Gå til innhold

Hvorfor kritisere de unge??

*Silje87* *Ønsker spire* 17pp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ville bare si at jeg er 18 og har begynt å prøve nå, men har ikke turt å si alderen min før nå! Koselig å se at det er flere unge her inne som prøver :o)

Ønsker dere masse lykke til! Håper det klaffer for alle som prøver :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, nja dt kan du få bestemme selv! Men jeg og min samboer har lyst til å være unge foreldre=) Hehe!

Men takk for at dere sier det dere mener da!!

Men syntes ikke det er no å kritisere!

Skrevet

Du synes jo ikke det når du ER 19. :) Alle 19åringer synes de er kjempevoksne. Men det er en grunn til at man ikke kan kjøpe sprit før man er 20 og til at noen barer ikke vil ha gjester under 23. Bare tenk over det... :)

Skrevet

Heisann=)

Vil bare ønske deg lykke til å=) Og IKKE bry deg om hva andre sier om at du er for ung!! Hvis du vil kan du legge meg til msn:) Hadde vært koselig å få kontakt med flere prøvere:D Min er [email protected]

Skrevet

Det har jeg og typen og. Derfor går vi for barn nå. Om jeg blir gravid som 24 åring ligger jeg laaaaaaaaangt under gj.snitt. for førstegangsfødene i Norge. :) Jeg blir en ung mor MED utdannelse.

Jeg er faktisk enig i at det beste er å få første barnet før man er 30. Ikke bare som synsing, men det er en ren medisinsk grunn til at man bør få første før det. Da har du fortsatt 10 år på deg til å være ung mor. :)

Skrevet

Jeg flyttet også hjemmefra tidlig. Og jeg startet et år for tidlig på skolen, så jeg var ferdig med vgs da jeg nettopp hadde fyllt 18.Da jeg begynte på uni. hadde jeg allerede reist rundt og opplevd verden et år. Jeg tror faktisk jeg var en veldig moden 19 åring. Poenget mitt var at selv de modne 19 åringene er fortsatt bare 19. M.a.o. ganske umodne.

Hvis du er moden for alderen, tenk så moden og fornuftig du vil være om bare noen år! :)

Skrevet

Unnskyld meg, men jeg synes du uttaler deg innmari umodent jeg da. Jeg har lest flere av innleggene dine og du har merkelige holdninger og argumenter. Vi "gamle" som du så pent kaller oss vil dere jo bare vel, men blir avblåst som av en umoden fjortis.

En annen ting jeg tror, (uten at jeg påstår at noen her inne tenker sånn) er at mange unge jenter som er skolelei og ikke har jobb, -tror at det er en lettvint løsning å få barn. Nettopp fordi det finnes økonomiske løsninger for dem i det norske samfunn. De klarer seg fordi de blir underholdt av det norske trygdesystemet. Og det sier jeg trygt fordi jeg kjenner tilfeller med mange likhetstrekk. Noen har innrømmet det også.

Vi "gamle" vil ikke kritisere dere yngre, men ber dere tenke dere godt om og vente med et så stort ansvar til økonomi og utdanning er i boks. Da har dere sikkert fått løpt litt villskap av dere også :)

Hilsen en som vil dere vel, kjære tenåringsmødre.

Skrevet

Samme om du har utdannelse el ei når du blir gravid da!!!!!! Noe som heter å ta skole selv om du har unger.. Og så lenge man har jobb er dt jo greit=)

Skrevet

Jeg synes dem under 20 kanskje passer best på ung og gravid jeg da. Det er jo bare krangling mellom "mødre og døtre" her inne. Unge under 20 år skulle hatt gratis p-piller av helsesøster. de ødelegger livet sitt ved å få barn så tidelig.

Skrevet

Lille venn ikke ta alle under en kam :o)

Lett å ikke forstå når man er så trang synt... Venninna mi (på nå 21 år) og typen har vært sammen i 6 år, har kjøpt hus sammen, hun er ferdig utdannet til det hun vil bli og de har nå en unge på 1 år. Jeg er kjempe glad på hennes vegne. Hun håper jeg får unge snart :o) Siden hun kjenner meg og vet hvor moden jeg er.

Skrevet

Ja venninner håper jo gjerne at de får barn samtidig, så de kan trille vogn sammen til nærmeste kafe..:=)

Skrevet

du var en slem mamma! tihi! Med det som er problemet med å flytte over til ung og gravid er at vi ikke er gravide enda... Vi er prøvere skjønner du :o) Derfor er vi her! Håper du blir snill med dine egne barn, så de kan komme til deg selvom de blir unge foreldre. Foreldre må være der for barna sine og støtte! Håper du lærte noe av det. Eller så er det kanskje du som ikke er moden nok til å få barn?!

Skrevet

Hei!

Nå skal jeg si noe som helt sikkert får deg til å steile: Ingen er spesielt voksne når de er 19 år. Heldigvis. Vi vokser og utvikler oss hele tiden. Jeg garanterer deg at når du har passert 30, så kommer du til å mimre og le over hvor voksen du engang syntes du var.

Men betyr det at man ikke kan få barn da?

Nei, det syns jeg virkelig ikke. OK 16, 17 oyoy- det virker som det ligger noe annet bak, når man ønsker det i så ung alder. Tror at mange som vil ha barn når de er så unge helst trenger noen å elske og bli elsket av, betingelsesløst.

Men å ikke være voksen, og når blir man egentlig det?, betyr det at man ikke kan bli gode foreldre? Absolutt ikke.

Hele livet er jo en utvikling. Fikk min første 9 dager etter jeg fylte tredve. Uansett hvor "voksen" eller ikke jeg følte meg da, så var det å ha blitt mamma noe som du faktisk ikke helt vet hva er før du er det. Jeg har vokst på å være mamma, det tror jeg også man fint kan gjøre når man er 19.

Jeg tror du helt klart forstår at du "ofrer" visse ting , eller velger bort visse ting, ved å få barn tidlig. I hvor stor grad, tror jeg ikke du vil innse før du faktisk er blitt mamma. Men du har tatt det valget selv, og det kan vel bli flott det.

Hvis jeg tenker tilbake på meg selv den gangen jeg var 19, så er det som slår meg mest hvor sterkt jeg mente alt jeg mente; hvor svart-hvitt verden var...

Det er det eneste jeg vil råde deg til å passe på når du får barn, uansett hvor gammel du er: Vær ydmyk. Ikke tro at du alltid gjør det beste.Våg å stille spørsmålstegn ved valgene du tar, våg å forandre mening. Jeg tror de som aldri bekymrer seg for om de er en god mor eller ikke, er de som kanskje burde det. Jeg tror jeg ville syntes dette var vanskelig når jeg selv var 19. men jeg var ikke spesielt voksen heller da.

Uansett, du styrer ditt liv. Livet ditt er som det er pga valgene du har tatt. Behold lekenheten, våg å vokse, også sammen med barnet og se aldri på deg selv som et offer.

Ble visst veldig filosofisk...

Lykke til.

Det er opp til deg hvordan det blir og da kan jo alle andre synes akkurat hva de vil- det spiller ingen rolle uansett.

Skrevet

Jeg har også flere venninner som har fått barn rundt 20 +/- og det er nok ingen av dem som syns de har gått glipp av noe her i livet. De har akkurat den jobben de ønsker seg, har tatt lange utdannelser, drar like ofte på konserter og jenteturer og koser seg med at barna nå er "store" og klarer mye selv.

Moren min var 20 da hun fikk meg og jeg har da verdens flotteste mamma/venninne i henne!

Utfra naturen sin side er vi jo strengt tatt klar for barn så fort vi får mensen og er kjønnsmoden, men de sosiologiske aspektene ved det er for mye å komme innpå her.

Hvis man skal kritisere "unge" jenter for å ønske seg barn, syns jeg det er veldig urettferdig. Da kan man jo like gjerne kritisere de godt voksne kvinnene som velger å få barn. Selv om de er godt etablerte, har god råd og ellers klar for barn, er det større fare for misdannelser, syndromer osv. (eller at de faktisk er så gammel at de er borte fra denne verden før barna er myndig....)

Man er klar for barn - aldri. Jeg aner ikke hvordan det blir, jeg bare vet at jeg ønsker det. Jeg kjenner det i sjela når jeg ser barn og foreldre sammen, når jeg ser barn på vei til skolen og når jeg ser familier som handler sammen til helgen.

Selv skulle jeg ikke HA barn da jeg var 18-19 og det holder meg litt våken om natta nå... Tenk om jeg har oppfylt en selvoppfylt profeti...

Gulp... Men jeg er klar nå! So bring it on for svarte!!

Skrevet

Heisann=)

Takk takk takk for at du forstår!!

Skrevet

må bare si at mange nok å klarer seg bra som foreldre som 19åringer..

Problemet er att man tror jo altid man er kjempevoksen i den aldren man er..

Og det er vansklig å ha en baby når man er 19år..Mest fordi man HELE tiden må bevise av man er flink nok... folk vokter deg med haukeblikk og du blir gjerne ikke tatt på alvor slik som en mor på 27 ville blitt..

Jeg snakker av erfaring, ble selv mor som 19åring og har klart meg kjempefint, blitt ferdig med skole ++ men hadde jeg fått valget i dag vet jeg ikke om jeg hadde valgt det sammme.. for selvom jeg synes jeg var voksen nok da.. var jeg kanskje ikke det når jeg ser tilbake..

Skrevet

Hei,

Jeg forstår jo forsåvidt også at dere vil ha barn, men det er jo ingen som kritiserer dere, det er jo heller snakk om velmenende råd. Jeg skal ikke komme med noen, fordi de aller fleste har kommet før.

Det jeg derimot vil påpeke er at forventet levealder for norske kvinner er mellom 60 og 70 år (? litt usikker her). Så det er vel svært få da som får barn når de er mellom 50 og 60 for så å dø fra ungen før han eller hun er myndig.

Poenget er jo at man ser på statistikker ikke sant, og da ser man jo at det er en overvekt av "problembarn" (sier ikke at det er noen her inne, eller noen her inne sine barn....men til tross en overvekt) blant barn som har svært unge foreldre.

Ellers lykke til alle mann

Skrevet

Da kom det biologiske argumentet inn, om debatten fortsetter kommer nok også det historiske inn også...

Jeg tror knapt noen her inne ønsker å gi seg helt biologien i vold; barneflokker på 10-12 barn er ikke noe noen ønsker seg. Med dagens barnedødlighet og tildigere kjønnsmodenhet så kan vi rent biologisk få et 20-talls barn i løpet av vår fruktbare periode. Så biologien er IKKE et godt argument.

Og i tillfelle noen skulle være fristet til å komme med det histroriske argument, så kan jeg ile til og fortelle at gjennomsnittsalderen for mødre hele tiden har variert. Og at det å få barn i når man var 40 var relativt vanlig på 1900-tallet (men ikke som første barn). På 1930-tallet var snittalderen på mødre midt i 20-årene på grunn av vanskelige økonomiske forhold.

Så jenter vi er nok tilbake til de sosiolgiske faktorene: har foreldrene evne til å gi barnet det det trenger: enten det dreier seg om materielle ting, emosjonelle, intellektuelle eller praktisk. Det finnes ingen fasit...

Skrevet

Det første som slo meg da jeg leste disse innleggene her er at de med flere år på baken råder de unge fra å bli gravid - de har som regel mer livserfaring og vet hva de snakker om.

De som støtter HI er som regel unge selv.... - og vet altså da egentlig ikke helt hva de snakker om

Det var min mening!

Skrevet

Det er opp til hver enkelt å velge selv..og greit å komme med velmennende råd....men ingen her på bim ville kunne få en på 19 til å skifte mening ang babylaging uansett gode argumenter når personen har bestemt seg. Så denne diskusjonen er meningsløs....

Ta meg: jeg er 21...sambo 22....vi har bestem oss..prøvd i 4 mnd nå..hørt alle og overveid alle argumenter for og i mot graviditet....jeg VET at jeg er ung...lite erfaring..og tror slettes ikke at jeg kan alt...og har MYE å lære....men jeg tror med hele min sjel at jeg vil kunne være like god mamma som andre her....

INGEN kan overbevise meg om annet...

Jeg mener at enkelte ting bør være plass: bosted (ikke med foreldre), jobb eller skole (over vgs helst) og en stødig økonomi. Og litt vett i hodet...

Det går bra.....

Skrevet

jammen det er da stor forskjell på å være 21 og 19år... veeeldig stor faktisk.. Tror nok du sussa_85 klarer deg finfint..

Skrevet

Men gjelder det alle?.....

Ja ikke vet jeg...kan ikke sitte her å forsvare 19 åringer som vil ha baby heller...jeg ville ikke det da jeg var 19...selv om det er kun 2 år siden...jeg har virkelig rast av meg i løpet av disse to årene...byturer, turer, venner osv... men det finnes jo de som raser av seg tidligere enn meg....mulig de er like "modne" i hodet som meg i en tidligere alder...vanskelig å si....

:) men takk for at du tror jeg vil klare meg fint! Det tror nemmelig jeg og....hehe....heldigvis...

Skrevet

Saksopplysning: i 2000 var forventet levealder 81,5 for kvinner.

For alle født på 70-tallet og senere er forventet levealder fra 77 og oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...