Gå til innhold

Smertestillende/hodepine


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er vel slik at det er OK å ta smertestillende med paracetamol, ala Pamol? Holder på å gå under av hodepine her. Unngår smertestillende så langt jeg klarer, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også det problemet at jeg sliter litt med huepine i perioder, men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre.. Drikker mye vann, og prøver å legge meg litt, men ikke alltid det er nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid med førstemann sleit jeg veldig med hodepine og fikk da beskjed av legen min at det var ok å bruke pamol, men selvfølgelig i moderate mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er utdannet apotektekniker og jobber daglig på apotek. Der er anbefalingen at man kan ta Paracetamol dersom man føler at dette er nødvendig, men kun i de mengder som er anbefalt på pakningen. Det kan være lurt å bare innformere lege/jordmor hvor ofte du må ta tabletter. Det kan jo hende de har noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med migrene og min lege leste seg frem til at man kan ta ibux de første 6 mnd. Men i mindre doser selvfølgelig.

Tok vanligvis 1200mg ved starten av anfall før. Og nå tar jeg 500mg.

Dette er den eneste smertestillende som har virket mot min migrene.

Kan anbefales.

Paracet virker liksom ikke på den type smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE ta ibux før man har snakket med lege. Det står i pakningen på ibux at dette skal ikke tas av GRAVIDE, og det kan få alvorlige konsekvenser.

 

Jeg syntes dere skal være forsiktige med å anbefale smertestillende til gravide. Selv om legene deres sa det var greit i deres tilfeller, så kan det være noe annet med neste. Det heter seg slik av fordelene med å ta medisinene skal oppveie mot ulempene. Men med mindre dere er leger eller jobber i apotek bør dere IKKE anbefale legemidler til andre gravide. Jeg kjenner jeg fikk litt hjertebank nå, med tanke på at noen kan ta ibux fordi noen andre anbefaler det. Det er ikke ufarlig å ta noen tabletter, bl.a ibux når man er gravid, så la legen avgjøre det og ikke noen her på nettet.

 

Dette ble litt kvast, håper ingen tar seg nær av det jeg skriver, det er ikke meningen, men jeg jobber på apotek og vet endel om hva som kan skje dersom man tar medisiner som fosteret ikke tåler. Tenker bare på dersom jeg skulle miste min lille spire dersom jeg tok tabletter som den lille ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du ikke har hatt migrene så vet du ikke hva du snakker om.

Tviler på at en lege sier det er greit og ta ibux ved migrene vist det er fosterskadelig. Dette var heller ikke hennes pesonlige mening men noe hun undersøkte nøye først. De sa også akkurat det samme på apoteket når jeg hentet dem der.

Også er det vel ingen gravide med vettet i behold som spiser piller for morro?

Men kan for all del rette opp til at folk som sliter med migrene bør snakke med legen sin om de kan ta ibux. Det kan kansje hjelpe noen som har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld hvis du føler deg støtt på noen måte. Det var ikke det som var meningen. Men det jeg mener med innlegget mitt er at man må la legen ta den avgjørelsen. Alt jeg har å forholde meg til er det som står i felleskatalogen. Alt ut over det er det legen som må stå til ansvar for. Når legen din sier til deg at det er greit i ditt tilfelle er det helt i orden. For da har han sett på fordelene i forhold til ulempene ved å ta Ibux.

 

Igjen, det var ikke meningen at du skulle føle seg støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracetamol kan en ta dersom plagene er store, ellers skal en være forsiktig med å ta medikamenter under graviditet. Fosteret klarer ikke å skille ut de giftstoffene som mammaen klarer ;0)

Og Ibux skal en absolutt IKKE bruke under graviditet!

 

Et godt råd til dere som er usikker: hør med apoteket, legekontoret eller se på www.felleskatalogen.no. Alle legemidler har pakningsvedlegg, og der er det et eget avsnitt om gravide/ammende der en kan se om medikamentet er noenlunde trygt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene og tar paralgin forte for smertene. Dette er greit i felleskatalogen og av min lege. Mine migrenemedisiner kan jeg ikke ta.

 

Klart man må snakke med legen sin om tabl.

 

Jeg går med følelsen av at dette er et hysteriforum. Jeg trenger smertestillende for å takle anfallene. Det går ann å ta medisiner i et svangerskap! Ikke driv med slik skremselspropaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempedumt hvis du har inntrykk av at jeg driver med skremselspropaganda! Og at jeg er hysterisk. Jeg bare synes det er veldig mange spørsmål om medikamenter her inne, og da prøver jeg å gi råd etter de kunnskapene jeg har.

At du tar PF er selvfølgelig et must for deg med de plagene du har! Det forstår jo jeg også. Og det var jo ikke det jeg mente. Men det betyr ikke at det er ok for alle gravide å ta det. Og jeg blir bekymret hvis folk ukritisk tar medisiner fordi de hører fra andre at det er greit. Selvfølgelig er det mye som går an å ta, men etter å ha snakket med legen sin.

 

Dumt at man ikke kan gi råd her inne uten å stemples som hysterisk... Sikkert ingen som hadde reagert hvis jeg sa at alle burde ta sterke medisiner under svangerskapet. (OK, den var satt på kanten, men).

 

Jeg skal ikke si mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også syntes det er synd at dere tar det som skremsespropaganda. Jeg snakker også fra de kunnskapene jeg har i forhold til den utdanningen jeg har. Og det som jeg mener er at det er viktig av man ser på hver enkelt menneske som forskjellig.

 

Derfor er det viktig at man ikke sier at man kan ta en sort medisiner på bakgrunn av det legen har sagt. Det ENESTE som er lov å anbefale å prøve er Paracetamol. Alt annet bør ikke nevnes en gang, med mindre man er legen til den gravide. Og det gjelder alle.

 

Men jeg er enig med deg Micropus i magen. Det er veldig viktig at man ikke tar noe medisiner fordi andre sa at det var greit for de. Det kan få store konsekvenser selv om det er greit for noen. Det har noe med oppfølging hos legen også, dersom man går på medisiner som er nødvendig vil man også bli fungt opp nøye i forhold til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har migrene jeg og nevrologen min sa at jeg trygt kunne ta migrenemedisinene mine under svangerskapet hvis jeg måtte det.Og at det oppstår flere fosterskader av alkoholbruk enn av med.bruk, men at de anbefalte jo ikke at gravide tok smertestillende for hvis det skulle vise seg at det var noe galt med barnet så ville jo den gravide få den skyldfølelsen..

 

Sliter en god del med migrene nå også, men er så stolt over at jeg har klart meg uten noen som helst form for smertestillende, er livredd for at det kan skade den lille og tar ingen sjanser. Men det er jo meg og jeg sliter meg heller gjennom disse smertene, forhåpentligvis kommer det noe godt ut av det også:) Andre for stå for sine valg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...