Gå til innhold

Liten baby - hva skal det bety

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sendt fra den ene spesialisten til den andre de siste dagene, har vært i dårlig form og ville egentlig bare få bekreftet av legen at det ikke var farlig. Nå derimot - har de funnet ut at babyen min er veldig liten, og jeg skal sjekkes på sykehuset om 2 uker. Om den ikke har vokst nok - hva skjer da?

Jeg skjønner ikke hva konsekvensen av det vil være.. Er jeg bare helt dum i hodet nå eller? Var selv 2600 da jeg ble født - kanskje etnisk norske barn bare er litt større enn for eksempel arabiske? Har noen erfaring med noe av det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke noe greit ut nei..

Men altså. Min sønn veide 4300 og de sa han var innenfor normalen men litt stor. Alle mine venninner har født barn på ca 3500-4300g.

2600 høres veldig lite ut... Men det er kanskje noe i det du sier at man har forskjellige gener. Det går sikkert fint, hvis barnet sparker som normalt ville jeg prøve å slappe av til du vet noe mer sikkert!

Skrevet

Hei! Jeg kan nok dessverre ikke hjelpe deg.. Det er ikke lett å vite hva legene mener og tenker med det de sier alltid, men kan du ikke spørre jordmor eller noe? Ønsker deg uansett lykke til :)

Skrevet

Dei vil sansynlegvis sjekke om barnet ditt får nok næring. Dersom du har røyka i svangerskapet kan det gi ein litt mindre unge. Ikkje alle ligg innanfor normalitetskurven 1 av 10 ligg under 1 av 10 ligg over. Det vil ikkje seie nødvendigvis at det er noko gale. At dei ventar to veker med å sende deg vidare tyder vel på at mistanken er svak ikkje sterk.

Skrevet

Takk for svar!

De venter i to uker fordi den visstnok vokser så lite på en uke at de blir vanskelig å se.. er i uke32. Ikke vet jeg, men jeg må jo bare vente.. Jordmoren mente kanskje jeg jobber for mye (danser) men, jeg spiser jo riktig, har lagt på meg nok og røyker ikke..

Kjedelig hvor bekymret man blir for det lille nurket man bærer inni seg..

Skrevet

Jeg vet veldig lite om saken...

Men, jeg tenkte jeg skulle legge til at jeg min slekt føder små barn. Så små barn at fødepersonell er bekymret, men siden vi vet om det.. så tar vi det med knusende ro. Det kan jo være gener?

Jeg var 2450g og 48cm når jeg ble født på termin.

Ja, veldig liten, men jeg har ikke tatt skade av det (som jeg vet ... ;)

Ta det med ro til de finner ut av det. Det er det beste for dere begge.

Lykke til :)

Skrevet

Det er rart de ikke har tatt hensyn til hvor stor du var som liten! Hvor mange uker er du?

Skrevet

Godt å høre at noen rett og slett føder mindre barn.. Ikke at jeg ikke unner deg som skrev at din sønn var 4300 det. Bare rett og slett at det går ann å være forskjellige:) Føler meg mer sikker på at det ikke er noe galt nå, men kanskje at h*n er liten og sunn.

Skrevet

Sannsynligvis så er det genetisk at dit barn er lite. men er det ikke godt å bli følgt opp å sjekka at alt er bra. Heller en kontroll for mye enn en for lite. De de er redde for er f.eks at navlestrengen er klemt eller av andre grunner ikke gir barnet nok næring.

Skrevet

Nå har jeg ikke helt forstått om du er etnisk norsk eller ikke? Asiatere føder mindre barn enn oss.Har ei indisk venninne som fødte ei jente som var ett sted på 2000-tallet. Legene mente dette var helt normalt siden er asiatisk...

Skrevet

hei!

jeg er etnisk afrikansk og 2500 da jeg ble født, min datter, mulatt var også 2500, mens den jeg har i magen blir endel større...kan hende det har noe i seg....aldri hørt om det før...jeg ble født i norge av normalvektig mor, så det har ingenting med underernæring å gjøre...

Skrevet

Lille her veide 2780 og var 50cm da han blei født 3 dager over termin...han var litt mindre enn gjennomsnittet, men helt innenfor normalen. Denne gangen sier jordmor også at jeg får et "lite" barn, hun tippa 3100-3200g. Så noen får vel bare store barn og noen får små?! Jeg var til vekstestimering i uke 35, da var ungen 19% mindre enn gjennomsnittet, men innenfor normalen som gynekologen sa. Han målte om barnet fekk i seg nok mat osv, og det gjorde den. Så ikke bekymre deg du =) Men godt de følger opp =)

Skrevet

Heia...jeg har også en minibaby...legen sa -18,-19 vekstavvik...men det er visst også innen normalen ....legen mente hun ville være 2500 til termin..jeg selv var 2570 når jeg ble født tre dager over termin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...