tigergrrrl Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Legen min sa at et glass til maten var helt ok, jordmora mi sa at jeg burde var totalavholdende. Argh! Jeg hadde uansett tenkt å vente til nå, dvs 14 uker, før jeg drakk noe som helst pga hjerneutvikling, men nå er jeg bare litt oppgitt. Mange leger sier det er greit, og så kommer jordmora med brosyjren fra Sosial- og helsedirektoratet som heter "nei takk, jeg er gravid". Har så lyst på rødvin!!!!!!!!!! Forrige lørdag hadde vi en del venner over på lammelår. Mannen min åpnet rødvinsflaska mens han kokkelerte og jeg sniffa godt på vinen. Fy søren, det var en god vin. Lanzerac fra Sør Afrika, cab sau, fra 1998. Uffffffff. Endte med at jeg smakte og spyttet etter at gjestene hadde gått.. Nå vil jeg gjerne drikke litt vin uten å få dårlig samvittighet. Innspill?
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Jeg har en dilla på hvitvin,uten at jeg drikker det. Men har konstant lyst på. Tør ikke drikke noe enda i alle fall... Har klart meg snart 24 uker,så tenkte jeg kanskje klarte meg resten også...
DiddiDaddi Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Drikker ingen alkohol nå når jeg er gravid, det er usikkert hvor små/store mengder som skader, og derfor er totalavhold eneste riktige for meg. Elsker også rødvin, men koser meg med lukten, og syns absolutt det går fint å klare seg uten de få månedene av hele livet hvor en er gravid og ammer. Du får gjøre det som kjennes riktig ut for deg og samvittigheten ) God helg!!
Lykkelig! :) Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Hei! Jeg er også glad i vin, men for meg er det en selvfølge å være totalavholds under graviditeten. Det finnes alkoholfrie alternativer. Nå er jeg så heldig at jeg er glad i øl også. Ære være Munkholm. Det er jo en grunn til at det offentlige anbefaler totalavhold for alkohol. Lykke til med valget!
seff Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 For meg er det en selvfølge å være total avholds i svangerskapet. Men nå er jeg tilnærmet avholds ellers og, og synes dessuten vin smaker skikkelig drit, så det er ikke det største problemet for meg :-) Det finnes kanskje alkoholfrie varianter du kan prøve deg på? Skjønner det er ille hvis man plutselig MÅ ha en bestemt ting....Også kan man ikke...Da får man jo ti ganger mer lyst på hva-det-nå-enn-er!
rødhette* Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Helt ærlig, blir jeg alltid litt oppgitt når jeg ser sånne tråder... Det er ikke meningen å være slem eller noe her, men jeg ser virkelig ikke problemet med å klare holde seg unna alkohol i 9 mnd. Synes man bør klare det, for en så viktig grunn. Så lenge man ikke vet nøyaktig hvor mye som skal til for at fosteret skal ta skade av det, er det like greit å holde seg helt unna.
Gifteklar:0)) Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Jeg har faktisk tatt meg et glass vin nå i sommer da vi var på ferie.ser ikke noe galt i det da det er så lite.
MM med spire Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 For meg er det ingen forskjell på å være i uke 5, uke 16 eller uke 33... Totalforbudet mot alkohol gjelder uansett.
rødhette* Skrevet 22. september 2006 #9 Skrevet 22. september 2006 Samme her... Fra øyeblikket man finner ut man er gravid, bør man holde seg unna! (og enkelte anbefaler også at man avstår fra alkohol fra øyeblikket man begynner å prøve bevisst å bli gravid). Man vet ikke hvor mye som skal til før fosteret tar skade av det, og noen tåler veldig lite alkohol. Derfor mener jeg at man bør holde seg helt unna, og ikke engang ta et glass. Mange bekker små...
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 har ikke rørt alkolhol siden jeg fant ut at jeg var gravid, ville aldri ha gjort det heller! man vet aldri hva som er for mye,derfor best å være toltalt avholdende så er man på den sikre siden..
MammaAskepott Skrevet 22. september 2006 #11 Skrevet 22. september 2006 Eg er av den meininga at ein sup ein sjelden gong inniblant ikkje er noko å skrike høgt for. Er og veldig glad i rødvin, og savner ta et glass og to sammen med min kjære inniblant. Det er som mange understreker, at ein risikoen ikkje er kjent, uansett mengder, så man bør jo vere forsiktig. Men det er heller ingenting man kan forske på og med viten sei noko om. Det får difor vere opp til kvar enkelt om man vil nyte et lite glass eller ei. Når eg seier eg har smakt vin etter eg vart gravid, så snakker me om tre slurker i sommer! Kven veit, kanskje dete blir ein smaksprøve ved ein seinere anledning. Trass i kor glad eg er i å kose meg med et glas vin, så er det liksom ikkje SÅ godt under svangerskapet. .har ikkje så lyst på no, som ellers liksom... GOD HELG!!!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #12 Skrevet 22. september 2006 Hvorfor er det vinglasset SÅ viktig? Syns det er rart at noen i det hele tatt tenker tanken på å drikke når man er gravid... Det er snakk om 9 mnd, og ditt barns helse. Selv er jeg veldig glad i både øl og vin, jeg er fredagspilsens venn etc. Men, nå i 9 mnd klarer jeg meg virkelig uten. Hadde faktisk blitt litt skremt hvis jeg MÅTTE kjenne smaken av vin.... Ta en munkholm, og kos deg.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 hvis man ikke klarer å holde seg unna alkohol når man bærer på et nytt liv som er ens eget kjøtt og blod,ja,da syns ikke jeg at man burde bli gravid.. da er tydeligvis alkoholen viktigere.. men det er nå min mening..
Jente1980 Skrevet 22. september 2006 #14 Skrevet 22. september 2006 For meg er det også en selvfølge og holde seg unna alkohol når jeg går gravid. Det var akkurat som å skru på en knapp når jeg fant det ut, hverken vin eller en "festrøyk" kunne falt meg inn!! Men nå snakker jeg for meg. Det får være opp til hver enkelt hva folk velger og gjøre:) Det er jo mange som mener at et glass vin i ny og ne som gravid ikke gjør noen skade, samtidig så sies det at en vet lite om skadene på et foster ved bruk av alkohl, så en får spørre seg selv om en er villig til å ta den eventuelle risikoen.
tigergrrrl Skrevet 22. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 22. september 2006 Grunnen til at jeg spurte var at jeg har fått et råd fra jordmor og et annet fra lege. Selvfølgelig greier jeg å holde meg unna vin mens jeg går gravid, jeg lurte bare på om det var noen andre her som tar et glass nå og da. Mange leger drikker vin under graviditet, og da tenker jeg at de er rimelig opplyste likevel. Det jeg har fått høre er at alkohol kun gjør skade en dag under graviditeten, og det er når hjernen dannes. Dette kom fra et seminar holdt i regi av sosial - og helsedirektoratet. Problemet er selvsagt at en ikke kan være helt sikker på når det er. Og du over som mener at en som ikke greier å holde seg unna alkohol når en er gravid burde la hele greia være - hva i all verden mener du med det? Jeg sa ikke at jeg ikke greide å la det være, jeg spurte bare om innspill. Og jeg synes fortsatt det er rart at en blir møtt med så motstridende råd. Alkoholfrie alternativ til vin.. Tja, Munkholm er godt, men jeg er faktisk ganske kresen på vin. Det er jo ikke all vin som er god. Jeg koser meg med Munkholm også jeg.
Lirum Skrevet 22. september 2006 #16 Skrevet 22. september 2006 Jeg drikker ingenting. Men du som jeg kjenner meg igjen i LYST på vin! Og jeg er egentlig en øllejente, det vi si jeg bælmer ikke! Jeg drikker øl som om det var vin. Tenker på brygger i og metode og nationalitet osv..... Å men vin, jeg er sikkert på at dyp og litt bitter italiensk rødvin er en pica for meg.... men jeg kan ikke! Kan ikke! For jeg ville ikke kunne få fred om det skulle vise seg at noe er galt med barnet...var det fordi jeg ???? Men jeg har smakt en finger ved sjeldent fine anledninger. EN finger, dvs to suuups sent i svangerskapet!!! Det vi si når en venn henter opp en gyllen flaske fra vinkjelleren og liksom ja......denne får du ikke smake mer resten av livet - anledning!!!
