Gå til innhold

Protester på navnevalg - noen andre som har erfaring?

Solen

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har opplevd massive protester på navnevalg? I går kringkastet vi navnet på vår 4 dager gamle datter og mottok mange protester fra familien min. Noen ganske så på grensen til å være ufine. Er det noen andre som har opplevd det? Hvordan har dere håndtert det? Jeg ble veldig lei meg, selv om jeg har vært igjennom dette 2 ganger før. Nå har jeg begynt å vingle mhp navnet, som forresten er Wilma.

Fortsetter under...

Da vi sa hvilket navn vi planla, var svigermors umiddelbare respons: "er det noe navn?"

Men vi ombestemte oss ikke, og er veldig fornøyde, og svigermor har aldri klaget etterpå.

Kanskje de er skuffet over at det ikke ble oppkalling? Jeg syns i hvert fall at Wilma er et pent og helt normalt navn.

Gratulerer med lille prinsesse Wilma:-)Det samme skjedde med oss. Min datter heter Thyra. Noen synes det er kjempefint, andre synes det er fryktelig.

Wilma er et kjempefint navn, du vill angre hvis du byttet. (Jeg er svensk, og i sverige er Wilma ett motenavn:-).

Bare vent snart er det flere Thyra og Wilma rundt om kring i norges lange land?? Da var vi jo først ute:-))

Annonse

Nyydelig navn. Jeg tenker på Wilma i Skjærgårdsdoktoren jeg. Hun er jo ei så nyydelig jente også da, som gjør navnet en positiv klang. Stå på det dere mener. Dårlig gjort av slekt å kritisere navnet på den måten. Ha de ikke noe pent å si får de heller holde kjeft!

Jada sjølvsagt har vi opplevd det. Alle har så mykje meiningar om namn. Men som eg sa til mine foreldre, de hadde sjansen forige gong, og det kom vel ikkje så heldig ut det? ( har aldri vore spesielt nøgd med namnet mitt... Synes det er pinglete og midtsidepikeaktig....)

Ja, jeg kan skrive under på at det går an å få ville protester på et navnevalg !! Da vårt 2. barn (jente) ble født, hadde vi bestemt oss for å la henne få to navn, hvorav det siste navnet var oppkalling etter min mormor, som jeg alltid hadde hatt et nært forhold til. Da svigermor hørte det, ble det protester ja; navnet var både gammeldags og stygt ! Det er det ikke, det er et navn som har blitt brukt mye de siste 5 årene. Samboeren min hadde jo sånn respekt av sin mor, at vi la bort det navnet, og fant to andre navn. Men det ble nesten enda verre, for det ene navnet mente de var litt likt navnet til et annet barnebarn ! Svigers var her på besøk da jenta var 1 uke, og det ble krangel ut av det. Men da ble det tæl i samboeren min, og da svigers dro, sa han; Vi tar det første vi hadde bestemt oss for ! Det ble oppkalling etter min mormor, noe vi var meget fornøyd med begge to. Det var bare det at han var så livredd mora, men nå var han blitt forbanna.

Det endte med at vi hadde null kontakt med svigers i 2 år, de ble heller ikke bedt i dåpen pga sin dårlige oppførsel.... Det hører med til saken at svigermor er ei dame som alltid har fått regjere og bestemme som ho ville, og ho har aldri taklet at sønnen fikk seg dame. Ho kommer med spitord, er ekkel og spydig, og har alltid gjort forskjell på barnebarna (sønnens barn og datteras barn). Ei skikkelig trollkjerring. Andre sier ho ikke er normal.

Vi har kontakt, men minimal kontakt. Det er det beste for ungene våre også. Det gjelder å ikke fortelle henne så mye, ho blir bevisst holdt tilbake. Vi har prøvd i alle år, men hun er gitt opp. Samboeren min burde nok vært flinkere til å si fra til henne når hun går for langt, men han har lett for å skyve ting under teppet, og håper at det går seg til, noe det aldri gjør- det ligger bare der og ulmer....

Så tilbake til dette med navnevalg...Mitt råd er å holde på navnet man har valgt, ikke la noen andre påvirke deg. Når det gjelder navnevalg, er det ene og alene foreldrenes valg. Ikke bry dere om hva andre sier. Det er nå utrolig frekt å blande seg inn i andres valg av navn på ungene sine. Nei, stå for de valgene dere tar !!!!!!

Hei!

Jeg synes ikke Wilma er noe spesielt pent navn, ei heller spesielt stygt.Litt uvant bare.

Uansett så er det ikke andre folk som skal bestemme navn på ditt barn, er det vel?

Gå for Wilma du, hvis det er det du i utgangspunktet vil. Ikke hør på negative kommentarer.

Klem.

Da mamma og pappa hadde gitt navn til meg, fikk de som kommentar av tanta til pappa at "stakkars unge". Da var jo ikke navnet så vanlig, men nå er det jo mye vanligere.. Og jeg har alltid likt navnet mitt(Kaja), så ikke bry deg om det...:) Wilma er et helt ok navn det...

Jeg syns du skal ta det navnet du har bestemt deg for. Wilma er et nydelig navn ! Tror det er et navn som vil komme for fullt i årene som kommer.Selv har vi mottatt protester på navnevalg, men det er fra svigermor, og det teller ikke, hun protesterer på alt allikevel. Svigermor ville alltid blande seg inn i alt, men hun har måttet godta at det ikke er hun som bestemmer. Stå på de valgene dere tar. Ingen andre skal velge navn for dere - det vil dere angre på senere..

Annonse

Er det rart det er krig i verden må jeg si etter å ha lest innleggene nedover! Å navngi sitt eget barn som du vi har båret frem i 9 mnd, er en serdeles privat sak. Jeg personlig synes ditt valg av navn er flott, men om jeg ikke skulle synes det så ville jeg uansett råde deg til å gå for det navnet du har bestemt deg for! Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...