Gå til innhold

hvor kjøpe sikkerhetsnett til bag i bil?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ville ha lest dette om du ikke har gjort det:

http://www.dinside.no/motor/bil/sikkerhet/baby+i+bil:+bag,+boxette+eller+barnesete?/art314926.html

Her er et utklipp:

BABYBAG MED SIKKERHETSNETT

Denne løsningen består av en spesiell bag som vanligvis er forsterket. Babyen legges løst i bagen og festes ikke med egne belter. De fleste løsningene innebærer imidlertid at babyen omsluttes av polstret materiale, som både skal holde barnet på plass og beskytte det mot skader ved en eventuell kollisjon. Selve bagen festes med et sikkerhetsnett, som både holder bagen på plass i setet og som forhindrer babyen i å falle ut av bagen ved kraftige kollisjoner eller rundvelt. Bagen monteres på tvers av kjøreretningen, med barnets hode inn mot midten av bilen.

Stort flertall fraråder

BABYBAG MED SIKKERHETSNETT: Et stort flertall av våre kilder fraråder bruk av babybag for transport av barn i bil.

Det store flertallet av våre kilder fraråder bruk av babybag med sikkerhetsnett for normale barn. Hovedinnvendingen mot denne løsningen er at barnet ikke er fastspent og at dette kan være spesielt farlig ved sidekollisjon. Andre legger vekt på at plassering på tvers av kjøreretningen kan gi svært stor belastning på barnets nakke ved frontkollisjon. Den mest negative kilden gikk så langt som til å hevde at denne løsningen burde vært forbudt.

Fare for feilmontering

Den mest positive kilden hevder at babybag med sikkerhetsnett kan være en fullgod løsning, ikke minst for premature barn. Dette forutsetter imidlertid at man bruker godkjent utstyr, at polstringen er kraftig nok til å holde babyen godt på plass i bagen og at alle monteringsanvisninger følges. Kilden erkjenner imidlertid at det er et stort potensial for feilmontering av denne løsningen, noe som taler mot den.

Vårt råd: Vi fraråder bruk av babybag med sikkerhetsnett.

Annonse

Jeg er så utrolig skeptisk til å kjøpe nett, får helt vondt inni meg når jeg hører om folk som lar barnet sitt ligge i bag i bilen! Kan dere forestille dere hva som skjer med barnet om dere blir påkjørt fra sida??

Nei, her blir det bilstol fra første tur!!!

Her er vi også veeeldig skeptiske til bag og nett. Kan jo ikke akkurat være bra at barnet blir kastet rundt i en bag hvis man krasjer.

Har snakket med jordmor og lege og de sier at det går greit å bruke bilstol så lenge man ikke skal på 5 / 6 timers biltur i strekk de første ukene. Etter noen uker er ryggen sterk nok til å tåle litt lengere turer. Og det er vel ikke mange som drar på bilferie når de akkurat har fått en liten en vil nå jeg tro.

Er flere sykehus som låner ut nett til de som skal hjem fra føden, syns det er skikkelig uforsvarlig. De burde virkelig tenke litt på sikkerheten til barna istede.

vi bruker bag til lillegull i bilen...den er kjøpt på babykos og kan festes til vogna...denne har sånne fester framme og bak som festes i bilselene...og det er egne seler til babyen inni vogna....så han ligger godt fast da

Syntes det var greit med tanke på at lillegutt lå veldig fint oppi der.

Men nå når jeg planlegger nr.2 vil jeg ha bilstol, pga plassen (baggen tar jo hele baksetet, upraktisk hvis man skal ha med noen), og pga at det ser mye mere praktisk ut med bilstol (enklere å ha med seg osv.)

Vi hadde den typen nett hvor barnet blir festet oppi baggen, vil ikke anbefale det hvor barnet ikke på noen måte er festet i baggen.

"Kan dere forestille dere hva som skjer med barnet om dere blir påkjørt fra sida??"

Tror nok ingen vil forestille seg det, men i baggen ligger jo barnet midt i bilen, i bilstolen sitter de jo som oftest på en av sidene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...