vivi79med2tette Skrevet 22. september 2006 #17 Skrevet 22. september 2006 Hei. Er total avholdende i graviditeten, men er neimen ikke sikker på om det er nødvendig. Skal ikke lenger enn til Danmark før man ser en helt annen praksis. Men for meg blir det helt feil å drikke ( og røyke) når dette er noe man vet kan skade. Derimot kommer jeg ikke til å være totalt avholdende når jeg ammer. Ble kjent med ett legepar på ferie (norske) De sa: Ett glass er som ingen, 2 er som 1 og 3 er som kefir. Og Kefir er ikke farlig å gi til barn :-) Men kjære, alt er med måte og det er da snakk om å stoppe på tre glass av vanlig størrelse :-)
lettereforvirra Skrevet 22. september 2006 #18 Skrevet 22. september 2006 Jeg ser heller ikke vits i drikke noe når jeg er gravid. Har ikke drukket siden mars 2005 (ble gravid med førstemann da ) og aner ikke hvordan jeg reagerer på alkoholen. Vi var glad i fest før (kanskje litt vel mye ) og nå synest jeg det er godt å være avholds når ungene er små. Det er min mening men herregud folk må jo få bestemme selv hva som er rett for dem etter endt svangerskap. Men i selve svangerskapet synest jeg det går fint ann å velge bort vinen i de ni månedene. Alle vil vel at barnet skal ha det best mulig når det ligger i magen og når staten sier at vi bør være helt avholds så må det være en grunn til det.
MammaDilla Skrevet 23. september 2006 #19 Skrevet 23. september 2006 Dersom barnet blir født, og det viser seg at barnet ikke er friskt... vil du da klare å lavær med å tenke på det glasset med vin du tok? Det hadde ikke jeg greid.. Derfor tar jeg ikke det glasset med vin. Det er ingen som vet hvor mye/lite et foster tåler, men det vi vet er at det er en risiko med det. ni måneder er jo ingen ting i det store perspektiv vel??
Gjest Skrevet 23. september 2006 #20 Skrevet 23. september 2006 Hva med alkoholfri vin da.... Jeg er ikke så glad i vin, men i øl og der er munkholm og clausthaler ett herlig valg ;o))) Helt alkoholfritt
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 23. september 2006 #21 Skrevet 23. september 2006 Vanskelig å gi råd når ikke engang legestanden kan bli enige, men det er vel nettopp derfor jeg har bestemt meg for å la være. Men jeg savner et glass vin på fredagskvelden, og søndagene når jeg tar 2-timers bad med dempet lys og rolig musikk *sukk*. Nåja, det er ikke SÅ lenge igjen da :-)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #22 Skrevet 23. september 2006 Dette er typiske innlegg hvor man må være anonym for å ikke bli overhøvlet. Legen min sa som din, og ikveld skal jeg ta meg et glass vin. Tror ikke det er farlig, og dersom babyen ikke er velskapt finner jeg det svært lite sannsynelig at det skyldes det glasset med vin. De undersøkelser som er gjort ift alkohol, dreier som alkoholmisbruk- og jevnlig bruk av alkohol. Når det er sagt, er min erfaring at det er mer tanken på vin som frister enn vinen selv, ofte holder det med en slurk;-) God hvitvin er inglenook og munkholm er slettest ikke værst.
Camilla ♥venter mars-baby♥ Skrevet 23. september 2006 #23 Skrevet 23. september 2006 legen min sa jeg måtte holde meg unna alt som var av alkohol, han sa det var gift får barnet. men så sa han også at det finnes unntak, at det kanskje er litt vanskelig og si nei til 1 glass når du er på fest. jeg vet legen min er 100% avholdsmenneske, så jeg hører ikke helt på han men etter jeg ble gravid har jeg kun tatt 1 liten likør jente19.
Denise:-) Skrevet 23. september 2006 #24 Skrevet 23. september 2006 Kan godt hende ett par glass vin ikke skader, men babyen i magen blir jo faktisk fullere enn det mor er, og det tar lengre tid for babyen å bryte ned alkoholen. Det er vel ingen som ville skjenket ett nyfødt barn? Da synes jeg at man skal la være å skjenke babyen mens den er i magen også. Det er godt med vin, men det finnes alkoholfrie varianter.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #25 Skrevet 23. september 2006 Maa bare fortelle at jeg er gravid i Storbritannia og her sier helsemyndighetene at man trygt kan drikke 1-2 enheter alkohol 1-2 ganger i uka. Forstaar ikke den norske puritanismen paa dette omraadet. Jeg drikker et lite glass vin til mat med mye vann ved siden av - bare aa bruke fornuften. Life goes on. The Royal Society for Gynaecologists and Obstetricians har en enda rausere grense paa 9 enheter i uka (spredd utover selvsagt)... Det er en personlig besluttning naar alt kommer til alt, men jeg mener at det ikke er verdens ende aa ta seg to smaa glass vin i loepet av uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå