Gå til innhold

Heimefødsel i vatn

Efua Menu♥  Gutetvillingar

Anbefalte innlegg

Heisann! Eg ventar mitt andre barn i månadskifte oktober/november og planen er å føde heime - i vatn. Er det nokon som har erfaring med det? Får låne eit basseng av jordmor, men ho kunne ikkje garantere at det ikkje lekk. Blir nesten litt stressa når eg tenkjer på det som kan skje...

Er for tida 20% sjukmeldt, men neste veke blir det 50%, har så mange kynnare og det er slitsomt. Men det er ikkje så lett å innrømme og å takle at eg ikkje klarer alt lenger. Med fyrste jenta jobba eg til 10 dager før og monterte møblar to dagar før. Har flytta inn i eit hus for ein mnd sidan som treng ein del oppussing og det klør i fingrane........ Men eg må vel nesten halde meg litt i ro.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6410711-heimef%C3%B8dsel-i-vatn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte ikke i vann, men satte meg i badekaret et godt stykke ut i fødselen. Da skal jeg si at det ble fortgang i prosessen! Jeg hadde vel bare et par rier før pressriene satte inn og jeg kunne kjenne hodet... Jordmor var ikke kommet , så hun anbefalte meg (på telefon) å føde utenfor badekaret for å være sikker på at vi ville ha kontrollen. Kommer til å bruke badekaret denne gangen også, men synes ikke det hadde så veldig lindrende effekt.

Husk å hvile, men dagene blir lange hvis ikke du gjør noe spennende! Og kos deg! Men det er sikkert: Kynnere er slitsomt!

Jeg fødte i vann på sykehus med første, og det var grunnen til at jeg først ville på sykehus igjen - for å ha vannbasseng i en så liten leilighet som det vi har, det ble litt mye pes... Jeg hadde ikke lyst til at tanken på lekkasjer og parkett og slanger og slikt skulle forstyrre konsentrasjonen. Men til slutt ombestemte jeg meg, og så ble det hjemmefødsel "på land". I ettertid er jeg glad for det, for jeg følte at det at jeg ikke var i vann gjorde at opplevelsen ble mer "virkelig", og at jeg kunne være mer til stede i fødselen. Men det er bare meg, så ikke la meg skremme deg fra fødekaret, da! Hvis dere rigger dere til med litt plast på gulvet osv er det jo grenser for hvor mye en lekkasje kan gjøre. Og vannet gir en fantastisk ro og smertelindring!

Og du.... sitt litt på rompa før fødselen, da! :-)

No har eg bestillt fødekar frå madeinwater :-) Håper berre at det ikkje tek altfor lang tid i tollen, kjedeleg om det kjem etter fødselen...

Er ganske gira på å føde i vatn, men ein veit jo aldri kva som skjer/kva ein føler for der og då.

Har fått roa meg litt ned og akseptert at eg ikkje kan gjere alt lenger sjølv om det er tøft å ikkje kunne slenge seg på sykkelen...

Jeg lurer på hvor du bestilte det og pris? Er nemlig også inne på dette med vann...

Håper du nyter litt av å ta det med ro...Det er ikke så mange ganger i livet vi har en god unnskyldning til å gjøre akkurat det! :)Og denne gangen har jeg bestemt meg for å gjøre det så mye som mulig, - det kan jo være siste gangen... Nå er tiden inne for gode bøker til en god kopp te og et tent stearinlys...:)

Heisann,

her er linken til fødekar: http://www.madeinwater.co.uk/pool.html#

Det er ikkje så dyrt (55 pund), men så blir det + frakt + toll + mva, det er verkeleg heitl utruleg desse importreglane i landet vårt! Så om du har god tid så prøv å skaffe det i england eller eit av dei andre landa der dei forhandlar. Eg var tenkt til å kjøpe kun karet, men så vart det til at eg kjøpte heile pakken, frakta blir jo det same.

I morgon skal eg ikkje på jobb, gleder meg stort. Det er så vanskeleg å berre drite i jobben, for eg har nett begynt på dr.grad studiet og det er ingen som visstnok klarer å det med å jobbe vanleg arbeidstid. Det høyrest jo lovandes ut for familien... EG har tenkt å ta eit kurs i permisjonstida og tanken var å ta avspasering for dette i etterkant, men det vart eg frarådd. Mi fyrste vart føddi Italia og eg hadde 5 mnd permisjon så eg tenkte at nestemann skulle eg nyte i Noreg med lang permisjon. Jaja, ein kan jo alltids satse på nr tre...?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...