Gå til innhold

April: Monica-mor, gled deg til du skal til Praha!!!!

Anbefalte innlegg

Har vært på tur, og det var sååååå bra. Den flotteste byen jeg noen gang har sett. Jeg er ikke så bereist, så jeg har ikke mye å sammenligne med, men jeg synes det var helt genialt der. Utrolig mange flotte bygninger og omgivelser. Koselige trange brosteinsbelagte gater og masse resturanter med nydelig mat. Vi var så heldige med været også. Var sommertemperatur der, så vi hadde pakket litt for varme klær.

Vi brukte nesten ikke noe transportmiddel i det hele tatt (bare til og fra flyplassen). Det er ikke så stort der, og det er bare koselig å gå og se seg rundt. Ha med dere gode joggesko! Min ene venninne som er litt opptatt av å se bedre ut enn å ha det komfortabelt, hadde veldig såre ben. hehe. Det er ikke godt å gå på brostein med pensko ; )

Vi brukte to dager på severdigheter og en dag på shopping.

Det jeg synes du bør ha med deg, er borgen med St Vitrus-katedralen. Gamle-torget (i gamlebyen).

Selvfølgelig Karslsbroen, også bør dere se de biblioteksalene (husker dessverre ikke navnet på biblioteket).

Ellers er det bare flott å gå rundt på tur og se og se og se.....

Maten var mye rimeligere enn hjemme. Og vi fikk bare servert god mat. Fornøyd alle stedene vi valgte. Synes kyllingen var veldig god der.

Men det var like dyrt å shoppe klær der som hjemme. Nå var vi kun i hovedgatene og handlet, så vi vet ikke om det kanskje fantes muligheter litt utenfor. Vi hadde ikke tid til å sjekke. Tre jenter på tur som skal shoppe sammen og vente på hverandre tar TID.... hehe

Du må nesten se Mango butikken innvendig. Den var en severdighet i seg selv. Flotte lysekroner, søyler og stukatur innvendig i butikken.

Ellers hadde de alle de kule butikkene (i mine øyne da)...

Det "sved" litt i lommeboka...

Til byen fra flyplassen tok vi buss og metro (koster ingenting nesten).

Hjem tok vi taxi. To sjåfører "kranglet" om oss, så vi betalte 450 kourona til flyplassen. Aner ikke om det er en bra eller stiv pris, men da vet du iallefall at du bør kunne komme ned i den prisen uten at sjåføren bør bli sur.

Er det en ting jeg skal klage på, så er det at gjennomsnitt-tjekkeren ikke er særlig serviceinnstilt eller blid. 1 av 5 er hyggelige. Man får ikke øyekontakt og de trekker sjelden på smilebåndet, men ikke missforstå, de er ikke sure.

Uansett gjorde det ingenting, for alt annet var så topp med den byen.

Ellers fikk vi noen utrolig gode strawberry dequaries (aner ikke hvordan jeg staver det). Vi ble helt avhengige og måtte ha minst to hver kveld...hehe

Øl-slaget som het urukell (tror jeg) var også veldig godt.

Husk kamera.

Dere kommer til å få en kjempefin tur. Utrolig romantisk by også.

Kos dere : )

Er der noen annet du lurer på, så bare spør

Fortsetter under...

ÅÅÅ.. fortell mer!! hehe.. får aldri nok av å høre om folks reiser, og hvertfall når jeg skal dit selv... Men satt på VG nå.. og ble litt skremt, virker som det er noe konkret de har blitt truet med, og at de venter bare på at det skal skje noe... skummelt med terror, trodde Praha var "hellig"

Men håper det ikke skjer noe, for jeg tror det er en helt nyydelig by!

Her er linken hvis noen vil se.. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=131502

Så noen spørsmål da.. hehe!

Hva var forresten strawberrys dequaries? En drink?

Var det mange romantiske restauranter der? Hvor lå biblioteket du snakket om? Og hva vil du absolutt anbefale bortsett fra borgen, nerudova og karlsbroen?

Sorry sent svar Monica-mor.

Kanskje du har reist alt, men jeg svarer alikevel.

De to biblioteksalene jeg nevnte ligger i Strahov-klosteret. Man får ikke gått inn i de to fantastiske rommene, men man får se inn. Skjønner godt at de ikke vil ha folk tråkkende inn der. Er ikke så mye mer å se der enn de to rommene, men jeg synes de var virkelig imponerende. Hvis du har reiseguiden til Aschehoug, så er det bilde av den ene salen på coveret.

En strawberrys dequaries er en drink ja. Den består av knust is, moste jordbær, sprit + +. Utrolig god. Bestiller du en, bør du kanskje nevne at du ikke vil ha for mye sprit i. Det kan ødelegge smaken litt. De er litt ivrige på spriten sammenlignet med Norge.. : )

Vi spiste på Hotel u prince et par ganger. Like ved den kjente klokken på torget. Veldig god mat og der fikk vi den beste strawberry deq, men der het den fruit dequarie.

Og ja, det var veldig mange romantiske spisesteder. Utespisesteder spesielt når det ble mørkt og alle gatelysene ble tent.

Ellers var det veldig rent og pent over alt. Var ikke på noen steder vi synes det var uhygenisk eller ekkelt...

Har ikke så mye mere å tipse om å se på. Egentlig bare å gå tur rundt i byen og se. Det er flotte bygg overalt.

Stemmer nok som Skorpion sier, at det er billigere å shoppe utenfor senturm. Hadde vi hatt tid til det, så hadde vi nok satt oss på en buss..

Vi tok buss nr 100 (eller så var det 119) fra flyplassen, og da så vi masse butikker på vei inn til senturm.

Send en rapport når du har vært der da. Moro å høre hvordan dere har hatt det der også : )

Litt ubehagelig med den terrorfaren vi hørte om Praha, men det har jo stilnet nå.

GOD TUR : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...