guttemamman:) Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 He he he he, etter å lest tråden om lett irriterte hormonelle jenter, som irriterer seg over rettskrivingen her inne, så kjente jeg at jeg fikk litt prestasjonsangst for å skrive et innlegg, haha, ler høyt av meg selv... Må bare si meg enig med dere altså, det værste for meg er dette sms språket, noen er så vant til å forkorte at de klarer ikke å skrive vanlig, det er jo ILLE da!!!!! Ja ja, ha en flott helg jenter:) Skal prøve å skrive så riktig jeg bare kan, hehe..
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 tastaturforhastelsesfeil er lov, da!
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 det heter "verste", ikke "værste"... GOTTCHA!!! MOHAHAHAHA!!!!
Gjest Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Ikke bry deg om det. Språket et forkortet, amerikanisert, slæng-preget overalt fortida. Synes dette er verre enn å skrive noen ubetydelige norske skrivefeil via tastaturet i høy fart:) Ha en fin helg du også
guttemamman:) Skrevet 22. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2006 Oooooooooooooooooooofffffff,*flau* som bare det nå, jeg jobbet skikkelig for å skrive alt riktig, hahahahaha..... Godt jeg ikke tar meg selv så høytidelig da;p
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Der gledet du ka-ping skikkelig, i alle fall!
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 HIHI, enda bra du har selvironi DET er ikke alle forunt skal jeg si deg! jeg er forøvrig enig i dette med sms-språket, jeg og Gullemor75 har en liten agenda mot dette.... det er så frustrerende når folk blir så vant til å skrive dette forkortede z-språket at de ikke greier å benytte seg av det ekte skriftsspråket lenger! koz&klemz fra mg lizzom assa
Doubichou Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 Neeeeeeeeeeeeeeeeeida! Vi er kanskje hormonelle men ikke ekle damer ;o) Ingen mobbing og ingen pekefinger, bare utveksling av meninger! Jeg bor i Frankrike, og her er det akkurat samme problemet. Folk behersker ikke skriftspraaket lengre, og da mener jeg ikke vanskelig grammatikk, men ting smaa barn skal kunne. Jeg blir gaaal av det, men maa passe meg og ikke si noenting, mine venner vil nok ta det ekstra ille opp, jeg er jo ikke fransk engang! Det som er verst, er paa jobben. Siden e-mailen har blitt vanlig, skriver sjefene selv direkte til sine underordnede, det er ikke lengre sekretaeren som tar notat og skriver brev. Det sjokkerer meg naar fyrer som har 10 ganger bedre betalt enn meg ser ut til aa ha hoppet over grunnskolen. Jeg mister rett og slett respekten for sjefen!
guttemamman:) Skrevet 22. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2006 Meninger er godt å ha:)))))))))))))))))) Jeg føler meg ikke mobbet på noe som helst vis, syntes bare dette var så morsomt, at jeg måtte mobbe meg selv litt, hihi..... Huff, høres ille ut, når sjefen ikke kan skrive rett engang, og i tillegg tjener en haug mere penger en deg, ille,ille............ Ja ja, vi får hvertfall prøve å lære barna våre så godt vi kan, ikke gi de mobiltelefon i en alder av 6 år..... Klæmz&kozå hele pakka(var det ikke sånn) lizzom:D hahahaha...lol
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 åh, du serverer det jo på sølvfat også, kjære deg..... SpongeBob får nok edamerosten i vrangstrupen når hun leser "ikke gi de mobiltelefon".... hehehe..."ikke gi DEM mobiltelefon" heter det hehehe... Jeg holder forøvrig med deg - vår jobb blir å sørge for å gi våre barn best mulig utgangspunkt så de kan være stolte brukere av det norske språket i sin rette form, og så trygge på dette at de kan benytte sms-språk innimellom uten at det ødelegger rettskrivningen deres
Doubichou Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 Forresten, jeg som er langt borte fra gamlelandet, lurer ofte på hva som er rett og galt, og velger mange ganger bare å omformulere, men nå kan jo dere svare: rettskrivNing eller rettskriving? Er ikke førstnevnte en tyskinspirert versjon, altså bokmål, og den andre mer nynorsk? Kan man skrive begge deler?
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #14 Skrevet 22. september 2006 Valgfritt, så vidt jeg vet, men med N er det mer gammeldags, riksmålsaktig. Bokmål vil vel foretrekke versjonen uten N, og nynorsk helt klart det siste. Masse fine valgfrie former på norsk, vettu!
Piraka Skrevet 22. september 2006 #15 Skrevet 22. september 2006 "rettskriving" er å foretrekke på bokmål, og på nynorsk eneste tillatte form, se: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=rettskriving
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå