Gå til innhold

HbA1c... hvordan få den raskt ned

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og samboeren min planlegger å få barn nr 2. Da jeg ble gravid med nr 1 hadde jeg hba1c på 7,3. Den sank raskt til under 7 og mesteparten av sv.skapet lå jeg mellom 6,3 og 6,7.

Nå ligger jeg på 9,4. Har de siste to årene surret mellom 8 og 9,5. Merkelig hvor fort man kan glemme! Husker ikke hva jeg gjorde for å være stabil. Fastende ligger stort sett mellom 4 og 8, får endel topper utover dagen. Setter litt hurtigvirkende og så er svingingen igang. Jeg klarer ikke å få hba1c nedover. Har syk søt-trang pga svingningene og av og til føles det som jeg blir sinnsyk hvis jeg ikke får noe søtt. Slik var det ikke før når bl.s var stabilt.

Noen som har gode tips og råd for hvordan jeg skal få det nedover?! Tenk at jeg har hatt diabetes i nærmere 10 år og så ikke skal få til dette. Nesten flaut.

Jeg vil så gjerne få det nedover mot 8 hvertfall før jeg blir gravid.

Takknemmelig for alle svar.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6410016-hba1c-hvordan-f%C3%A5-den-raskt-ned/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei..:)

Jeg har Diabestes sjøl og vet hvor vanskelig det er å få ned hba1cn.Før graviditeten var hb1c mellom 8-9-10 og nå under graviditeten har den ligget fra 6.5 og oppover til 7.5.

Har du mange følinger?

Dette var en av grunnene til høy hb1c med meg, for da fikk jeg de toppene etterpå som gjør at hb1cn blir høy. Så hvis du har mye føling så ta noen enheter hvis du spiser mye når det oppstår, hvis ikke vil jeg bare anbefalle deg å måle veldig ofte. Det måtte til med meg for at jeg sku klare å holde et så normalt blodsukker som mulig. Det er slitsomt, men det er vært det..:) Lille tulla mi blir ihvertfall stor og god:)

Hvordan gikk første graviditeten din? Ble ungen veldig stor?

Lykke til!! :)

Hei og takk for svar:-)

Min første graviditet gikk veldig greit egentlig. Vi blir jo fulgt opp så nøye og får masse gode råd underveis. Gutten min var 52 lang og veide 4080 da han ble født. Han var stor nok å få ut, men det er jo de som veier over 5000 og kommer ut vanlig vei også. Så lenge man er godt regulert under svangerskapet så er det skjelden at ungene blir veldig store.

Hvor langt er du på veg og hvor stort er barenet ca nå?

Ja, jeg har endel følinger. I dag har dagen bare vært pes. Jeg har seriøst vurdert å be om innleggelse på sykehuset for å stabilisere meg. Det har jeg ikke vært nødt til før, men nå begynner jeg å bli frustrert. Bl.s. på 1,8 og spiser 1 skive, en halv time etter er bl.s på 18... Fikk også svar på blodprøve i dag, har blitt testet for cøliaki. Den slo svakt positivt ut. Det var bare det som manglet. Legen mente det ikke ville ha så mye å si for et fremtidig svangerskap. Sa også at han ikke viste sikkert om jeg hadde Cøliaki før jeg hadde vært og tatt biopsi av tynntarmen.

Men det får vi ta når det kommer. Akkurat nå er det faktisk bl.s som bekymrer meg mest.

Ja vi får veldig god oppfølging:) Det er veldig betryggendes ihvertfall. Jeg er 34+2 nå og når jeg var på kontroll i uke 32+6 så målte de babyen +32. Derfor måtte de måle nå sist jeg var der 33+6 og da var hun +27. Det var to forskjellige som målte disse gangene å da kan vell målene bli litt forskjellige.Så hun er ganske så stor. Rundt 2700-2800g. Beskymrer meg litt for dette men. Er jo nokken uker igjen enda. Ble du satt igang før? Hva skjedde med babyen etter at han kom ut? Noe spesielt som skjedde da? Lurer sånn på hvordan det blir.

Uff da, bare etter en skive? Det hørtes da voldsomt ut. Skjønner godt at du blir frustrert. Under graviditeten min nå så har det gått veldig opp og ned. I begynnelsen hadde jeg følinger hele tiden og ente opp med insulinsjokk, da var det snakk om innleggelse men legene fant ut at dette ikke var vits pga levestilen. En får ikke den samme levestilen på sykehuset som en har hjemme. En spiser og er mer aktiv hjemme derfor var dette ikke noe vits. Nå i de siste mnd har jeg slete me litt høyt blodsukker og det var også snakk om innleggelse men da ble konklusjonen den samme som sist. Så det skal ikke være enkelt.

Har du en god lege som gir deg gode råd og tips?? Jeg trur ihvertfall at det er disse følingene å toppene etterpå som ødelegger for deg. For jeg kjenner meg igjen der:)Hvis du alltid får høyt blodsukker etter en føling så prøv å stikk et par enheter etter at du har spist.Vær litt forsiktig i starten selfølgelig men prøv deg litt frem der. Dette hjalp meg veldig ihvertfall!!

Krysse fingra på at du ikke har cøliaki. Vi diabetikera har nok å tenke på fra før!!!

Jeg ble ikke satt igang før tida, fødselen startet 2 uker før termin helt av seg selv. Startet med veer på natta, vannet gikk ikke før ca 16 timer senere. Da var det jordmora som satte hull på fostersekken. Jeg hadde ikke opphold mellom riene og til slutt fikk jeg mobil epidural. Noe jeg aldri skulle valgt. Det stoppet riene og jeg ble derfor satt på riestimulerende iv. Ble mye slanger/venefloner. En i hver hand pga jeg fikk glukose og insulin i det ene og væske i den andre (pga epiduralen tror jeg). Uten om det så hadde jeg et eller to bånd rundt magen som sjekket hjertelyden til barnet og et som registrerte riene. Jeg veit det til neste gang, hvor vondt det enn gjør og hvor sliten jeg enn blir... Jeg skal aldri ha epidural igjen. Den stoppet jo hele prosessen og fødselen varte dermed 5 timer lengre enn beregnet utfra fremgangen. Totalt holdt det på i 28 timer fra jeg merket første vea til gutten min var ute (men de første 12 timene var det veldig uregelmessig og kjentes ut som kraftige menssmerter. Etter han kom ut ble han tatt med direkte til nyfødt intensiv og da gikk det 45 min før jeg fikk se han og holde han (hadde svelget mye fostervann, dette var også misfarget pga at utdrivningsfasen trakk ut første avføringen kom inne i magen). Jeg fikk beskjed om at alt sto bra til, men at han ble undersøkt og sjekket bl.s. på. Når jeg endelig fikk han inn til meg fikk jeg kun ha han der i 15 min før de reiste med han. Igjen pga bl.s. Det er jo ofte de får lavt rett etter fødselen disse små. Da gikk det ca 2 timer før jeg igjen fikk se han. Da ble jeg trillet inn til han i rullestol (dem var redde for at jeg skulle være svimmel og falle...???) Han ble liggende på nyfødt intensiv og fikk glucose iv via pumpe. Dette hadde han i 2 døgn før han var stabil i bl.s. Deretter gikk det 2 døgn som vi koste oss, 5. dagen skulle vi hjem. Det er ofte de er kvalme pga bl.s. Jeg fikk ikke forsøkt å amme før dag 2 pga av at han fikk glucose og semper samt melk fra melkebanken. Han orket ikke ta puppen. Jeg var heldig og hadde omsorgsfulle barnepleiere som fulgte meg til et rom hvor det sto melkepumper og ble derfor satt til å pumpe meg slik at knøtten så fort som mulig skulle få min melk. Be om pumpe hvis ikke du får ammet med en gang, greit å få melkeprod i gang fra dag 1. Min historie fortsetter riktignok på sykehuset, men det har ikke noe med min diabetes å gjøre så ta det helt med ro. Den dagen vi skulle hjem så viste det seg at han hadde feber og litt rykkninger, det ble tatt crp som var på over 120 og rykkningene gikk over til kramper. Det viste seg at han mest sansynlig hadde hjernehinnebetennelse og blodforgiftning(det er det som står i papirene fra sykehuset). Men de vet ennå ikke hvorfor. Ble liggende på barsel i 16 døgn. Men alt gikk heldigvis bra. Gutten vokste og utviklet seg normalt og i dag har jeg en aktiv og frisk 5 åring som ønsker seg småsøsken. Tror det er hele historien som har gjort at det har gått så lang tid før vi setter igang med fler.

Men når jeg blir gravid, vet jeg at jeg skal skrive ønskebrev til sykehuset med forklaring på hvordan det var forrige gang og hvordan jeg vil at det skal bli denne gangen. Jeg hadde bl.a. ikke gutten inne på rommet med med før siste natten. Han lå på nyfødt intensiv og jeg på barsel. Det gikk 2 - 3 min å gå fra mitt rom og bort dit han var. Neste gang KREVER jeg rom på nyfødt intensiv. Da ligger jeg i allefall vegg i vegg:-)

Alt i alt hadde jeg en grei fødsel, Det var det etterpå jeg ikke var helt fornøyd med. Syntes han ble for lenge borte etter fødselen og at jeg måtte ligge i 2 timer før jeg ble fulgt inn til han var litt mye.

Håper ikke jeg har skremt deg... Det var ikke meningen i såfall. Mener det er lurt å ha ønsker for hvordan man skal ha det. Men som førstegangsfødende, man hører at man får barnet rett til brystet... slik ble det ikke for meg. Slik blir det ikke for veldig mange av de med diabetes. Men hvis man ikke får det fortalt, hvordan skal man da vite at det ikke blir slik?! Har en venninde med diabetes. Hennes barn var stabile i bl.s. med en gang, så hun fikk de fortere inn til seg.

NB! Når det gjelder barnets vekt så trenger det ikke stemme helt. Jeg var på UL noen få dager før fødsel, legen trodde barnet veide ca 4500, han veide 4080. Det høres lite ut, men på et lite menneske utgjør 420 g ganske mye.

Takk for fødselhistorien:) Kjekt å høre om andre i samme situasjon.

Det er tiden etter at hun kommer ut jeg er så spent på. Som du skrev om å få barnet på brystet med en gang hun er ute, det er liksom det jeg håper på men.. Men vet jo også at barnet må gjennom undersøkelser å sånn pga sukkersyka, men har liksom et lite håp lell.:) Håper også at jeg får ha henne mest mulig sammen med meg. Men tiden får vise:) Ikke så lenge igjen nå så.. Hvor fødte du forresten?

Det var ganske stor forskjell på vekten på gutten din ja.. Håper det stemmer med meg også:)

Takk for rådene:)

Annonse

Ja det skal bli godt:) Begynne å bli tungt og begynne å bli ganske lei av å gå å vagge:) Så håpe d skjer før terminen!

Jeg skal føde i Ålesund, er egentlig fra Molde, men må føde i Ålesund pga sukkersyka..Så det blir spennende!! Det er vell litt forskjellige rutiner på sykehusa også så..

Visst du har mye svingninger og problemer med å holde blodsukkeret stabilt, bør du snakke med legen din om du får begynne med Lantus, visst du ikke allerede har det. Pumpe kan også vere en løsning for noen, men selv ville eg vert forsiktig med pumpe under graviditet, da du kan få lettere syreforgifting med pumpe. Du bør iallefall snakke med legen din om du kan få begynne med f.eks Lantus, eller en annen behandling som passer deg bedre. Eg begynte med Lantus for 2 år siden og er veldig fornøyd, har et mye mer stabilt blodsukker og unngår føling om natta. Til de som har problemer med høyt blodsukker etter føling kan det vere lurt å sette litt insulin etter at du har spist etter følingen. Men vær forsiktig så det ikke blir for mye! Visst eg har føling og vet at eg har "overspist" (noe som er VELDIG lett) setter eg gjerne litt insulin for å unngå en topp.

Lurer forresten også på om det er noen her som går til kontroll på poliklinikken for gravide i Bergen. Det gjør eg selv. Hvor ofte går dere? Eg har gått ca en gang i mnd til nå.....er i uke 16....Når begynte dere å gå oftere?

Ja rutinene kan nok være forskjellige de. Jeg er heller ikke fra Skien, men det var to sykehus med barneavdeling jeg skunne velge mellom, Drammen eller Skien. Tror det var noen km kortere til Skien enn til Drammen :-) Har man diabetes så får man vist nok ikke lov til å føde på vanlig sykehus. Greit egenlig. Da vet man hvertfall at man er i trygge hender når det gjelder den lille.

Hei

Jeg bruker Levemir, har gått på det i ca 2 år. Det er som natt og dag i forhold til Insulatard som jeg brukte før. Har skjelden følinger på natt i forhold til hva jeg hadde før. Men det har vært en periode nå som jeg har svinget veldig. Vet ikke helt hva det kommer av, det er ganske frustrerende. Det virker også som hba1c bare stiger og stiger. Kjedlig situasjon. Jeg forsøkte Lantus med en gang den kom til Norge. Fikk da ikke dekket noe, betalte alt selv 6 - 700 kr pr eske med insulin. Jeg fikk ikke det til å funke da. Kuttet det ut og gikk over til Insulatard igjen. Syntes det var mye å betale for noe som jeg ikke syntes hjalp. Nå får jeg dekket Levemir etter søknad fra lege. Jeg vet at undersøkelser som er gjort viser at Lantus har bedre resultater enn Levemir. Kanskje jeg skal høre om jeg kan bytte....

Ja det er veldi betryggende å vite.. Jeg var på kontroll i dag og det viser seg sån at jeg må til Ålesund i mogen og blir sannsynligvis lagt inn. Har fått så mye vann i kroppen så de er reddde for svangerskapsforgiftning pluss at ungen har vokst mye så de skal ta noen tester for å se om kroppen min holder ut litt til.. Hvis ikke så kan det hende jeg er mamma om noen dager.. :) Blir spennende!!! :)

Annonse

Et lite tips når du har føling ta et par enheter hurtigvirkende ti minutter etter du er ferdig å spise. Høres helt rart ut, men det var det legen min anbefalte meg, og det funker. Da får du bort den raske stigningen som kommer rett etter føling. Vil ellers anbefale deg å måle ofte, spesielt etter føling og 1/2 til 1 time etter du har tatt insulin og/ eller spist. Det kan hjelpe deg å skjønne mer hva som skjer.

Kanskje bør du bytte insulintype? (Har ikke lest alle innleggende på denne tråden, så vet ikke helt hvilken type og hvor mye du bruker. Jeg byttet selv fra Actrapid til Novorapid (hurtigvirkende) da jeg var gravid, og det utgjorde en enorm forskjell.

Hei hei:)

I blei innlagt å skulle ligge der til observasjon en dag eller to, men prøvan hva så stygge at dem ville at i skulle ligge der ut termin. Dvs 5 uka snart! Det hva bare sorgen for me. Men dagen etter at i kom inn blei i pluteli veldig dårlig sånn at i blei flyttet til fødeavd. I fikk beskjed om at i hadde svangerskapsforgiftning. Dagen etter hva i like dårli sånn at de bestemte se for at i sku bli satt i gang. Så da blei d fødsel på me:) Låg me ria en heil dag, men blei bare 5 cm åpning å ungen ville ikke komme ut, så da bestemte dem se for at dem måtte ta keisersnitt. Så den 29.09 fikk vi ei lita jente:) Vi kom hjem i går kveld.

• 1 måned senere...

Jeg pleier å ha en hba1c på rundt 8, og da jeg ble gravid måtte jeg jo få den raskt ned.

Fikk beskjed om at blodsukkeret ikke måtte overstige 8 i det hele tatt under svangerskapet. Så jeg målte som en gal og klarte det stort sett.

(måler også mye mellom 15-20 ganger om dagen)

Men dette fikk raskt påvirkning på hba1c'en også. Den lå under 6 hele svangerskapet.

Det ble likevell litt komplikasjoner på slutten og gutten min var alt for stor så dette betyr visst ikke alt.

Nå er jeg gravid på nytt. Har bare kommet til 4+4, men har tatt tak i blodsukkermålingen raskt alerede. Skal til min første kontroll om en uke.

• 2 uker senere...

Hei!

Selv om det er en stund siden det første innlegget ble postet tenkte jeg likevel at jeg skulle nevne at HbA1c er en type langtidsblodsukker.

Denne verdien gjenspeiler gjennomsnittet av blodsukkerverdien over en periode på flere uker (8-12 uker). Det som må til for å få denne verdien ned, er en lavere daglig blodsukkerverdi. HbA1c lar seg ikke gjøre å få raskt ned, dessverre.

Håper dette hjalp litt.

Hei Tusilago.

Vi er i samme båt, jeg har bare ikke en fra før. Jeg og min samboer vil egentlig komme igang så fort som mulig, men må få ned hba1c. Jeg har 8,5 nå skal måle igjen 7 desember, veldig spent.. Hvor ofte måler du Hba1c? Har du snakket med lege om at du planlegger en til?

StMaSt, det du skriver er egentlig ikke helt rett selv om det er den forklaringen de fleste av oss nok får av legene våre.

Hba1c er ikke direkte en gjennomsnitt av de siste 3 måneder slik mange tror. Det er mer riktig å si at Hba1c verdien er en gjennomsnitt av de siste 4 uker hvor de siste 2 uker har størst innvirkning. Blodsukker verdier utover de siste 4 uker har ingen praktisk betydning for blodsukkeret.

Så det er ikke umulig å få hba1c'en raskt ned hvis man virkelig går inn for det. Det er jo også derfor denne blir målt så hyppig blant oss gravide. Vi skal ikke klare å "lure" oss unna evt endringer i blodsukkeret.

Tallene vi får når vi måler hba1c er ikke lik hva blodsukkeret faktisk er heller. Jo høyere hba1c jo enda høyere er nok vårt blodsukker. Jeg regner med at de fleste diabetikerne har sett disse tabellene som forteller hva hba1c er i forhold til hva blodsukkerets gjennomsnitt er.

• 1 måned senere...

Hei

En stund siden jeg var inne og så her sist. Er fremdelse ikke gravid, har forsøkt å ikke tenke så mye på å bli gravid, så kanskje jeg blir det snart:-)

Jeg måler HbA1c ca hver 3 mnd. Men har avtale med lege/sykehus om at jeg kan stikke innom legekontor / dia.sykepleier på sykehuset for å sjekke hvis jeg syntes det blir for lenge.

Hvordan har det gått for deg?

Mitt var nå nede i 8,4 så det går nå i riktig retning hvertfall:-)

Tusilago

Hallo Tusilago. Det er meg (baby_i_magen? c",) Har bare byttet nick. Jeg har Hba1c på 8,1 nå. Har slutta på pilla nå, så jeg er veldig spent fremover. Har ikke snakket med lege da, prøvde å ta det opp som et tema, men han var av den oppfattning at, skjer det, så skjer det... Så jeg har tatt det som et tegn på at da setter vi i gang når vi føler oss klare for det... Å nå er vi i grunn det, hvor klare man man bli? Når skal du måle Ha1bc neste gang??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...