Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Noen som har opplevd å få krampeanfall under en fødsel før?? Stemmer det at noen kan få det fordi kroppen jobber så mye under en fødsel? Hva gjør sykehuspersonalet da? Er det farlig for babyen? Blir det akutt keisersnitt under et anfall?? Bør alle som har hatt dette en eller annen gang i livet ta planlagt keisersnitt da?? Noen med kompetanse til å svare meg? Sykepleiere? Leger?
bollenr3 Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 regner med du har eller har hatt epilepsi siden du spør... det stemmer nok at en er utsatt for å få anfall under en fødsel pga mye stress... hadde selv epilepsi før (ca 10 år siden), men tror ikke det har noe å si... ingen har hvertfall nevnt noe til meg om keisersnitt.. men dersom en er plaget med større anfall og greier, ville jeg tatt det opp med jordmor eller lege. dersom du skulle få et anfall under fødelen, vil de nok prøve/vurdere å stoppe det med medikamenter, og vurdere keisersnitt alt etter hvor langt du har komt o.l. med åpning... er selv sykepleier, men du bør høre med lege eller jordmor, for jeg føler meg ikke kompetent nok til å si noe sikkert! lykke til=)
krølle... Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Er ingen ekspert på området, men har slått opp i min lærebok i obstetrikk (for leger). Epilepsi: kvinnen bør ikke anstrenge seg for mye med press i utdrivningsfasen. Ved sakte fremgang forløses kvinnen aktivt. Generelle kramper som ikke skyldes epilepsi eller andre kjente tilstander, skyldes svangerskapsforgiftning (eklampsi). Det er ca 30 stk hvert år som får dette, 25 % får det under fødselen. Rammer oftest de som har alvorlig preeklampsi (proteiner i urinen, høyt blodtrykk, mye ødemer) og samtidig har opplevd hodepine, synsforstyrrelse og uro. Dersom man får dette må graviditeten avsluttes raskt, da det er fare for både mor og barn. Vanligvis tas det keisersnitt akutt. Det er ikke vanlig med krampeanfall under fødselen dersom man er frisk i utgangspunktet. Om man skulle få det likevel, vil man få et beroligende medikament som er vanlig å gi ved alle slags kramper. Vet ikke om dette var svar på noe av det du lurte på...
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Takk for svar ) Ble litt klokere.... Jeg har hatt 3 litt rare anfall som ingen kan gi meg forklaring på. Jeg var i 10-13 års alderen og da fikk jeg kramper i hele kroppen. Jeg hadde øyne som var åpne, men klarte ikke se noe. Stemmene i rommet hørte jeg hele tiden. Pustet hele tiden også. Var utrolig sliten etter et anfall og ville bare sove.. Mye som skjedde med kroppen i puberteten, fant ingen svar... Det var iallefall ikke epilepsi fikk jeg beskjed om etter masse prøvetaking. Merker at jeg kroppen blir i ubalanse hvis jeg er sliten og får lite søvn...og nå i dette svangerskapet er det langt mindre søvn jeg får pga barn fra før av. Så i natt våknet jeg av at jeg måtte tisse...satt på do og følte kroppen ble helt varm og rar..tenkte plutselig...å herregud...får jeg et sånt anfall nå?? med baby i magen og greier...hjelp!!! Kanskje jeg rett og slett fikk panikk og angst på en gang.... ble svett og veldig tørst...la meg igjen og det roet seg etter noen minutter... Jeg er nok veldig sliten i kroppen nå som det er slutten på svangerskapet og har termin om ikke lenge....Bygger jeg opp en fødselsangst kanskje??? Trenger ikke svare meg....fikk iallefall skrevet ned hvordan jeg hadde det...terapi i seg selv det.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Heisann!! Ville bare svare deg på dette. Jeg har spurt om dette selv i et tidligere inlegg. Men fikk ikke så gode svar som deg. Iallefall... jeg hadde noen rare anfall i 9-10års alderen. Det ble aldri sjekket onrdentlig ut av og jeg fikk aldri noe svar på hva dette var fra hverken lege eller foreldre. Dette medførte at jeg fikk angst for mye rart. Var livredd for at jeg skulle få et anfall. Fikk panikkangst og angst for store rom, små rom osv... Fortalte aldri om dette til noen og ingen merket noe til det heller. Jeg var jo bare et barn og visste ikke hvordan jeg skulle takle dette. Heldigvis lærte jeg meg å kontrollere angsten og etter som årene gikk, forsvant den mer og mer. Uten hjelp av noen slags medisiner. Men i tunge , stressende perioder kan angsten for anfall dukke opp igjen, men blir bare mer og mer sjelden. Er tross alt 17år siden!! Da jeg kjørte opp til sertifikat fikk jeg angst for at jeg skulle få anfall når jeg kjørte bil. Eller enda værre.. få anfall og kjøre på, og skade noen!!! Nå er jeg gravid og oppdaget plutselig at det sto på helsekortet som tidligere sykdom. Da ble jeg litt svett igjen... Men har roet meg ned og tenkt at det er 17år siden og jeg har aldri blitt medisinert mot epilepsi. Det er vanskelig å tenke fornuftig når man blir utrygg og bekymet.Men vi uroer oss nok for mye. Så jeg tror nok at det du hadde var panikkangst.... Vet ikke om du ble så mye klokere av svaret mitt, men du vet nå at du er iallefall ikke alene om din situasjon. Det hjalp iallefall meg. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå