Gå til innhold

Unnskyldninger for å ikke drikke alkohol

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, men har ikke lyst til å fortelle det ennå. Er det noen som har godt råd om hvordan man skal skjule graviditeten i sosiale sammenhenger der det blir "forventet" at man skal drikke alkohol. På jobben er det så mange som er gravide og alle er hele tiden opptatt av hvem som blir den neste, så jeg kan ikke si at "jeg kjører" hele tiden.

Fortsetter under...

Sykdom/penicillinkur er en grei løsning. Jeg lurte venninner lenge ved å drikke Munkholm på byn. Gikk alene i baren og kom tilbake med et glass øl, ingen så forskjell. Andre tips er helle alkoholfri vin på "alkoholholdige" vinflasker, (de med skrukork er lettest å lure med ) eller sprite opp appelsinjuicen med faktisk Sprite/7-up.

jeg synes det egentlig er ganske horribelt at vi må ha unnskyldninger for å ikke drikke.. det er da vell ikke bestandig man har lyst å drikke.. er det vell?! kan skjønne at hvis en person drikker hvær helg, for så å plutselig slutte.. kunne virke litt rart. men ellers er det vell bare å si at man er dritt lei av å være sliten hele hælga, bare fordi man har drukket.. eller at jeg kan faktisk ha det gøy uten å drikke...

Det er ikke lett å holde det skjult for lenge, da samboeren ble gravid da " bløffet" vi noen uker, men vi bestemte oss bare for å fortelle det til slutt, det er ikke vits å skule det for lenge, alle legger merke til forandringer ved deg.

Drikker du hver helg og plutselig tar en pause, så er ikke det unormalt, kroppen trenger vile etter masse festing og drikking.

Annonse

Takk for svar. Er spesielt i jobbsammenheng jeg tenkte på. Vet at vi skal ut med jobben på resturant snart og da er det ikke så lett å skjule for noen at man sier nei takk til vin.

I kveld planlegger jeg å bruke Munkholm trikset. Har ikke tenkt å holde det skjult for venner så lenge, men vil ha det litt for meg selv de første to ukene i hvertfall så jeg venner meg til tanken. Er jo både gøy, skummelt, rart og spennende å være gravid for første gang.

Eg sa bare "neh, eg drikker ikke i kveld..." når folk spurte, eller at eg skulle tidlig hjem av en eller annen grunn og ikke "gadd" å drikke.....det holdt ikke lenge før folk lukta lunta! Hadde ikke lyst å fortelle det til alle de første 12 ukene, men nå vet de fleste det. Så synd at det ikke er mer akseptert å ikke drikke.....

• 3 uker senere...

Jeg har selvsagt blitt invitert ut på masse akkurat nå og i går fant jeg ut av jeg er gravid. Heldigvis er det forskjellige folk jeg skal ut med så ingen skjønner tegninga om jeg sier at jeg er litt sliten og går for te og cola. Det er jo helt akseptert at man er litt sliten en gang i blant og ikke vil drikke, men de ville jeg skjønt tegninga om det samme skjedde fem kvelder etter hverandre...

Jeg har også nettopp oppdaget at jeg er gravid, og har lyst til å holde det for meg selv en stund til. Enig i at man egentlig ikke skulle trenge en unnskyldning, men det er ikke alltid like enkelt når det er bursdager og fester og du normalt ville drukket øl eller vin.. Etter tips fra andre her inne forsøkte jeg å helle alkoholfri rødvin på "vanlig" rødvinsflaske slik at det skulle se ut som om jeg drakk rødvin. Men - problemet er bare det at alkoholfri rødvin - og hvitvin - smaker og lukter pyton. Jeg helte derfor druejuice på flaska istedet- fungerer mye bedre!! Ser akkurat ut som rødvin - og smaker godt. Hvis du skal drikke "hvitvin", fungerer det fint med juicen Tørst.

hehehe, så vittig. kjenner meg så godt igjen. første gang jeg skulle på fest etter at jeg ble gravid prøvde jeg meg på "er litt sliten og vil kjøre". funka ikke det, ble mast hele kvelden på om jeg var gravid. kjedelig å føle at man må avlyse og finne på dårlige unnskyldninger hver gang det er noe. prøvde sist med alkoholfri sjampis, men det ble så mye røyking inne at jeg måtte gå... heldigvis er den tiden over, er nå 18+2 så alle vet det :)

Annonse

jeg skulle ut i jobbsammenheng,og da pratet jeg bare med bartenderen/servitøren og gav beskjed om at jeg bare skulle ha alkoholfritt hele kvelden. så jeg fikk drinker som ikke skilte seg ut fra de andre. holdt meg langt unna vin,for alkoholfri vin er en skam mener jeg..

men det er virkelig trist at det ikke skal være "lov" og ikke drikke alkohol til enhver tid..

på den tiden var jeg 7 uker ca,nå er jeg 23 og er nok avslørt gitt.. :)

• 2 uker senere...

Ikke lett den der :) Følgende unnskyldninger har jeg brukt:

Medisiner (var f.x. snufsete - skrøt på meg penicilin mot halsen og sa jeg var redd den ikke ville funke dersom jeg drakk)

Bestilte alene ved baren munkholm i glass, blody mary uten alkohol og alkoholfri vin og lignende.

At jeg må tidlig opp dagen etter.

Har til og med tatt med alkoholfri vin på vanlig vinflaske - og klaget over at den ikke smakte så godt som den pleide.

Ellers har jeg faktisk allergi mot noen typer rød vin, og det utnyttet jeg i stor stil!

Har opplevd spontanabbort og hadde derfor ikke lyst til at hele verden skulle vite før jeg var rimelig sikker da. I løpet av 3 mnd følte jeg at jeg hadde brukt opp hele kvota mi av hvite løgner ;) Ellers kan man jo la være å være med på det sosiale, men det er litt kjedelig det da...Klarte fint å bedra nesten alle på jobben. Bare to stk som virkelig fattet mistanke, men de var diskrete nok til å holde tett til jeg fortalte de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...