Gå til innhold

drikker dere vin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg velger totalt avhold i graviditeten, og synes at det er ok. Savner å ta et glass vin å sånn. Jeg jobber med barn og unge med bla alkoholskader, og ser hvor ille disse menneskene har det... Det er ingen som vet når i svangerskapet alkohol er skadelig for fosteret,og derfor anbefaler de fleste innen helsevesenet total avhold i svangerskapet. Da min søster var gravid i 2000 var holdningen mer liberal, men det har endret seg de siste årene. Et lite tankeeksperiment; dersom man unner seg det ene glasset med vin i ny og ne og babyen kommer og det viser seg at det er noe galt (noe som er svært lite sansynlig), hva gjør man da? Jeg tror at de fleste i en slik situasjon vil klandre seg selv. Dette er årsakene til at jeg velger å holde meg unna alkohol i svangerskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter barnet først, derfor inntar jeg hverken alkohol eller røyk i svangerskapet.

Hvorfor skulle jeg ta sjangsen på at det går bra?

Skrevet

må bare si at det er bra at mange av dere overhode ikke drikker noe vin under graviditeten.. men hvor mange av dere røyker da?? jeg har tatt meg et glassv in og har ikke dårlig samvittighet for det. jeg røyker ikke.. men mage har totalt avholds til alkohol under graviditeten men så røyker man... når en mor tar et trekk røyk skjevler barnet i magen.. røyken går direkt til barnet, det gjør ikke vin.. når man tenker over hva som skjer med din egen kropp når man røyker så tenk hva som skjer med barnet.... så om jeg tar meg et glass vin( altså lite glass) har jeg ikke dårlig samvittighet for det, jeg røyker ikke og oppholder meg ikke i rom med andre som gjør det heller...

Skrevet

Jeg røyker heller ikke i det hele tatt (men har aldri prøvd i hele livet mitt uansett..), og oppholder meg heller ikke i rom med andre som røyker.

Holder meg helt unna både alkohol og tobakk, da jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å gi babyen en fin start på livet, nå som det er inni magen... Vil ikke ta noen sjanser.

Skrevet

Pest eller kolera? Alle vet vel at røyk og alkolhol ikke er sundt for barnet uansett... Men man kan finne gode grunner for både å ta seg en røyk eller vin. I de fleste tilfeller går det jo bra, til og med barn som blir født av rusavhengige som kommer til verdenen og er helt velskapte... Men jeg tror det er lurt å holde seg unna ting man vet ikke er bra for barnet som alkohol, røyk,snus, løsemiddel, koffein i store mengder osv. Ser ingen grunn til å måle hva som er faligst, for til sist så går det jo bare utover babyen...

Skrevet

Uansett om det er farlig eller ei, holder jeg meg unna.

Tenk så ubehagelig for den bittelille kroppen da.

Et glass for oss, blir vel for ham det samme som en hel flaske...

Koser meg gjerne med en iskald alkoholfri øl, brus og masse annet snacks. Men vin får vente :)

Skrevet

Smaker en sup i ny og ned, men setter meg aldri ned med et glass og drikker.

Skrevet

Jeg drikker et glass vin dersom jeg er i godt selskap og verten spretter ei flott flaske Bordeaux eller Cahors som har faatt ligget i 10-12 aar og godgjort seg! Men da tar jeg 1 - ett - glass da i loepet av hele maaltidet og grumkoser meg med det. God vin er en viktig del av et godt maaltid, ingen daarlig samvittighet!

Dersom de laerde strider om hva som er aa anbefale, skal vel ikke lekmenn komme med belaerende pekefingre om hva som er rett og galt (selv om alle er enige i om at for mye alkohol er skadelig - debatten er 100% avholds eller 1-2 glass fra tid til annen!)!!

Skrevet

Jeg tar en slurk når min kjære tar seg et glass, og da blir det vel ca 2 slurker i uken. Tok ingenting før uke 16. Tror egentlig det er helt greit å drikke et par glass i uka, men jeg har altså ikke vært i nærheten av det...

Husk at det i utrolig mange andre land er "lov" å drikke alkohol - og ungene der blir jo ganske så normale de også. Alt med måte!

Skulle ungen min få en skade er det jammen helt andre ting jeg kommer til å lure på... som om den tok skade av de fire søvnløse nettene jeg hadde i uke 5, eller da jeg klemte magen mot brygga i sommer, eller....

Skrevet

Total avhold jeg og. Men har veldig lyst på denne gangen. Sist orka jeg ikke tanken, men nå har jeg veldig lyst på. Men kommer aldri i verden til å ta noe. Snakket med damene i syklubben til mamma. De sa, ta da vel. Vi drakk jo hele svangerskapet i gamle dager.. Mamma drakk øl og røyka ho. Jeg lever.. Men jeg vil ikke ta sjangsen sjøl.

Blir kvalm av tanken på å skade ungen min... Det er ikke akkurat et tema man kan forske så altfor mye på i grunn...

Skrevet

Hei.

Jeg drikker ikke vin mens jeg er gravid. Ikke for å være hysterisk eller noe. Men har faktisk ikke lyst på heller.... :-)

Så jeg venter til etterpå.

Skrevet

Tror ikke grunnen til at noen tar seg et glass vin en sjelden gang, selv om de er gravide, er fordi de MÅ ha alkohol. Det er i hvert fall ikke det som er grunnen til at jeg koser meg med et glass rødvin en lørdagskveld i blant. Alkoholfri rødvin mangler smaken og fylden som "vanlig" rødvin har, jeg synes ikke det smaker noe godt. Det er jo ingen som har funnet ut hvor mye/lite alkohol som skal til for at et foster tar skade av det, men er det noen som har hørt noe om at det fødes flere barn med skader pga. alkohol i land der vin er en naturlig del av måltidene, som f.eks. Frankrike og Spania? Det er jo heldigvis opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Jeg nyter mitt lille glass med rødvin sammen med min kjære, kanskje en lørdagskveld i måneden, uten å ha dårlig samvittighet av den grunn. Men det er nå mitt valg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...