Gå til innhold

SVANGERSKAPSKLØE

Anbefalte innlegg

Jeg klør noe helt forferdelig på baksiden av lårene, og leggene, og på brystet har jeg fått noen små minikviser. Det har blitt et lite utslett etter hvert. Bør jeg ta det opp med legen? Har lenge til neste kontroll, og føler meg litt usikker på dette. Noen erfaringer, råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6415105-svangerskapskl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet lege. Man er ekstra oppmerksom på kløe i svangerskapet, fordi det KAN være tidlig symptom på svangerskapsforgiftning, eller på akutt leverbetennelse. Det de da gjør er å ta en enkel blodprøve, som du får svar på ganske fort. Hvis det ikke er noe i veien og du "bare" klør, får du tips og råd fra lege om hvordan du kan begrense ubehaget. Er du kommet et godt stykke ut i 2.trimester (noe vi her på januarklubben jo er, hehe) så er det greit å bruke eurax (salve som lindrer kløen), men det kan være greit å konferere med lege først.

Her er et par råd for å minske ubehaget med kløen:

- bruk sensitive vaskepulver/mykgjøring i klesvasken

- aloe vera-gele (ikke hudkrem, men gele) virker ofte like bra som medikamenter

- sørg for at du får i deg nok vitaminer/mineraler. Et tips er å ta kosttilskudd for gravide hvis du spiser litt ujevnt, eller er usikker. Husk omega-3 :) Spør på apotek, de har ofte noen gode alternativer.

- husk å drikk nok vann!

- kutt ned på salt i maten, for å unngå vann-ansamling i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...