. dagen i svangerskapet, ble avkommet født med FAS (føtalt alkosyndrom). Mens dersom den drakk alkohol på den 5. eller 7. dagen, var avkommet friskt! Ganske utrolig egentlig. Når det gjelder mennesker VET de ikke med sikkerhet hvor store mengder som skal til for at det gir skader, og dette varierer trolig i de ulike fosterstadiene, men da er det like greit å gå ut med totalavhold som utgangspunkt. Uansett tar vi alle egne og ulike valg. Men det kan da ikke skade om man er mest mulig opplyst på forhånd, slik at man kan ta mer veloverveide valg? Spesielt ikke når det er et lite nytt liv det er snakk om. De fleste vet i dag at det "ikke er bra" å drikke under svangerskapet. Moralisering, pekefingre og fordømming skaper ingen gode løsninger. Kunnskap og bevisstgjøring derimot, har jeg mer tro på. Jeg tror på at den enkelte gravide kvinne er i stand til å ta sine egne valg, og det har hun også full rett til. Min hensikt var å spre litt faktakunnskap og håpe at noen kanskje tar det til ettertanke.
FuriLaks Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Skummelt å tenke på de tre-fire ukene jeg gikk og var gravid uten å vite det.... Det ble et par fyllekuler og endel utepils i sola i den perioden. Tror vel egentlig ikke at babyen har tatt skade, det er mange som har gjort det samme, MEN det stikker når jeg leser innlegget ditt, Mayflower. For hvis det er sånn så kan det jo være store sjanser for at det alikevel...
mammantil2+1 Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Supert innlegg og totalavhold er en selvfølge for meg når jeg går gravid. Jeg sier som JM sa når jeg gikk gravid med lille-gullet. Selv små mengder med alkohol kan ta skade fordi alle mennesker er så forskjellige og en vet aldri hvem som kan ta skade eller når i svangerskapet skaden kan oppstå. Uansett, et barn født med alkoholskade er vel neppe rettferdig?
Bellen Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 Hei Mayflower, Dette er det mest informative innlegget jeg har lest angående alkoholvaner i svangerskapet her inne, kjempebra. Det er alltid mange skal/skal ikke debatter her og de kan fort spore av, spesielt når mann opplever å få motstirende meninger fra lege/JM-standen. Jeg fikk klar beskjed fra både lege og JM om å avstå fra å nyte alkohol, så for meg har det vært en naturlig del av svangerskapet, men har blitt møtt med et par "et lite glass skader jo ikke"-kommentarer fra kollegaer og venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå