Sweet tooth Skrevet 22. september 2006 #1 Del Skrevet 22. september 2006 Hei jenter, Jeg hadde en SA natt til tirsdag, i uke 8. Det var selvfølgelig en stor skuffelse, men er samtidig overbevist om at noe var galt med fosteret (det var kun 3 mm stort i uke 7 på UL) og synes det var bedre at naturen ordnet opp på sin måte såpass tidlig. MEN jeg føler meg så utrolig fysisk sliten...Har i tillegg til SA hatt influensa med høy feber, og vet ikke hva som er hva lenger, men regner med en også kan bli veldig sliten av alt som har skjeddd med kroppen min, blødningene (slapp utskrapning heldigvis) hormonene osv. Føler meg helt gele i armer og ben. Er det noen andre som har kjent seg sliten og uvel etter en SA, og hvor lenge har det vart før dere har kjent dere "normale" igjen? Hvor lenge var dere hjemme fra jobb etter en SA? Håper jeg får mer energi i løpet av helgen, for bør helst være tilbake på jobb på mandag og tirsdag... Setter stor pris på å høre andres erfaringer. Ønsker dere alle det beste for fremtiden! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6415173-andre-som-har-blitt-fysisk-slitne-etter-en-sa/
nungo Skrevet 23. september 2006 #2 Del Skrevet 23. september 2006 Hei Sweet tooth. Trist at du har opplevet å miste, men jeg forstår at du på en måte har klart å håndtere den følelsesmessige delen relativt "greit". Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med deg og håper de kan være til hjelp. Selv har jeg opplevet to aborter (en MA og en SA) i løpet av 3 måneder. Selv om det er trist og tøft, gikk det for så vidt greit å håndtere det følelsesmessige. Men etter abort nr. 2 kjente jeg meg, som deg, utrolig sliten, svimmel, til tider nummen i hender og føtter. Jeg gikk rundt og tenkte, at nå måtte jeg også ta meg sammen, ikke være lat osv. Jeg skulle heldigvis til fastlegen min i annen sammeheng, og hun så med en gang at noe var galt. Hun insisteret derfor på å måle blodprosent og jernlagre. Det viste seg at min blodprosent var svært lav og jernlagre var på 4%; så lavt at dersom det ikke ble rask bedring, måtte jeg få blodtransfusjon. Jeg skjønte jo da, at det var alvorligt og det var godt å få svar på, hvorfor jeg kjente meg så forferdelig sliten. Jeg har nå vært 100 % sykemeldt i 4 uker, spiser jerntilskud + jern-diett og hviler MYE. Det har hjulpet, men det er en svært lang prosess å bygge opp jernlagre igjen, så jeg må fortsatt være sykemeldt. Min erfaring etter to ufrivillige abort er at det er voldsomt fokus på det følelesesmessige, men ingen forteller eller sjekker noe rundt det fysiske. Jeg har blødd MYE i forbidnelse med de to aborter og hele tiden sagt fra om det, uten at noen på sykehuset tenkte på å måle blodprosent el.l. Jeg vil derfor oppfordre deg til å få målt blodprosent og jernlagre hos din fastlege snarest mulig. Det er fort gjort og du kan sette igang behandlig eller evt. utelukke at det er det, som er galt. Håper jeg har vært til litt hjelp - og ikke nøl med å oppsøke fastlegen! Håpåer du får hjelp og blir bedre raskt. Hører gjerne fra deg igjen :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6415173-andre-som-har-blitt-fysisk-slitne-etter-en-sa/#findComment-6424088
Sweet tooth Skrevet 23. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 23. september 2006 Kjære Nungo, Tusen takk for svar, og at du ville dele dine erfaringer med meg! Det var utrolig leit å høre om at du hadde mistet to ganger på så kort tid! Det må være tøft både fysisk og psykisk! Godt at legen oppdaget at du trengte jerntilskudd (og hvile). Ikke rart at du følte deg slapp! Jeg skal gå til fastlegen min til uken dersom det ikke bedrer seg snart. Godt å få et spark i riktig retning, tusen takk :-) Hvor lenge er det siden du mistet andre gangen? Hvordan har du det nå? Jeg håper du også raskt blir bedre, og håper jeg hører fra deg igjen :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6415173-andre-som-har-blitt-fysisk-slitne-etter-en-sa/#findComment-6425289
nungo Skrevet 24. september 2006 #4 Del Skrevet 24. september 2006 Hei igjen :-) det er 4 uekr siden jeg mistet sist, og har slit med små-blødninger frem til nå, så denne gangen har det tatt lang tid. Etter den første abort (MA), som var i mai/juni, ble jeg fort fin igjen. Jeg slutttet å blø etter 2 1/2 uke og hadd ei øvrig ingen mén eller vondter etter det. Jeg ble gravid igjen med en gang, men mistet jo dessverre igjen (i uke 9), men legen har garantert meg at det ikke hadde noen sammeheng med at jeg ble gravid veldig rask etter aborten. Følelsesmessig går det fro så vidt bra; det var ikke den/de babyene jeg skulle ha, og jeg vet at det er en annen baby somn venter på meg :-) Desuten har jeg en nydelig 3 åring fra før :-) I blannt blir jeg dog litt lei meg / sint fordi jeg ikke fikk god nok oppfølging vedrørende det fysiske; om noen hadde tatt meg alvorlig, så hadde det ikke trengt å gå så galt med jernlagrene mine. Jeg håper du blir bra igjen veldig fort og at du får deg en time hos legen til uken; det skader i alle fall ikke å få målt blod og jernlagre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6415173-andre-som-har-blitt-fysisk-slitne-etter-en-sa/#findComment-6429156
Sweet tooth Skrevet 24. september 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg skal prøve å komme meg til legen i morgen. Min mann skal dra og kjøpe jerntilskudd til meg nå- Hva har du tatt av jerntilskudd og hvor mye? Jeg pleier ofte å bli dårlig i magen av vanlige jernpiller, så tenkte jeg skulle prøve noe som heter Floradix eller liknende... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6415173-andre-som-har-blitt-fysisk-slitne-etter-en-sa/#findComment-6430283
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå