Gå til innhold

Avhengig av otrivin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nr to i desember og venter en ny i mars.Det som har skjedd er at jeg er super allergisk for støv og pollen og etter en hard pollensesong uten allergimedisin pga amming så ble jeg avhengig av otrivin. Det er helt forferdelig.Klarer ikke å slutte fordi da får jeg ikke puste.

Noen som har det slik og har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg til legen! Dette er ikke bra verken for deg eller knøttet. Det fins alternativer, men det er lettest å gjøre en slik overgang med hjelp fra lege.

Skrevet

Har du prøvd saltoppløsnings nesespray??? Du skal jo ikke ta otrivin når du er gravid, prøv med saltoppløsnings nesespray!! :)

Jeg bruker den når jeg er tett innimellom!!! :)

Skrevet

Hei! Jeg har hatt samme problem, og nå har jeg fått Polaramin og det har hjulpet ganske mye,men selv har jeg brukt mye otrivin i begge svangerskap, og det har gått veldig bra. Legen min sa at jeg kunne bruke Otrivin to ganger om dagen. Jeg tar det morgen og kveld.

Be legen om å gi deg Polaramin på blå resept!

Skrevet

Veit akkurat kordan du har det. Har også den type allergi, og no når me går gravid kan eg ikkje ta den medisinen eg normalt har brukt, slik du seie du ikkje kan ta når du ammer heller. Det har vore heilt grusomt, og hodepinen har tatt heilt av. Gjekk til legen og fekk resept på polaramin, men ifølge felleskatalogen, bør jo ikkje de tas av ammende. Du får rett og slett slutte og amme... neida. Men otrivin bør du jo ikkje bruke i meir enn 10 dager i strekk, og så ta ein pause på tilsvarende før du sprayer i vei igjen.klarer du holde deg til å ta otrivin om natta, og saltvatn dagtid, så kan du jo evt "utvide" de 10 dagene.. Det gjorde eg før eg fekk medisin. Huff, håper du eller legen finner ei løysing, for det er forferdelig bale å gå slik!

Skrevet

ok, takk for tips.Jeg fikk beskjed av legen at det var INGENTING jeg kunne ta. Skal høre med han på mandag.

Føler det å ha allergi er undervurdert og folk tror det ikke er så ille som jeg skal ha det til men jeg har vært inne i hele sommer og klør egentlig fortsatt. Blir uvel av å støvsuge og synest egentlig veldig synd på meg selv :)

Vet at otrivin ikke er noe bra,tok det av og til sist svangerskap også fordi jeg blir så tett. Det er så grusomt å ikke få puste. Og med dobesøk stadig om nettene, kvalme,kløing,nattevåk fra baby nr 1 så er det lett å ta seg en spray for å lette litt. Vet det ikke er bra..har kuttet litt nedpå heldigvis og får trappe litt ned . Saltvann hjelper meg ikke.

Takk for tips

Skrevet

hvorfor skal man ikke ta otrivin i svangerskapet??

Skrevet

Skjønner deg godt. Om man blir alt for tett så er det jo helt forferdelig. Men det hørtes veldig junkie ut :P Ikke vondt ment. "ta seg en spray for å lette litt". Var bare litt humoristisk :) Selv om det selvfølgelig er et alvorlig problem.

Skrevet

Du kan jo evt. høre med legen om Rhinocort. Min sambo pleier å få det etter han har blitt avhengig på nytt igjen. Dette er noe som skjer årlig =) Ingen påvist risiko ved bruk av dette og hjelper mye. Håper du finner ut av det uansett. Lykke til og god bedring

Skrevet

små problemer blir forferdelig store for meg når jeg er gravid. Er som ei bombe og når dama ikkje får puste blir det bråk:)

Jeg var forresten så irritert over samboer som ikke hadde vasket grøt av babystolen som han lovte å gjøre i går.Så jeg stod opp klokken fire og sprayet grønnsåpe og skrubbet hele kjøkkenet i sinne. Han trodde det hadde raknet for meg og for å være helt ærlig så begynner jeg å lure selv !

Ha en god helg damer

Skrevet

Pappa har samme greia, han er også avhengig..

Hvis du går til legen kan h*n ordne noe.

Hva var det igjen.. Hmmm..

H*n helle vann (med noe i) gjennom nesegangene. Skal visst hjelpe. Da føles det ikke tett lengre.

Skrevet

Du er ikke alene, har brukt nesespray i 10 år...

ikke noe annet hjelper! Har prøvd å slutte, å da føler jeg at jeg kveles, blir helt tett. Øre-nese hals spesialisten min sier det er mange som meg. Har rett og slett blitt avhengig...

De sier man skal kutte ut og bruke saltvann, og så tar det3-4 døgn før man blir bedre...har prøvd man klarer ikke sove..

så jeg fortsetter med nesespray jeg..

Skrevet

Hei igjen!!

Ser du har fått nokon forslag. Vart litt intr i dette sjølv, då eg har hatt akkurat det samme. Føler meg "heldig" som ikkje ammer ennå, slik at eg i alle fall kan ta Polaramin.

Men, ser det er nokon som skriver at ein IKKJE SKAL TA OTRIVIN.. Det er feil, ifølge både felleskatalog, og de leger eg har snakka med. men, du BØR ikkje overskride bruken...Da eg slutta ta otrivin etter 10 dager, var det heilt grusomt de første døgnene, som b.alias nevner. Men, etter 3 dager gjekk det over, og eg pumpa oppi ein del saltvatn, då det begynte løsne litt. såg ei beskreiv et rør som ein heller saltvatn i. Hugser ikkje kva det heiter eg heller, men det skal visst vere ganske effektivt. Spør på apoteket, de er veldig flinke med å hjelpe. Rhinocort som blei nevnt, er ikkje anbealt i svangerskap i følge felleskatalogen.

Huff, føler sånn med deg! Og det er som du seier; ting vert liksom verre når ein er gravid!! er vel fordi det ofte ikkje er noko å gjere med medisinsk sett...

GOD HELG

Skrevet

prøvd å skylle med saltvann i nesen fra et sånt horn??

fåes kjøpt på apoteket..d lærte vi på gravide-yoga.. kjempedeilig etterpå..

men d bør helst brukes jevnlig og ikke kun når man er tett..

Skrevet

takk dingeling!!! Horn er det eg ville fram til !!

Skrevet

Samboer har vært avhengig av otrivin i 4-5 år.

For 2-3 uker siden var han til en nese-spesialist, og fikk klar beskjed om å slutte med otrivin.

Sambo sa at det går bare ikke, for han får ikke puste om han ikke har nesespray da han trenger det.

Han fikk en reseptbelagt nesespray som han skulle bruke og trappe ned otrivinen før han sluttet.

Legen sa også at det tar 3 uker før han klarer å puste vanlig uten nesespray!!

MEN det tok toppen 4 dager før han var bedre. Nå har det gått flere dager siden han brukte otrivin (og den andre), så han er kjempeglad for dette.

Nå er jo ikke han gravid da, så vet ikke om denne andre nesesprayen kan være farlig for foster.

Men du burde hvertfall dra til en nese-spesialist, for du blir ikke bedre av otrivinen!!!

Skrevet

Som flere skriver, du bør ikke bruke Otrivin hele tiden. Bruker man det for lenge av gangen gir det faktisk motsatt effekt. Derfor er det lurt å ta pauser og heller bruke saltvann. Prøv Physiomer saltvannsspray, den er litt kraftig, skyller grundig. Eller skyll nesen med saltvann i nesehorn (kan kjøpes på apotek)

Polaramin kan brukes av gravide hvis det er absolutt nødvendig. Den har vært på markedet lenge så man har mer erfaring med bruken ift graviditet sammenlignet med de nye (Zyrtec, Loratadin, Kestine)

Skrevet

Som dere kanskje har fått med dere så VET jeg godt at jeg IKKE bør bruke otrivin hele tiden. Jeg spurte bare om noen hadde noen gode råd og de tar jeg mot med takk :) Har prøvd saltvann og det virker ikke. Jeg er allergisk i tillegg så jeg er konstant tett og klør nesen stort sett hele tiden :)

På mandag skal jeg til healer å se om hun kan ordne på det :) Jeg strekker meg laaaangt i denne saken her. Hvis ikke blir jo neste sommer like ille som sist. Det var helt forferdelig. Satt inne og ble bare blekere og blekere. Nå skal vi "heldigvis" flytte fra landet og inn til byen der det er litt mindre gress :)

Vi var i syden og der trodde jeg det skulle bli mye bedre, men tror dere ikke det var blomster og gress stort sett over alt bortsett fra på stranden?og der kunne vi ikke ligge hele dagen med en liten baby.. nei.. klage klage klage:) takker fortsatt for tips.

Alle vet at otrivin i strekk ikke er noe bra.. inkludert meg selv. Jeg vet det er helt forferdelig dumt. og dyrt er det også, bruker flere hundre kroner i uka på det og jeg som har slutta å røyke igjen trodde vi skulle klare å spare noen kroner iløpet av uka . he he.. nei, det er alltid noe. Nå går det i sjokolade, appelsiner og otrivin. Skal snart stryke den siste :)

Ha en god natt damer!

Skrevet

Hei Live.

Det er ingenting som sier at man ikke skal bruke otrivin når man er gravid. Jeg er selv anhengig av otrivin/Zymelin. Kom til en øre, nese, hals lege i sommer som lot meg prøve noe som heter Nasonex. Denne hjalp meg en del så jeg sluttet med all bruk av nesespray på dagen. Også fikk jeg prøve Rhinocort for å prøve å slutte på kvelden også.

Men nå som jeg er blitt gravid (6 uker) så får jeg ikke bruke disse lenger. Iallfall ikke de 3 første månedene. Jeg kunne bruke saltvann og neseskylling med nesehorn, men siden dette ikke hjelper på meg er jeg tilbake på nesespray.

Dette er det som står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.

Jeg jobber selv på apotek og har ingen betenkligheter med at jeg selv bruker Otrivin/zymelin selv om jeg er gravid, men er du usikker hadde jeg snakket med legen om det. Håper det ordner seg for deg.

Jeg har gitt opp å slutte. Brukt det i 14 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...