Gjest Antarctica Skrevet 23. september 2006 #1 Del Skrevet 23. september 2006 Mange av dere som skal navngi ungene nå i 2006 velger navn som dere syns er pene og søte - selvsagt, for ungene våre er jo det peneste og søteste vi vet. Men noen ganger får jeg litt vondt av smågutter som tross alt skal bli menn, og som heter noe totalnusselig. Særlig de som bærer hva jeg kaller et "omgjort jentenavn" da tenker jeg på alle disse Julian, Emilian, Valerian og hva det er , der mamma kanskje ønsket seg ei lita Julie eller Emilie... Veit at dette vil provosere mange, men tenk litt på at babyen skal bli gammel med navnet sitt... Samme gjelder egentlig alle de omgjorte guttenavna som nå blir satt på jenter, jeg ville ha følt meg litt "lurt" dersom jeg bar et liksomjentenavn som egentlig avr guttenavn pluss -a: Filippa, Olava, Davida og sånt. Det er da så mange fine fullblods jentenavn og helstøpte guttenavn...hvorfor vri på dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #2 Del Skrevet 23. september 2006 Dummeste jeg har hørt! Det er jo både gutte- og jenteversjoner av de fleste navn. Tenk på Andreas/Andrine, Tomas/Tomine, Tore/Tora. Dette er ikke "nylagede" navn, men navn som har eksistert i maaange år. Det er jo en fin måte å kalle opp på... Olava etter bestefar Olav f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. september 2006 #3 Del Skrevet 24. september 2006 Slettes ikke så dumt innlegg, men selvfølgelig, dette er et innlegg som garantert får pepper! Mitt bidrag er følgende: Vær så snill og tenk på at den babyen som dere gir et navn, kun er baby en svært, svært kort tid av livet! Det er mye viktigere at barnet får et navn som også er et flott navn på et voksent menneske, siden man er voksen en mye større del av livet enn man er barn. Ut i fra dette, mener jeg at et argument som jeg av og til ser her, om at det og det navnet ikke passer på en liten baby, rett og slett blir for dumt. Den som får navnet, er jo kun baby i noen måneder, barn i noen få år og så plutselig er man voksen - og det skal man være resten av livet. Da er det veldig greit at navnet passer på et voksent menneske, og ikke "bare" på en baby. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. september 2006 #4 Del Skrevet 25. september 2006 Hva med navn som er jente og guttenavn? Iben- jentenavn i norge Iben- guttenavn i danmark Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tredjemann på vei :D Skrevet 25. september 2006 #5 Del Skrevet 25. september 2006 hvis man bare skulle valgt de navnene som er skikkelig jentete på jenter og macho på gutter så ville jo mange mange flere hete det samme! og som nr.2 her sier så er det veldig mange jentenavn som ligner på guttenavn og omvendt, så man kan ikke kutte ut alle de navnene. greit at du gjør det, og jeg og en del andre, men jeg synes det er flott at ikke alle gjør det! julian og emilian er jo kjempeflotte navn til mørke, sjarmerende, sexy mannfolk, hvis man skal tenke slik! hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
partyoffive Skrevet 26. september 2006 #6 Del Skrevet 26. september 2006 Naa tror jeg du beveger deg utpaa tynn is...Dette er et emne som ikke bare dreier seg om navn, men om historie og ogsaa nasjonalitet. Navn som har baade en jenteversjon og en gutteversjon ekstisterer i mange land, og ikke minst i Norge. Dette er en gammel tradisjon, og ikke noe nytt man har funnet paa de siste aarene. Julie og Julian, Emilian og Emilie.....noen er kanskje nyere enn andre, men kikk lengre tilbake: Gunnar/Gunnhild/Gunnvor Ragnar/Ragnhild Thomas/Tomine Theodor/Theodora...... Torbjorn/Torbjorg Tore/Tora Herlighet det er maaange fler. I Engelsk spraakelige land finnes det veldig masse av de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 søte små gutter Skrevet 28. september 2006 #7 Del Skrevet 28. september 2006 For 30 år siden sa folk akkurat det samme om navn som Tommy, Johnny, Ronny, osv - at de passet best på små babyer. Men det er vel ingen nå som reagerer på at en voksen mann presenterer seg som f.eks. Tommy - og tenker at det er et barnslig navn. VI blir vant med det meste !!!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 8. oktober 2006 #8 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg reagerer ikke på at det finnes navn som har en maskulin og en feminin variant, langt ifra. Tore og Tora er begge oppkalt etter guden Tor, og det er jo greitt nok. Det er det jeg oppfatter som forvrengning jeg reagerer på. David er f eks en person i Bibelen, men Davida er bare en vri på mannsnavnet. Da er det vel mer elegant å gå rett til kilden og velge Rakel, Rebekka eller Debora? Og hva angår Emilian og Julian: Julian er ikke den maskuline varianten av navnet Julie/a. Tvert imot er Julie/a bygd på Julius (som Cæsar) og Julian konstruert seinere. Samme Emilian: navnet Emil er til en gutt, derav kommer jentenavnet Emilie/a. Beklager, men jeg syns fortsatt Emilian og Julian høres ut som noe man kaller guttene hvis men er litt skuffa over ikke å ha fått jente... Torbjørg og Torbjørn er heller ikke "hverandres bedre halvdel"; tvert imot er nordisk navnetradisjon bygd opp ved at likestilte ledd kan settes sammen. Dermed kan man hete bare Gunn , Hilde eller Bjørg, men også Gunnhild, Torbjørg og Gunnbjørg; eller bare Tor, Bjørn og Stein - som igjen kan settes sammet til Torstein, Torbjørn, Gunnstein, blablabla... Jeg ser jo at smaken er veldig forskjellig, og min smak er lite mainstream i disse dager da Filippa og Davida stiger mot navnetoppen. Men jeg skulle likevel ønske at mødrene som vurderer Filippa kunne smake litt på Frida eller Fia også; ekte jentenavn på F, med litt frisk nordisk klang, og ikke et vrengt mannsnavn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #9 Del Skrevet 10. oktober 2006 Men hva med: Martine (Martin) Ulrikke (Ulrik) Fredrikke (Fredrik) Hansine (Hans) Emily (Emil) osv. Ville de som har valgt disse jentenavnene helst hatt en gutt tror du????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anaina Skrevet 24. oktober 2006 #10 Del Skrevet 24. oktober 2006 nei, man tenkter ikke at det er barnslig, men lurer på om han figurerer på kriminalstatistikken, sammen med de andre Ronnyene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #11 Del Skrevet 25. oktober 2006 Iben er jentenavn i Danmark også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #12 Del Skrevet 29. oktober 2006 Kan vi ikke "så småningom" begynne å erkjenne at kjønnsforskjeller - akkurat sånn som navn - er SOSIALT PRODUSERTE. Det finnes ikke gutter og jenter, vi lager dem gutter og jenter - som for eksempel med navn, påkledning, normer, etc. Jeg synes navnene skulle vært totalt frigjort. Det verste jeg vet er sånne "prinsessenavn" til jenter. Isabeller og Rosalindaer blir sikkert sosialisert som sukkersøte stille snille rolige intetsigende små jenter. Hilsen fra en jente som gjerne kunne hete RAGNAR. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 29. oktober 2006 #13 Del Skrevet 29. oktober 2006 Nok et grunnlag for diskusjoner ja... Heldigvis må en og en hver få ta sine valg av navn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå