lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 22. september 2006 #51 Skrevet 22. september 2006 Vel, vi er vel aknskje alle unge som er under 23. Støtter dere iallefall uansett Reagerte bare her en dag på ei som var 16. Ble litt vel ungt kanskje. Venninne av meg på 18 som har termin om en uke. Hun og samboeren klarer seg kjempegodt Hvor gamle er kjærestene deres/ samboerene? Jeg og samboeren min er bare 22/ 23, men prøver som bare det Lykke til alle sammen
Sussa85 - snart 2? Skrevet 22. september 2006 #52 Skrevet 22. september 2006 Ja jeg er ihvertfall ung..men ikke for ung til å bli mamma...Jeg må innrømme at jeg IKKE liker at folk under 18 blir mamma...men jeg kritiserer ikke dem fordet:) Deres liv..deres valg...det akspeterer jeg...men jeg ville ALDRI ha blitt gravid før 20....den saken er grei:) Jeg blir 22 når baby kommer til (om jeg blir gravid i år da..hehe) og det syns jeg er perfekt....sambo blir 23 det året baby evnt kommer til..helt perfekt.
Norwegian by injection Skrevet 22. september 2006 #53 Skrevet 22. september 2006 Hei! Jeg tror ikke vi "gamle" har lyst å kritisere dere "unge", det vil ihvertfall ikke jeg. Vi prøver bare å forklare hva vi, som har levd litt lengere, mener om å få barn. Man vet jo aldri hvordan det er å få barn før mann har fått de uansett alder. Og det er IKKE lett! Det høres ut som en romantisk drøm, ung og forelsket så får man en søt liten baby! Det er så NOT virkligheten! Å være mamma er en" jobb" som krever utrolig mye! Jeg var 25 når jeg fikk min første unge, angrer ikke, men hvis jeg hadde visst da det jeg vet nå hadde jeg ventet et par år til. Vi prøver bare å dele våre erfaringer med dere
starfire Skrevet 22. september 2006 #54 Skrevet 22. september 2006 Jeg er sikkert en av de som bruker sterkest ord ang unge moedre og det er en grunn til det. Sjekk statistikken for par som faar barn baade tidlig i forholdet OG naar de er veldig unge. Og ja, du ER veldig ung naar du er 19. Selvfoelgelig FOELER du deg voksen nok til aa bli mor som 19, men det betyr faktisk ikke at du er det. Hva veldig mange unge jenter ikke tenker over er oekonomi, utdannelse, hva gjoer jeg dersom jeg blir alene med dette barnet, etc etc. Hvilken utdannelse har du, for eksempel? Og hvis det virkelig saarer deg at folk kommer med kommentarer om at du er for ung til aa faa barn naa... kanskje du skal se litt naermere paa AARSAKEN til det. Det kreves mer enn kjaerlighet for aa oppdra et barn. Blandt annet livserfaring, noe en 19 aaring ikke har. Kanskje hovedgrunnen til at mange med meg synes det er galt at 18-19 aaringer proever aa bli gravide er fordi vi tenker paa barnet?
*bubbs* Skrevet 22. september 2006 #55 Skrevet 22. september 2006 Til Flippa Det er faktisk ikke riktig at de yngre jentene føder barn med færre missdannelser. Tenåringsmødre føder mye oftere barn med missdannelser enn dem mellom 20 og 30. Forskerne tror ikke det er biologiske, men sosioøkonomiske grunner til dette. De yngste mødrene er også overrepresentert i omsorgsvikt saker.
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #56 Skrevet 22. september 2006 Hvorfor skal ikke vi som er 19år klare å ta vare på ett barn?? Er MANGE flinke unge mødre!! Jeg syntes ikke at noen kan dømme noen hvis de ikke kjenner hverandre!! Selv om dere er voksne og "vet alt" så bør dere se dere litt rundt!! Hvor mange er det ikke som er 19 som har unger?? Jeg har ei venninne på 21år og har 3 unger fra 4år til 10mnd=) Det er ikke noe dere bør dømme før dere kjenner personen! Mange som er 19år og voksne i alderen! Men virker ikke som dere vil høre på de som er under 20år.. For dere har bestemt dere for at "vi er for unge og har ikke det som må til" Det vet dere ikke!
*bubbs* Skrevet 22. september 2006 #57 Skrevet 22. september 2006 Er helt enig. Man utvikler seg enormt bare på de få årene som går fra 19 til 21. Prøver du som 21 åring blir du mor når du er 22 (eller i alle fall nesten...) og man utvikler seg enormt i disse årene.
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #58 Skrevet 22. september 2006 Hei Liover!! Min samboer/forlover er 22=) Takk for at du støtter oss=)
starfire Skrevet 22. september 2006 #59 Skrevet 22. september 2006 Du har ikke engang svart paa to enkelt spoersmaal. Hvilken utdannelse har du? Har du tenkt over hva du skal gjoere dersom du blir alene med omsorgen for barnet ditt?
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #61 Skrevet 22. september 2006 Har ikke no utdannelse enda,MEN DEN KAN MAN TA SELV OM MAN HAR UNGE=) Ja, har tenkt på det=) Det blir ikke no problem.. Skal nok klare dt se du! Mammaen min satt alene med to små og henne klarte det=) Og nok hjelp får jeg hvis dt skjer!! Men det kommer ikke til å skje! Nå tenker du "hvordan vet du det, det kan skje" Ja jeg vet dt kan skje, men dt trur jeg ikke;)
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 22. september 2006 #62 Skrevet 22. september 2006 Heisann! JEG STØTTER DE UNGE SOM VIL HA BARN!! ;o) Jeg er 32 år og prøver nå å bli gravid for første gang, føler kanskje at jeg er litt seint ut med å begynne med det. Men det skyldes karrierejag og skilsmisse, men nå er jeg samboer med søteste gutten i verden og vi nå ha barn. Noen ganger angrer jeg på at jeg ikke begynte før, men føler også at jeg ikke var moden ennå. Jeg mener at vi alle er forskjellig og når folk føler at de er modne for å få barn, så bør de kunne få barn uten at andre skal kritisere. Et eksempler er min søster som bare er ett år eldre enn meg, men enda sååå mye mer voksen enn jeg er. Hun fikk barn som 20 åring, og det var helt naturlig for henne og samboern. og hun hadde da ønsket seg barn i flere år. Og hadde det ikke vært for at min mor fikk barn allerede som 16 åring, hadde ikke jeg sitter her og skrevet på bim.... Hun hadde tre barn før hun fylte 20 år. Vel, hun anbefaler ingen å få barn så tidlig som 16 år. Men så er det også stor forskjell fra å være 16 til 19-20.. man utvikler seg veldig mye på de årene og noen blir faktisk voksne. Så mitt mening er: Stå på unge damer, det er dere som bestemmer!! og tvi tvi for at det klaffer for dere snart.
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #63 Skrevet 22. september 2006 Hei hjertebank=) Koselig at du vil høre og ha tro på oss som er under 20=) Man blir litt "leiseg" når de kommer sånn og sier at vi som er under 20 ikke kan klare å gi det ett barn trenger!! Jeg er 19år nå, og klarer jeg å bli gravid nå så er jeg 20år når den kommer=) Syntes ikke 19år er så tidelig jg da, man er jo ingen unge lenger da! Klem
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 22. september 2006 #64 Skrevet 22. september 2006 Det er vel ingen garanti for at forhold/ekteskap holder, enten man er 20 år eller 30 år? Vil det si at alle her inne på bim må legge en plan for hva vi skal gjøre i tilfelle vi blir alene? syns vel heller at man må ta livet som det kommer.....
starfire Skrevet 22. september 2006 #65 Skrevet 22. september 2006 Ja, selvsagt KAN man tra en utdannelse selv om man har barn, men det gjoer det SAA mye vanskeligere. Og at det ikke blir noe problem... hmmm... sa det er derfor de fleste venter med aa faa barn til de er i siste aaret av sin hoeyskoleutdannelse. Ja, NAA skjoenner jeg det.... Selvsagt tror du ikke at du blir alene med barnet, men det kan skje. Noe som mange eldre kvinner tenker over, mens unge jenter sier "Men det kommer ikke til aa skje." Lykke til videre. Haaper du snarest trekker hode ut av sanden og ser realistisk paa livet.
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #66 Skrevet 22. september 2006 Jepp=) Tar det som det kommer=) Men jeg vet at blir dt slutt mellom meg og min samboer får jeg god hjelp og støtte av mine foreldre=)
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #67 Skrevet 22. september 2006 Det kan jo skje! Men det tar vi heller som dt kommer!! Hva dt no mer å klage på?
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 22. september 2006 #68 Skrevet 22. september 2006 Det er alltid noen som mener at deres mening er der som er riktig. Men som jeg sier; alle er forskjellig og blir voksen til forskjellige tidspunkt. Jeg følte meg forholdsvis voksen selv når jeg var 19 år, husker jeg passet på mine venninner som bare surra rundt med gutter. Selv var jeg nesten samboer og skikkelig husmor på den tiden. Og veldig opptatt av planen min som var utdannelse og karriere først. Det var mine valg, og jeg vil ikke tåle at folk kritiserer meg for det. Så bare hev deg over andres mening, det er ditt liv!! ;o)
Gjest Skrevet 22. september 2006 #69 Skrevet 22. september 2006 Drit i andre og gjør som dere føler for. Jeg har ikke kritisert noen, og kommer heller ikk til å gjøre!
lita78ღ Skrevet 22. september 2006 #70 Skrevet 22. september 2006 meg som 19 -kjøpt leilighet, forlovet, jobb, utdannelse og KLAR for barn! Å jada. Moden var jeg også. og hadde helt sikkert blitt en kjempegod mor. 2 år sener: flyttet til Oslo, studerte og hadde det utrolig bra!!! jeg lo av meg selv som 19åring. Dette er er det mange som har skrevet før meg så skal ikke utbrodere noe mer, men hva du har lyst til å gjøre kan forandre seg. Spør du en som har blitt mor tidlig:selvfølgelig angrer hun ikke!! har fått en skjønn unge og ønsker klart ikke bort den!! Men da vet man heller ikke om annet. Å jada. selvfølgelig kan det gå å få seg utdannelse etter man har fått barn. Men det ER vanskeligere! Hvorfor gjøre det vanskligere enn nødvendig. Du har mange år på deg!! Hvis du har lyst på barn, så er lysten der også senere. du har så god tid!!! Tro meg, det finnes annet her i verden! Lykke til!
starfire Skrevet 22. september 2006 #71 Skrevet 22. september 2006 Det du tar som et personlig angrep er simpelthen min mening. Og min mening er at man burde vente aa faa barn til man har litt mer livserfaring enn det man har naar men nettopp er ferdig paa skolen. Var det noe mer? Ja... et haaploest oenske om at det blir satt mer fokus paa gramatikk.
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 22. september 2006 #72 Skrevet 22. september 2006 Titttei Starfire!! Jeg lever!!!! og jeg har aldri manglet verken kjærlighet eller støtte hjemmefra.Utdannelse har jeg også klart å få meg, men penger og støtte fra min mor. Men jeg burde kanskje ikke ha klart meg så bra i livet, siden min mor bare var 19 år når hun fikk meg? Og ingen utdannelse hadde hun heller.... og attpåtil ble skilt da hun var 31 år. Nei og nei, så ille.... MEN hun klarte faktisk å ta seg av oss barna, et småbruk og senere ta seg utdannelse. Ingenting er umulig nemlig. Jeg syns også det er negativt å tenke: tenk om forholdet ryker. Det kan jo skje om man er ung eller gammel. Og hvis det skjer må man prøve å tenke på barna og sørge for at de har det bra. Så starfire, jeg syns ikke du skal ta alle unge under en kam her.
*Silje87* *Ønsker spire* 17pp Skrevet 22. september 2006 Forfatter #73 Skrevet 22. september 2006 Hei!! Min mor skilte seg da hu var i 20alderen, da satt hu igjen med meg og min store søster! Henne klarte seg bra og vi lever enda vi å=) Henne hadde heller ingen utdannelse, for hu var 19når hu fikk min søster=) Hu har jobb og alt nå! Syntes du ikke burde kritisere oss unge, siden du ikke kjenner oss eller noen ting STARFIRE=)
starfire Skrevet 22. september 2006 #74 Skrevet 22. september 2006 Akkurat, man har ingen garanti paa at forholdet skal holde. Og dersom man foelger litt med i tiden og ser litt paa statistikken, ser man at unge forhold er de som ikke takler et barn og dermed bryter foreldrene og den unge moren uten utdannelse og livserfaring blir alene med barnet, oppdrar det som en liten venninne hvorpaa barnet lider. Jeg vil paastaa at en 30 aaring har LITT mer livserfaring og sunt bondevett enn en 18 aaring har. Igjen; HJERNEN til en 18 aaring er NETTOPP ferdig utviklet. Ja, man skal ta livet som det kommer, men naar man har litt mer erfaring enn det en som nettopp er ferdig paa vgs, har man et litt bedre utgangspunkt.
Gjest Skrevet 22. september 2006 #75 Skrevet 22. september 2006 Heisann! Jeg er selv 19 år, og er gravid.. Er bare 5+3 enda, men. Dette var ikke helt planlagt, kan man si.. Men for vår del var det ikke noe annet alternativ enn å beholde. Jeg går på skole, tar allmennfag påbygging og etter det har ikke jeg peiling på hva jeg skal videre, så babyen kommer ikke til å ødelegge utdanninga mi, for jeg har ikke kommet til å begynt på noe nå, uansett. Å utdanning kan man fint ta senere. Vi har god økonomi, klarer oss kjempefint på en inntekt (+at jeg har en ekstrajobb). Kommer også til å klare oss fint etter babyen har kommet. Så jeg mener at om man er ung, kan man klare seg fint som mamma. Og man kan gjerne begynne prøve som 18 åring hvis økonomien og alt ligger til rette! Er ikke helt med på at 16-åringer begynner og prøve, da er man ikke ferdig med videregåendeenda, men for all del; folk er forskjellige. Og jeg respekterer valgene dere tar om det er virkelig godt gjennomtenkt. Er også klar over at ungdomstida blir borte, men jeg snakker for meg selv når jeg sier at jeg er for lengst ferdig med festing og rølpefyll og det som hører med.. Og, om jeg er moden.. Næh, jeg er veldig barnslig, eller barnlig da, hver vinter når snøen kommer er jeg den første til å springe ut å lage snømann! Men, jeg kan vel bli en god mor for det? Nei, om man er ung eller eldre så mener jeg at man kan bli en like god mor Ønsker alle som ønsker å bli gravide, lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå