Gjest Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Hei jenter! Jeg var til lege på onsdag pga jeg har følt meg i dårlig form den siste uken. Blodtrykket var for høyt og jeg fikk beskjed om å slappe godt av... :-S Lettere sagt enn gjort! Hva skal jeg slappe av med? Kan jeg shoppe, rydde, fyke rundt i huset...? Trene, gå tur, gjøre skolearbeid??? Eller må jeg rett og slett slenge meg på sofaen?!! Uff, jeg har faktisk ikke tålmodighet til det :-( Selvom jeg er svimmel, beina er syyykt hovne (mye vann i kroppen også), utrolig sliten - så klarer jeg altså IKKE slappe av... Jeg klarer ikke bare ligge der liksom... ...men begynner å tro at det er faktisk akkuratt det jeg er nødt til! Er redd for at dette skal gå "galt" fordi jeg ikke klarer å holde ræva mi i ro *fnise* :-D Flere med erfaringer, råd, tips! Bring it on! :-D Ha en super helg! Klem fra
somm@r Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 Kjenner meg igjen. For fire uker siden vle jeg dårlig og måtte på føden. Da hadde jeg blodtrykk på 160/100. Fikk beskjed om å gå rett hjem og legge meg. Synes det var helt pyton til å begynne med . Blodtrykket gjør at en blir urolig i kroppen og det er vanskelig å ligge stille. Men det ble bedre. Nå er jeg skikkelig flink til å ligge på sofaen. Er drittlei, men holder ut da det ser ut til å virke. Nå ligger blodtrykket på 140/90. Er blitt litt bedre også. Er ikke så kvalm og svimmel lenger. Går jeg til termin, må jeg ha det sånn i 10 uker!!! Har "bare" 6 igjen. Så lenge jeg ikke har proteiner i urinen, får jeg være hjemme. Vær obs på at du kan få vondt i magen av å ligge så lenge. Jeg sliter nå med halsbrann og sure oppstøt. Det går en del Gavescon og link om dagen. Pass også på hva du spiser. Jeg har trøstespist litt og lagt på meg mer enn nødvendig, men det er jo så kjedelig!! Vet ikke om dette ble noen trøst, men husk vi venter på noe godt! Med to fra før vet jeg hva jeg snakker om. Hvor høyt var trykket ditt forresten?
somm@r Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Glemte å si hva som kan skje. Om en ikke tar det på alvor, kan det utvikle seg til svangerskapsforgiftyning. Barnet kan få for lite næring pga dårlig funksjon i morkaka. Du kan oså bli dårlig av det høye blodtrykket. Viktig å følge doktorens råd. Jeg må gå på kontroll hver uke for å sjekk at alt er bra.
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Hvis du oppsøker lege fordi du føler deg i dårlig form så sier det seg vel selv at at ikke orker shopping ;-) Du SKAL da slappe av, go det innebærer faktisk sofaen. Litt "puisling" i huset er sikkert ok, men om du føler deg så dårlig at du oppsøker lge så skjønner jeg ikek hvordan du klarer å tenke på trene, lekser, shopping, osv. ?? Nei, ligg på sofaen og hvil du :-)
my79 Skrevet 23. september 2006 #5 Skrevet 23. september 2006 heisan fikk også beskjed om at blodtrykket hadde gått litt mye opp de siste 14 dagene, er tilhenger av alternativ medisin, og har bestilt time til akupunktur på mandagen. dette kan ligge litt utenfor det området som jordmor kan (punkter i ørene). skal ha "garantert" effekt. kjøp støttestrømper - veldig vondt, men hjelper. fikk inntrykk av at stress var det som var farligst, så gjør det du orker, uten stresse, og legg deg med beina høyt så ofte du har anleding, sov med beina høyt. (ikke lett) fikk beskjed om at jeg ikke måte bruke noe i det hele tatt som er vanndrivende, men der får du forskjellige svar alt etter hvem du snakker med.
Månetoppen Skrevet 23. september 2006 #6 Skrevet 23. september 2006 Må bare si som de andre- hold deg i ro og stress ned! Ble lagt inn på observasjonspost for gravide i forrige sv.skap 10 uker før termin pga. høyt blodtrykk 140/100 (og protein i urin) og fikk en skikkelig nedtur. Hadde da trodd at jeg var i fin form. Måtte vel regne med litt hodepine og uvelhet...tenkte jeg.. og skulle virkelig vise at det gikk an å leve som normalt når man er gravid (graviditet er som kjent ingen sykdom, men...). Stressa rundt med 100% jobb i tillegg til å være midt i levering av hovedfagsoppgave. Forsto ikke helt alvoret selv da jeg ble lagt inn og spurte kjekt legen om jeg kunne få reise hjem. Han sa da at det måtte jeg gjerne hvis jeg ville at barnet mitt skulle havne i respirator. Jeg gikk da rett i "kjelleren" og knakk sammen. Synes han var litt uproff som sa det så hardt, men jeg forsto i alle fall alvoret. Holdt meg i ro i 5 dager, men da steg blodtrykket (240/135) slik at de måtte ta keisersnitt. Morkaka mi hadde begynt å skrante, men det var visstnok mest alvorlig for meg. Så i dette svangerskapet har jeg virkelig tatt det med ro! Fryktelig kjedelig- men det er verdt det! Vil ikke oppleve igjen å havne på sykehus med all den engstelsen det innebærer!
Mamma-K Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Hei, Jeg har ikke høyt blodtrykk, men har forsøkt akupunktur for fødselsforberedende. Akupunktøren satte noen "avslappende nåler i tillegg". Ble utrolig avslappet av det og jeg har sovet mye bedre de siste nettene. Tror også de kan hjelpe mot høyt blodtrykk (som ofte kan ha en sammenheng med stressnivå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå