ina:) Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 var hos legen i går og hadde blodprosent på 9,1, vanligvis 11,3 og blodtrykket mitt var 90/40, ligger vanligvis mye høyere. Er sliten, trett og slapp. Håper ikke dette påvirker babyen. Legen mente jeg tok gal og forlite jern, har tatt en tabl daglig av noe jeg har kjøpt på helsekosten. Dro rettt på apoteket og kjøpte flytende jernekstrakt med A og B vitamin. Hvor lang tid tar det før jeg kommer meg?Burde jeg sykemelde meg for å hente meg inn eller? Er nå i uke 26/27 Blir veldig glad om noen svarer
Gaara Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 hei For litt over en et år siden (var ikke gravid da) hadde jeg anemi med blodprosent på ca 2. Tok meg 3 måneder med jern tilskudd (2 tab. daglig) for å komme på det som er normalt. Det er ikke farlig det du har enten for deg eller baby, men jeg ville kanskje tatt meg litt fri, sånn at du får overskuddet tilbake. Det er ikke bare lav blodprosent som sliter ut oss gravide
*babysyk Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Heia:) ville nok tatt meg fri noen dager ja! med BT 90/40 er det ikke rart du har vært både trett og slapp, du vil nok kunne bli svimmel også med det blodtrykket om du anstrenger deg eller reiser deg fort opp. Du må forresten passe på at du ikke får i deg for mye A vitamin nå, hvis du tar andre vitamintilskudd som inneholder A vitamin. ( Dette gjelder både A og D vitamin, disse skal man ikke få for mye av, men det var vel B vitamin som var det andre tillegget i den jernmiksturen). Spis leverpostei og grønne grønnsaker, de inneholed naturlig jern. Og husk å drikke godt, du bør drikke mer enn to liter daglig. Bra at du har valgt flytende jern forresten, den vil virke fortere enn tabletter, det har hvertfall jeg erfart, da jeg har vært mye plaget med lavt jernlager tidligere. Lykke til da:) Håper du føler deg i bedre form snart.
Gjest Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Oi, blodprosent på 2 hørtes veeeeldig lavt ut. Det var ikke ferritinverdien da??? Ved blodprosent under 7,5 kan en bli innlagt på sykehus, og blodoverføring kan være nødvendig... (Ei venninne av meg fikk blodprosent ned mot 6 etter en SA, og måtte da ha blodoverføring)
MammaDilla Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 hb'en min er også gått veldig ned. Har vanligvis 12,7, men har nå 9,3.. Klarer ikke ta jern fordi jeg blir så dårlig av det. Man blir ganske slapp bare av at hb'en er lav. Jeg har i motsetning til deg litt for høyt bt. Så at du med 90/40 og med lav hb er slapp kan jeg forestille meg. Ta deg noen dager fri og plei deg selv og den lille. God bedring!!
Gaara Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 He,he...kan hende...vet i alle fall at noe var veldig lavt...lavt nok for å klasifisere meg som anemiker
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 23. september 2006 #7 Skrevet 23. september 2006 Jeg har også lite jernlager og lavt blodtrykk (90/40) - men tanken på å sykemelde meg av den grunn har ikke slått meg. Føler meg trøtt og slapp, men det regner jeg som normalt - er jo gravid. Men selvfølgelig - viss du syns det er nødvendig, så kan du jo ta et par dager fri. Selv om jeg egentlig tviler litt på at det vil gjøre mirakler i seg selv. Har mer tro på en lang natts søvn og et godt jerntilskudd for min del! Lykke til uansett !
ina:) Skrevet 23. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 23. september 2006 Tusen takk for hyggelige svar går nå fortsatt på jobb, jobber turnus 80 % pluss at jeg tar på meg mye ekstravakter for å øke permisjonsutbetalingene, men nå har jeg ringt til ekstravakter og sagt ifra meg vakten i morgen og mandag så da får jeg bare holde ut i dag, for nå kan jeg se fram til to dager med hvile er så dårlig på det der å bremse ned, trur jeg liksom er superwoman som skal greie alt med masse jobb, hus og heim og mann og en toåring + en femtenåring Ha en finfin dag alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 Gravide skal helst ikke under 9. Siden du er så tidlig med å ha så lavt må du sikkert begynne med jern- 2 tabl Hemofer er iallefall forebyggende:) Jeg ligger nå på 10 og er i uke 35 , og da tar jeg Hemofer ca annen hver uke for å oppretteholde verdien. Merker kjapt om jeg blir slappere, da blir jeg trett og sur... Ta en prat med legen neste kontroll. Klem fra sykepleiern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå