Gå til innhold

Hvorfor kritisere de unge??

*Silje87* *Ønsker spire* 17pp

Anbefalte innlegg

Hei!!

Hvorfor er det så mange som må kritisere og komme med så mange komentarer hvis du er ung og ønsker deg barn?? Jeg er 19år og har fått en del sånne "Du er jo bare en unge selv"!! Men jeg og min samboer hadde da ikke prøvd å få barn hvis vi ikke føler oss klare el voksne nok!! Men er jo alltid noen som må "såre" el komme med sånne kommentarer!!

HVORFOR????

Kan de ikke bare passe sine egne saker!!

*Sorry jenter, måtte bare få det ut*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6410438-hvorfor-kritisere-de-unge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei.

Vet at jeg selv har svart på et par sånne innlegg,

men tro meg. Det er IKKE ment som kritikk.

Vi prøver bare å få dere til å se hvor mye av ungdomstiden som blir borte.

Også har det noe med livserfaringer, jobb, økonomi, stabilitet osv å gjøre.

Kjenner mange unge mødre selv, og dømmer de ikke, derfor ikke dere heller.

Men jeg vet hvor vanskelig venninnene mine har hatt det, og selv om de er lykkelige og elsker barna sine faktisk ønsker nå at de ventet.

Er bare det det går på, for min del iallefall.

Kan ikke svare for alle her inne, men sånn ligger det ann :)

Lykke til :)

=) stå på du...du vet selv hva som er riktig for dere.....ingen andre kan bestemme dette.....men du er vel ingen unge??....jeg er 21..og var slettes ingen unge for 2 år siden...selv om jeg slettes ikke var klar for baby da........Glad jeg har hatt disse to årene på å feste osv....Nå føler jeg at jeg har hatt en fin ungdomstid og kan glede meg til å bli mamma!

klem

Hei=)

Jeg skjønner hva du mener! Men så lenge man har bra økonomi osv! Og dt med ungdomstiden skjønner jeg, men dt er jo no du må tenkte over godt før du blir gravid! Det har vi snakket masse om men vi føler at vi vil komme oss lenger i livet! Mammaen min var selv 19når hu fikk sin første! Men som sagt, jeg skjønner hva du mener=)

Er ett stort steg å ta, men vi føler oss sikkre=)

hei!

jeg er helt enig med deg! og folk er forskjellige. d viktigste er jo at en har et stabilt liv/forhold/økonomi når en planlegger og få barn.

men...til de "velmemenes" forsvar...

du ER ung og vet ikke hva du begir deg inn i før mange år etter at du har gjort d. du kan umulig vite hvordan d er og være ung mor før d har gått ti år og du ser tilbake...de fleste "velmenene"som prøver og råde unge fra og bli gravide så fort, er eldre/godt voksne og VET gjerne hva de snakker om.

da snakker jeg seff om SAKLIGE komentarer og råd, ikke stygge ting!

Jeg er selv 29 og har en gutt på snart 10

jeg ville aldrig i verden vært ham foruten og angrer ingenting, men jeg SKJØNNER nå hva de mener med at en bør tenke seg om før en får barn så tidli, både pga av barns behov og våre egne.

men...d er en haug av supre unge foreldre! og d å være ung mor har absolutt sine fordeler!

Jeg får nå prøve begge deler, har somsagt en på 10 og en som netopp ble født (men døde:() og nå prøver vi på nr 3

d er fordeler og b akdeler med alt.

Hei sussa_85=)

Jeg mente ikke sånn unge, men liksom hvorfor kritisere de som ikke er så gamle enda liksom=P Vanskelig å forklare! Hehe!! Når skal du ha baby?? :D Gleder meg til den dagen det klaffer for oss!!

Annonse

Jeg har selv svart en del på innlegg til de som er 17/18/19 år og babysyk. Jeg tror ikke noen av oss har i hensikt å være stygg eller ekkel mot dere, men vi vet bare at det er mye arbeid og mye å ta hensyn til før man får barn. Det er mye som skal klaffe, og når man bare er 17 år er man jo i yngste laget. Jeg husker selv at jeg følte meg veldig voksen selv på den tiden. Men når jeg ser tilbake i dag, er nå 24 år, så ser jeg at jeg ikke var så veldig voksen alikevel.

Dere har jo hele verden å erobre. Studier i utlandet og få drømmejobben. Barn kan vente....men er det først gjort er det ingen vei tilbake.

vennlig hilsen meg

Syntes egentlig man ikke er så ung når man er 19 jeg da!! Blir jeg gravid nå så er jeg 20 når jeg får ungen! Men bedre å være en ung mor og kunne oppleve så lenge så mulig av ungens liv enn å være en "gammel mor"! Men alle har sine syn på saken!

Men syntes bare at de som syntes vi er for unge ikke trenger å komme med sånne komentarer noen ganger!! "Dere er jo bare unger selv" "Hvordan skal dere klare det" osv!!

Hmmm...Det er jo en del unge som skrive inn her fordi de faktisk lurer på om de er for unge til å få barn?

Eller de spør om råd fordi de er usikre?

Da må man jo forvente å få et ærlig svar mener nå jeg.

Jeg er selv 31 år og er sikker på at jeg ville blitt en helt ok mor som 18 åring. Men jeg hadde gått glipp av så utrolig mye som jeg har opplevd de siste årene. Ikke kunne jeg ha bodd utenlands, ikke kunne jeg ha dratt på byen med venninner eller vært med på spontane konserter med en kamerat,hadde helt sikkert ikke tatt en treårig høyskole utdannelse(men det er meg da) og jeg hadde ikke funnet mannen i mitt liv...For han fant jeg jo når jeg var 29 år...Selv om jeg trodde jeg hadde funnet ham da jeg var 17:)

Jeg er også sikker på at jeg har lært en hel del siden jeg var 17 år, og det er ting som jeg kan lære videre til barnet mitt, om jeg er så heldig å få et barn da.

Jeg sier ikke at man ikke kan finne mannen i sitt liv når man er 16 eller 13 for den saks skyld, heller ikke at man ikke kan ta utdannelse når man har barn eller dra på byen, det er jo ikke alle som har lyst til å dra på byen heller.....

Men jeg tror det blir veldig vanskeligere å gjøre alle disse tingene hvis man får barn.

Jeg syntes ikke "dere unge" skal la dere såre av velmenende innlegg, for det er jo nettopp det det er.

Blir dere gravide skal dere se at lykkeønskningene dukker opp:)

Kjære deg,

Jeg tror nok de fleste som er kritiske til at svært unge jenter får barn svarer dere fordi man helt ærlig og oppriktig mener at det er for tidlig å få barn før man er 20.

Det er ikke for å være slemme, men for å komme med råd. Og det er jo gjerne det man gjør på sånne forum. Jeg skjønner at det kan være sårende å bli karrakterisert som for ung når du føler deg klar.

Selvsagt kan ingen vite hvor moden du er for alderen og hvordan du føler deg, men de fleste føler seg nok eldre for alderen enn det man egentlig er (helt til man blir så gammel at man føler seg yngre enn man virkelig er:-)). Tenk deg noen år tilbake: følte du deg ikke veldig voksen når du var 16 år? Er du like enig i den vurderingen i dag?

Det å være foreldre er et enormt ansvar, og for å takle det ansvaret på en god måte er det en fordel å ha en viss modenhet. Det å ha klart seg selv både økonomisk og praktisk over en periode er en god ballast å ha med seg inn i foreldrerollen.

Det er ingen her som kan fortelle deg hva du skal gjøre, men så lenge du er her må du nok forvente at man forteller deg hva du bør gjøre (på godt og vondt)

Annonse

:) ok..nå skjønte jeg hva du mente..hehe..og ja..vi er jo unge....men klar for det lell...

Er nok ikke gravid enda jeg....:) Håper på å bli det snart..har prøvd i 4 mnd nå:S JEG VIL BLI GRAVID NÅ! hehe...men men....masse å se fram til!

klem

Tror jeg skjønner hvordan du føler det. Da jeg var 19 følte jeg meg mer enn nok moden og voksen. Både når det gjaldt barn og det å forlate redet og klare meg på egenhånd. Men det er nå når jeg ser tilbake at jeg merker at jeg slettes ikke var moden da. Man føler seg det der og da, men realiteten er en annen tror jeg. Tror man trenger noe livserfaring før man setter et barn til verden. Men .- mennesker er forskjellige, og de fleste vil bli en god mor om man er 16 eller 60:)

Takk takk takk!

Endelig noen som forstår :o)

Det er jo ingen som kan gi råd når de ikke kjenner vedkommende.

Og alle er jo så forskjellige!

Tenk om alle var like, det hadde vært kjedelig det.

Har man mål for livet, så greier man det viss man vil. Uansett om man har en unge eller ikke. Livet stopper ikke selvom man blir en ung mor.

De jeg ser opp til er foreldrene til venninna mi. De har holdt sammen siden de var 14 år (er vel nå rundt 40-45 år) fikk sin første unge når hun var 18, fikk en til senere og så giftet de seg. Eier nå et firma som går kjempe bra og de er fortsatt like forelsket :o)

Vi har alle ting vi vil gjøre i livet, men det er forskjellig fra person til person. La oss ta våre egene valg og respekter det.

Det er noe de "eldre" kan slite med Respekt!

Til Sizza87

Jeg vil heller ikke "kjefte" på tenåringene her inne. Jeg er jo ikke SÅ mye eldre enn deg heller, men det er utsagn som det over som gjør meg usikker på om du virkelig er så voksen. Når man er 19 så ER man veldig ung! Man er bare så ung at man ikke innser det sjøl, og det er jo et tegn på umodenhet i seg selv, eller hva?

Da jeg var 19 hadde jeg kjøpt meg leilighet, fått meg samboer som var 4 år eldre, studerte på uni. og hadde bare venner som var eldre enn meg. Jeg følte meg VELDIG voksen. Likevel må jeg bare le når jeg tenker på visse ting jeg gjorde og sa den gangen. Innser jo nå at jeg var utrolig barnlig på mange måter. Jeg tror faktisk aldri jeg har møtt en 19 åring som har vært voksen på alle måter.

Ikke fordet. Man kan jo bli en god mor selv om man ikke er så voksen. Men vil du ikke være det beste av det beste for dine barn?

Ja slenger meg på den, er selv 30 i desember...og ikke noen spire her nei... :-( Jeg er selv glad jeg ikke fikk barn når jeg var 19 for da hadde jeg nok ikke bodd 7 år i utlandet etterpå og truffet mannen min :-) Men hadde jeg funnet mannen da jeg var 19 så hadde jeg nok slått meg til ro og blitt ung mamma jeg også :-) Jeg hadde alltid det ønsket om å ha egen familie, følte meg klar til å få barn da jeg var rundt 20.. traff mannen da jeg var 25 og han var ikke klar selv om jeg var det...så venta til jeg var 28 med prøving da mannen endelig var over den frykten for å slå seg til ro som mange menn lider av :-) Men ingen resultat da... Alle er forskjellige, så tror ikke der er en perfekt alder som passer alle. Noen blir ikke voksne før de er 60 noen blir det når de er 15...

Takker=)

Hehe!!

Er ikke så mange som støttet unge mødre ser vi nå! Men der dukka dt opp en=) Hehe! Nei livet stopper ikke opp selv om man er ung mor! Venninna mi er like gammel som meg og fikk sin første jul i fjor! Det med at noe sier at man er VELDIG UNG når man er 19?!?? Det syntes jeg er feil! Man er ikke veldig ung da!!

Uff, jeg blir snart gaal jeg=P

Men selv om du ikke har møtt en 19 åring som er voksen på alle måter betyr jo ikke dt at dt ikke fins noen????

Jeg flytter for meg selv som 16 åring! Så man vokser VELDIG mye på den tiden man bor for seg selv!! TRO MEG!!

Selv om du var barnslig som 19åring trenger ikke alle være det vel??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...